Færre kunder giver god plads i bussen

Af hensyn til vores kunder, ændrer vi nu antallet af passagerer per bus til cirka 25 i en almindelig bus og cirka 40 i en ledbus.

Vi opfordrer til, at I spreder jer så meget ud i bussen som muligt – både på sæder og på ståpladser.

Chaufføren har ret og pligt til at lukke dørene og køre forbi stoppesteder, når bussen er fyldt.

Hjælp chaufføren og vis hensyn til andre i bussen. Forsøg ikke at stige på bussen, hvis den er fyldt.

Hold til højre og vent til alle er kommet ud, inden du går ind i bussen

På forhånd tak, fordi du udviser samfundssind😊

Forbud gælder ikke kollektiv trafik

Forbuddet mod forsamlinger med flere end 10 personer gælder ikke kollektiv trafik, så du kan fortsat tage busser, tog og letbane, når du skal på arbejde m.m.

Busser, Letbanen, Lemvigbanen og Flextrafik kører

Busser, Letbanen, Lemvigbanen og Flextrafik kører - men rejs kun, når det er nødvendigt og følg myndighedernes anbefalinger. 

Transportministeren, Ældre Sagen og Faglige Seniorer opfordrer ældre til at undgå kollektiv trafik, så de undgår at blive udsat for smittespredning af Coronavirus/covid-19.

Vis hensyn til hinanden og hold afstand. Rejs uden for myldretiden, hvis det er muligt. Hvis du er syg, eller formoder at være smittet, skal du ikke rejse med busser, Letbanen, Lemvigbanen eller Flextrafik. 

Busserne medtager kun kunder, hvis der er siddepladser i bussen. Når alle siddepladser er optaget, lukker dørene, og bussen vil køre forbi de efterfølgende stoppesteder, ind til der er ledige siddepladser. Chaufførerne har fået påbud om at afvise passagerer over den fastsatte grænse. Vi opfordrer til, at alle følger chaufførens anvisninger.

I Letbanen og Lemvigbanen opfordrer vi til, at du tager det næste tog med ledige siddepladser, hvis alle siddepladser er optaget i det tog, der ankommer på perronen.

På grund af force majeure er rejsegarantien suspenderet fra og med 11. marts. 

Kontantbetaling i Flextrafik stopper

Fra 20. marts kan du ikke betale med kontanter, når du kører med Flextrafik. Det betyder følgende:

  • Flexbus kan kun bestilles online via Rejseplanen.dk

  • Flextur kan kun bestilles online eller via Flextrafiks bestillingsapp

  • Handicapkunder, som ikke er digitale kan fortsat bestille telefonisk

Vi kontakter alle kunder, som har forudbestilt kørsel med Flextrafik, telefonisk og informerer om ovenstående.

Ingen kontantbetaling i busserne

Fra 18. marts følger Midttrafik myndighedernes anbefaling om ikke at modtage kontantbetaling i busserne. Vi henviser til betaling med Midttrafik app eller rejsekort. Det er også muligt at købe enkeltbilletter i vores webshop. Billetter fra webshoppen kan enten printes eller vises på din telefon. 

Læs mere om Midttrafik app

Læs mere om vores webshop

Der vil fortsat være mulighed for at købe billet i billetautomaten i Aarhus bybusser, men chaufføren veksler ikke penge.

Ingen indstigning ad fordør i busser

Fra fredag 13. marts vil mange busser have lukket for indstigning ad fordøren. Der vil istedet være ind- og udstigning ad bussens øvrige døre.

Du skal fortsat checke dit rejsekort ind i forreste del af bussen og vise din billet til chaufføren. 

Midttrafik Kundecenter lukker for personlig betjening

Midttrafik Kundecenter lukker ned for personlig betjening  fra 13. marts til og med 2. påskedag pga. coronavirus/covid-19. Det betyder, at vi ikke kan udlevere glemte sager i den periode. Vi passer selvfølgelig godt på dine ting, mens vi opbevarer dem.

Du kan fortsat ringe på tlf. 70 210 230 og få vejledning omkring billetter, køreplaner m.m. inden for normal åbningstid. Ventesal og café holder åbent.

Læs mere om ændringerne på Midttrafik Kundecenter

Refusion af pendlerkort, ungdomskort og pensionistkort

Der er indført en midlertidig særregel om refusion af pendlerkort og Ungdomskort, da mange kunder ikke har mulighed for at bruge deres kort pga. coronavirus/covid-19. 

Pendlerkort: Formular til refusion af pendlerkort

Ungdomskort: Formular til refusion af ungdomskort

Hvis du har et pensionistkort, som du gerne vil have refunderet, skal du udfylde et skema og sende det til os sammen med kortet. Du tilbydes også fri rejse i 30 dage, efter Midttrafik Kundecenter åbner igen. Læs mere om fri rejse på pensionistkort her

Pensionistkort: Skema til refusion af pensionistkort

Myndighedernes anbefalinger

  • Vis hensyn til hinanden
  • Hold afstand
  • Rejs uden for myldretid, hvis det er muligt
  • Er du syg eller formoder at være smittet, skal du ikke rejse med bus, tog eller letbane

Læs mere om myndighedernes anbefalinger