Harmonisering af åben flextrafik

Her på siden kan finde svar på spørgsmål om flexharmoniseringen. I maj 2023 åbnes en FAQ side på Midttrafiks hjemmeside, hvor vi giver kunderne informationer om Flextur, Plustur og Flexbus efter harmoniseringen. 

headline here
Hvad har bestyrelsen for Midttrafik besluttet

Midttrafik havde sit oplæg til flexharmonisering i høring ved kommunerne i foråret 2022.

 

På baggrund af høringssvarene traf bestyrelsen for Midttrafik beslutningen om den endelige harmonisering på møderne 9. september og 4. november 2022: https://www.midttrafik.dk/om-midttrafik/bestyrelsen-for-midttrafik/bestyrelsesmoder-2022/

headline here
Hvilke serviceniveauer bliver der?

Med den harmoniserede løsning vil vi kunne give kunderne de samme ydelser, som i dag - blot på en mere ensartet måde fra kommune til kommune. Der vil være flg. serviceniveauer:

  • Flexbus til de kommuner, der ønsker det. Der ændres ikke på konceptet for denne kørselsordning. 
  • Flextur til en vilkårlig adresse, hvor kunden bestiller en tur direkte fra en adresse til en anden. 
  • Flextur til knudepunkt: Flexturen kører mellem en adresse og et knudepunkt, hvor kommunen ønsker at gøre det nemt og billigt for borgerne at rejse til, fx borgerservice, ældrecenter, sygehus etc.  
  • Plustur: Kommunen har gjort det nemt for borgerne at skifte til den kollektive trafik, fx banegårde, større trafikterminaler og udvalgte stoppesteder. 
headline here
Takststrukturen efter harmonisering

Takststrukturen ser ud som følger:

  • Flextur uden for byzone/i opland: 7 kr. pr. km, min 35 kr.
  • Flextur til eller i byzone: 14 kr./km, min. 100 kr. 
  • Flextur til et knudepunkt: 3. kr. pr. km, min. 22 kr. for de første 20 km, derefter 7 kr. pr. km.
  • Plustur: 3 kr. pr. km, min. 22 kr. med mulighed for at betale for turen med kollektiv trafik rejsehjemmel fra Midttrafik i stedet for kontanter.

 

Flexbus fortsætter med at følge buszonetaksten.

 

Den angivne minimumstakst, er den takst, som kunden skal betale selv for korte ture. Hvis taksten eksempelvis er 3 kr. pr. km, min. 22 kr., skal man betale 22 kr. for ture på op til 7 km, 24 kr. for en tur på 8 km, 27 kr. for en tur på 9 km osv.  

headline here
Hvordan kan kunderne bestille en tur?

Harmoniseringen betyder, at kunderne fra 25. juni 2023 kan finde alle Midttrafiks åbne mobilitetsprodukter (bus, tog og flextrafik) på Rejseplanen, hvor man samtidig får oplyst pris og kan gå direkte til bestilling af den samlede tur. For kunderne forenkles søgningen på transporttilbud og bestilling og betaling dermed, og de kan nøjes med én samlet mobilitetsplatform.

Herudover kan kunderne ligesom i dag bestille deres rejser på flg. måder:

  • Flexbus: Kan ud over Rejseplanen også bestilles pr. telefon som i dag.
  • Flextur: Kan også bestilles telefonisk, på midttrafik.flextrafik.dk og flextrafik app ligesom i dag.
  • Plustur: Kan kun bestilles på Rejseplanen ligesom i dag.
headline here
Bliver det muligt at lave lokale løsninger efter harmoniseringen?

Formålet med harmoniseringen er at forenkle de åbne Flextrafik-kørselsordninger og sikre de er ens på tværs af regionen. Derudover udgår kommunegrænserne, hvorfor evt. ændringer/tiltag ikke vil kunne begrænses til en given kommunes geografi. På den baggrund vil det derfor ikke være muligt at lave særlige løsninger i den enkelte kommune, når harmoniseringen er implementeret.

