Spørgsmål og svar om Ungdomskort på app/pap
Fra starten af 2021 vil du ikke længere modtage dit Ungdomskort på pap. Vi anbefaler, at du skifter leveringsform til Midttrafik app allerede nu. Der er mange fordele.
Har du ikke en smartphone, kan du få dit Ungdomskort på et rejsekort, når papkortet udgår. Det koster 50 kr.
Går du på en videregående uddannelse eller er du mellem 16-19 år:
Hold øje med din mail i januar, hvor du skal ind på mitungdomskort.dk og vælge ny leveringsform - enten rejsekort eller app. Der bliver lukket for bestilling af papkort midt i januar 2021.
- Du kan skifte leveringsform til Midttrafik app på mitungdomskort.dk allerede nu.
- Du kan skifte leveringsform til rejsekort på mitungdomskort.dk fra 4. januar 2021.
Går du på en ungdomsuddannelse:
Hold øje med din mail i februar, hvor du skal ind på mitungdomskort.dk og vælge ny leveringsform - enten rejsekort eller app. Der bliver lukket for bestilling af papkort midt i marts 2021.
- Du kan skifte leveringsform til Midttrafik app på mitungdomskort.dk allerede nu.
- Du kan skifte leveringsform til rejsekort på mitungdomskort.dk fra 1. februar 2021
Har du et Ungdomskort på Midttrafik app kan du ændre perioder senest 4 dage før første gyldighedsdato:
- Vælg Køb Ungdomskort i menuen igen
- Skift start- eller slutdato på dit næste Ungdomskort (Du kan ændre den en gang på Midttrafik app. Har du brug for at ændre igen, skal du gøre det på mitungdomskort.dk 4 dage inden første gyldighedsdato)
- Du modtager en pauseskærm med besked om, hvornår dit næste Ungdomskort er klar i Midttrafik app
- Dit Ungdomskort bliver leveret til betaling 3 dage (fra cirka kl. 12.00) inden første gyldighedsdato i Midttrafik app
Det er vigtigt, at du ændrer perioder, hvis du ikke har brug for kortet. Betaler du dit Ungdomskort efter at perioden er begyndt, skal du betale for hele perioden.
Har du et Ungdomskort på pap, har du mulighed for at slette og ændre perioder senest 5 uger før første gyldighedsdato:
- Log ind på mitungdomskort.dk
- Vælg Dine Ungdomskort
- Vælg Ændre perioder
- Slet eksisterende perioder, der overlappes med nye datoer
- Vælg Tilføj periode
- Tilpas datoer for ny periode og vælg Tilføj periode
- Vælg Gem ændringer
Du skal være opmærksom på, at du kommer til at betale for hele perioden, hvis du betaler dit Ungdomskort efter første gyldighedsdag. Har du fx bestilt en periode fra 1. september - 30. september, men betaler 11. september, kommer du til at betale for hele perioden. I Midttrafik app vil startdatoen være 11. september og slutdatoen vil være 30. september, fordi Midttrafik app altid registrerer den dag, hvor kortet er betalt. Du kan altid se dine perioder på mitungdomskort.dk
Et Ungdomskort er en form for abonnementsordning, hvor du forpligtiger dig til at købe nogle perioder. Har du ikke brug for en periode, skal du ændre startdatoen i Midttrafik app senest 4 dage før første gyldighedsdato. Du har også mulighed for at annullere perioden på mitungdomskort.dk senest 4 dage før første gyldighedsdato.
Det er vigtigt, at du tjekker datoerne på det kort, du betaler i Midttrafik app. Har du holdt en pause i en periode, fx en måned, uden at annullere perioden, vil perioden ligge klar til køb i Midttrafik app, indtil perioden er udløbet. Du kan altså først købe din nye periode fra første gyldighedsdato. Kig godt efter, så du ikke risikerer at betale fuld pris for 4 dage!
Vi oplever nogle gange, at elever på en ungdomsuddannelse ved en fejl vælger kortet til de 16-19 årige, og derfor ikke opnår den billigste pris.
Du kan selv rette det på ungdomskort.dk
- Gå på ungdomskort.dk
- Vælg Søg om godkendelse og log på med NemID
- Godkend de informationer, din skole har oplyst
- Gå på mitungdomskort.dk
- Log ind med NemID
- Vælg Dine godkendelser
- Bestil det Ungdomskort, der passer til dig (vælg ungdomsuddannelse)
- Gennemfør bestilling
- Skriv til ungdomskort@midttrafik.dk
- Fortæl om fejlen og oplys dit stamkortnummer
Bemærk, at du kun kan få refunderet differencen i egenbetaling på dit aktive kort. Der refunderes ikke med tilbagevirkende kraft på udløbne kort.
