Spørgsmål og svar om pensionistkort

Her på siden har vi samlet spørgsmål og svar om pensionistkortet.

Du er også altid velkommen til at kontakte Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

headline here
Hvor kan jeg købe mit pensionistkort?
  1. Du kan købe dit pensionistkort online på vores webshop. Gå til webshoppen her

  2. Du kan også købe dit pensionistkort ved at ringe til Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230. Her vil du få hjælp til at bestille kortet. Personalet indtaster dine oplysninger i webshoppen og sørger for, at kortet bliver sendt hjem til dig. Hav din e-mail og dit betalingskort klar, inden du ringer.

  3. I de fleste kommuner kan du få hjælp hos borgerservice til at bestille dit kort.

For at købe et pensionistkort kræver det, at du har en e-mail og et betalingskort.

headline here
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har en e-mail?

For at kunne bestille dit pensionistkort, skal du have en e-mail.

Hvis du ikke selv har en e-mail, kan du evt. høre en god ven eller et familiemedlem, om de kan hjælpe.

Hvis du ikke kender en, som kan hjælpe dig, så kan du altid ringe til Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230 og få vejledning.

Grunden til at du skal bruge en e-mail er, at loven kræver, at du får en kvittering for dit køb.

headline here
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har et betalingskort?

For at kunne bestille dit pensionistkort, skal du have et betalingskort.

Du kan bruge følgende typer af betalingskort: Visa, Mastercard, JCB, Maestro og Dankort. Det gælder både debet- og kreditkort. Du kan også betale med MobilePay.

Hvis du ikke selv har et betalingskort, kan du evt. spørge en god ven eller et familiemedlem, om de kan hjælpe med bestillingen.

Du kan også ringe til Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230 og få hjælp til andre billettyper, der ikke kræver betalingskort.

headline here
Hvorfor skal jeg bruge Nem-ID eller SMS kode, når jeg betaler med betalingskort?

Nets har indført en sikkerhedsløsning, som gør nethandel mere sikker både for kortholdere og forretninger. Sikkerhedsløsningen hedder 3D Secure.

Sikkerhedsløsningen betyder, at man skal godkende sit køb en ekstra gang – enten via NemID eller via SMS-kode.

Hvis du ringer til Midttrafik Kundecenter og bestiller dit pensionistkort, skal du være tilmeldt SMS-kode, da vores medarbejdere ikke må håndtere din NemID. Hvis dit betalingskort ikke er tilmeldt SMS-kode, kan du gøre det på Nets hjemmeside her

Hvis du køber dit pensionistkort på Midttrafik Webshop, har du også mulighed for at bruge MobilePay. Med MobilePay møder du ikke 3D Secure. Gå til webshoppen her

headline here
Kan jeg få hjælp hos borgerservice i min kommune?

Du kan ikke købe dit pensionistkort hos borgerservice*, men i de fleste kommuner kan du få hjælp til at bestille kortet online.

Hvis borgerservice i din kommune ikke kan hjælpe dig, kan du ringe til den digitale hotline på tlf. 70 20 00 00.

Du kan også altid ringe til Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230 og få hjælp.

*Bor du i Horsens Kommune, kan du købe pensionistkort hos 7-Eleven på Horsens Station.

headline here
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har adgang til internet eller computer?

Hvis du ikke har adgang til internet eller computer, kan du altid ringe til Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230 og få hjælp til bestillingen. Det eneste det kræver er, at du har en e-mail og et betalingskort. 

I de fleste kommuner kan du også få hjælp til at bestille dit kort hos borgerservice. 

headline here
Skal der være billede på mit pensionistkort?

Nej, der skal ikke længere være billede på dit pensionistkort.* Derfor skal du altid have dit sundhedskort, pas eller kørekort med, når du rejser. Ellers kan du risikere at få en kontrolafgift, når der er billetkontrol.

*Hvis du køber dit pensionistkort hos 7-Eleven på Horsens Station, skal der fortsat være billede på kortet.

Særligt krav, hvis du er førtidspensionist

Du skal medbringe dokumentation, når du rejser (udbetalingsbrev, udbetalingsmeddelelse eller legitimationskort udstedt af DSB eller din kommune). Ellers kan du risikere at få en kontrolafgift, når der er billetkontrol.

headline here
Får jeg mit kort med det samme?

Nej. Da din bestilling foregår online, bliver dit kort sendt hjem til dig med posten. Der kan derfor gå op til 14 dage fra du køber det, til du modtager kortet.

Husk derfor at købe eller forny dit kort i god tid.

Forsendelsen er gratis.