 

I forbindelse med og efter harmoniseringen har kommunerne mulighed for fastlægge det lokale serviceniveau ved at udpege knudepunkter til Flextur og Plustur samt fastlægge byzoner i Flextur. 

 

Det er muligt at implementere en eller flere byzoner pr. kommune. Taksten i byzonen vil være 14 kr. pr. km, min. 100 kr.

Praktiske krav til knudepunkter

De praktiske krav til knudepunkter skal opfyldes for alle knudepunkter i kommunen. Begrundelsen herfor er, at knudepunktsskiltet vil tydeliggøre, hvor kunderne og chaufførerne skal mødes, hvilket vil reducere omfanget af misforståelser i forbindelse med bestilling og afhentning. Samtidig fokuserer harmoniseringen også på at skabe en ensartethed i hele regionen og dette vil en ens tilgang til knudepunkterne og deres udseende understøtte.

 

Bemærk at knudepunkter til Plustur og Flextur ikke kan placeres i buslommer og lignende, da det ikke vil være lovligt for flexvogne at standse dér. 

headline here
Information og markedsføring

Midttrafik har planlagt en informations- og markedsføringsindsats i flere faser.

Før køreplanskiftet:

  • I løbet af maj måned kommer der information på siderne om flextur, flextur ung og plustur om, hvad der sker af nyt fra køreplanskiftet. På siden vil der være en FAQ, som løbende opdateres, hvor man kan få svar på, hvad der sker af nyt.

  • I uge 19 sender Midttrafik en mail til alle kommuner med en oversigt over forskelligt markedsføringsmateriale, som kan bestilles og bruges til den lokale markedsføring. Det er vigtigt, at markedsføringsmaterialet bliver bestilt i løbet af maj måned, så der er tid til at foretage lokale tilpasninger af materialet. Midttrafik udvikler og tilpasser det grafiske materiale til den enkelte kommune. Kommunen vælger selv relevante kanaler og finansierer selv den lokale markedsføringsindsats.

  • I uge 24 udsender Midttrafik en pressemeddelelse. Alle kommuner får samtidigt tilsendt en skabelon til en lokal pressemeddelelse med mulighed for at tilføje lokale citater og budskaber om fx knudepunkter og byzoner.

  • Midttrafik udsender information til interesseorganisationer, fx passagerrådet og ældresagen, som kan bruges til deres kommunikationskanaler.


Efter køreplanskiftet:

  • Fra køreplanskiftet og til og med september måned kører Midttrafik en markedsføringskampagne for flextur. Kampagnen dækker hele Region Midtjylland og vil blandt andet bestå af reklamer på TV2 Play, annoncering på sociale medier, hængeskilte og foldere i busser og biler, avisannoncer og digitale bannere på nyhedssites.

  • Den enkelte kommune kan i hele perioden supplere den overordnede kampagne med lokale markedsføringsindsatser. Se mail om kampagnemateriale i uge 19. Kommunen vælger selv relevante kanaler og finansierer selv den lokale markedsføringsindsats.

  • Efter september 2023 vil markedsføring af flextur blive implementeret i Midttrafiks øvrige markedsføring af bus, letbane og Midtjyske Jernbaner.
headline here
Hvornår afholdes dialogmøderne med de administrative medarbejdere?

Midttrafik har i marts 2023 kontaktet kommunerne med tilbud om et møde i maj/juni 2023 for at klæde kommunernes administration på til at kunne lave lokal markedsføring og information. 

headline here
Fortsætter Flextur Ung efter harmoniseringen?

Nej, Flextur Ung erstattes af muligheden for bruge ungdomskort i Plustur.

headline here
Hvordan bliver omkostningsfordelingen efter harmoniseringen?

Det vil fortsat være startkommunen, som betaler for turen.

Spørgsmål

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at sende en mail til dgi@midttrafik.dk