- Gå på mitungdomskort.dk
- Vælg Dine Ungdomskort
- Vælg Se detaljer ud for den periode, hvor du har mistet kortet
- Vælg Genbestil mistet kort
Du modtager en betalingsmail inden for 1-3 dage. Betal med det samme, så modtager du dit nye Ungdomskort inden for 3-12 dage. Det koster 50 kr. til dækning af administration og forsendelse.
Mister du dit Ungdomskort på rejsekort, skal du betale 50 kr. for det nye kort.
Midttrafik dækker ikke dine udgifter til billetter, som du har købt på grund af et mistet Ungdomskort.
Midlertidig særregel pga. Coronoavirus/Covid-19: Mulighed for refusion af dit Ungdomskort
Midttrafik betaler penge tilbage for dit Ungdomskort, hvis du ikke længere har brug for det. For at vi gør det, skal der være mere end 30 dage tilbage af kortets gyldighedsperiode.
Refusionsbeløbet beregnes fra den dag, Midttrafik modtager kortet – du vil dog altid skulle betale for mindst 30 dage, da det er en forudsætning for at få rabat. Refusionsbeløbet fratrækkes et ekspeditionsgebyr på 25 kr.
Vi refunderer kort, som returneres inden første gyldighedsdag, uden ekspeditionsgebyr.
Refusionsbeløbet bliver overført til din NemKonto, hvis du er over 18 år. Er du under 18 år, bliver pengene indsat på en af dine forældres NemKonto.
Før vi refunderer beløbet til din NemKonto indhenter vi dit cpr-nr. i cpr-registret. Vi videregiver ikke dit cpr-nr. til andre.
Du har som registreret altid mulighed for at få indsigt i hvilke oplysninger, som vi har registreret om dig, og til at få berigtiget disse oplysninger, hvis de måtte vise sig ikke at være korrekte, jf. persondataloven kapitel 9 og 10.
Nye refusionsregler fra 1. februar
Ønsker du at få dit Ungdomskort refunderet efter 1. februar, skal du kontakte Midttrafik Kundecenter telefonisk på 70 210 230 og opgive dit CPR-nummer, navn og adresse.
Bemærk dog, at der er særlige refusionsregler, hvis du er hjemsendt fra din uddannelse på grund af Coronavirus/Covid-19.
Vi refunderer tidligst dit kort fra den dag, du ringer til os. Det koster et gebyr svarende til prisen for 8 dage.
Refusionsbeløbet bliver overført til din NemKonto, hvis du er over 18 år. Er du under 18 år, bliver pengene indsat på en af dine forældres NemKonto.
Før vi refunderer beløbet til din NemKonto indhenter vi dit cpr-nr. i cpr-registret. Vi videregiver ikke dit cpr-nr. til andre.
Du har som registreret altid mulighed for at få indsigt i hvilke oplysninger, som vi har registreret om dig, og til at få berigtiget disse oplysninger, hvis de måtte vise sig ikke at være korrekte, jf. persondataloven kapitel 9 og 10.
Ungdomskort på pap
Hent skema til refusion af Ungdomskort på pap (pdf)
Print og udfyld skemaet, og indsend det sammen med dit kort i en kuvert til:
Midttrafik, Kortafdelingen
Fredensgade 45
8000 Aarhus C
Ungdomskort på Midttrafik app
Udfyld denne formular, hvis du ønsker dit Ungdomskort på Midttrafik app refunderet.
Husk at skrive den dato du ønsker dit Ungdomskort på Midttrafik app refunderet fra.
Det koster dobbeltpris at køre med Midttrafiks natbusser.
Du kan nøjes med at købe en børnebillet, som din ekstra billet.
Du kan få et gratis praktikkort, der dækker den del af rejsen, der ligger uden for dit prisområde.
- Gå ind på ungdomskort.dk
- Vælg Bliv godkendt til Ungdomskort
- Tjek om du er godkendt til både uddannelse og praktik
- Bestil et praktikkort på mitungdomskort.dk
Det er vigtigt, at dit Ungdomskort er gyldigt i hele praktikperioden. Du modtager kortet cirka 14 dage efter bestilling. Husk at bestille i god tid.