Spørgsmål og svar

headline here
Hvornår opdateres selvbetjeningen?

Selvbetjeningen bliver opdateret 10. maj 2022. Opdateringen sker i løbet af dagen, så det vil være forskelligt, hvornår man møder den.

headline here
Hvorfor bliver selvbetjeningen opdateret?

Den gamle version af selvbetjeningen er ikke længere tidssvarende og lever ikke op til de nyeste krav om webtilgængelighed og beskyttelse af persondata.

Samtidig vil vi også gerne forbedre brugervenligheden for de mange kunder, som dagligt bestiller Flextur og handicapkørsel online og via Flextrafik app’en.

headline here
Hvordan kommer jeg i gang med at bruge den opdaterede selvbetjening?

Du skal bruge det samme link eller den samme app, som du plejer: midttrafik.flextrafik.dk

Linket eller app’en åbner automatisk op i den opdaterede version fra 10. maj.

headline here
Skal jeg downloade en ny app?

Nej, Flextrafik app’en, som du allerede bruger, opdateres automatisk.

Hvis din app ikke opdateres automatisk, kan du tjekke i App store eller Google Play, om der ligger en opdatering, du kan hente.

Oprettelse af bruger

headline here
Hvorfor skal jeg oprette en ny bruger, når jeg allerede er oprettet?

For at vi kan genkende dig og finde din bestillingshistorik, skal du, første gang du logger ind, oprette en bruger via NemID eller MitID. Når du logger ind med NemID/MitID, henter systemet dine tidligere oplysninger. Det eneste du skal gøre, er at indtaste en mailadresse, adgangskode og et mobilnummer, som du ønsker at logge ind med fremover.

Når du logger ind med din mailadresse og adgangskode, vil du modtage en engangskode på SMS, som du skal indtaste i log ind feltet. Dette kaldes to-faktor-godkendelse og er med til at sikre dine oplysninger.

headline here
Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min adgangskode?

Du skal ind på midttrafik.flextrafik.dk og trykke på Glemt kode. Herefter indtaster du den e-mailadresse, som du er oprettet med, og modtager en e-mail med vejledning.

headline here
Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt, hvilken e-mail jeg har oprettet mig med?

Du kan kontakte Midttrafik på telefon 8740 8300 (tast 6) på hverdage mellem kl. 9.00–12.00. Her kan vi hjælpe dig med at oplyse, hvilken e-mail du har oprettet dig med.

Alternativt kan du logge ind med dit NemID/MitID og se, hvilke oplysninger du har oprettet dig med.

headline here
Hvorfor får jeg besked om, at min mailadresse ikke kan bruges?

Hvis en mailadresse bliver afvist, er det fordi den allerede benyttes. Der vil komme en rød fejlbesked op, hvor der står:

”Din e-mailadresse er allerede registreret på en anden bruger. Vælg venligst en anden e-mailadresse”. 

Alle brugere skal anvende en unik mailadresse. Det betyder, at du ikke kan dele mailadresse med din ægtefælle eller et andet familiemedlem, som allerede bruger den.

headline here
Hvorfor kan min adgangskode ikke accepteres?

Det er vigtigt, at adgangskoden:

  • Består af mindst 8 karakterer
  • Indeholder 1 STORT bogstav 
  • Indeholder mindst 1 tal 
  • Indeholder mindst 1 specialtegn (fx !#?)

NemID/MitID

headline here
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har NemID/MitID?

Hvis du er fritaget for at bruge NemID/MitID, skal du kontakte os på telefon 8740 8300 (tast 5) på hverdage kl. 8.00-12.00.

headline here
Kan jeg bruge mit NemID pap-nøglekort?

Du kan ikke længere godkende køb med NemID pap-nøglekort. Du kan i stedet bruge NemID app'en eller NemID nøgleviseren.  

NemID app’en finder du på din mobiltelefon eller tablet enten i App Store (for IOS) eller i Google Play (for Android).  

Du kan købe en nøgleviser på NemID.nu

headline here
Kan jeg bruge MitID i stedet for NemID til at oprette en bruger og efterfølgende log ind?

I øjeblikket er det ikke muligt at bruge MitID til at oprette sig som bruger. Har du oprettet dig med NemID, kan du efterfølgende bruge MitID til log ind. Det bliver muligt at oprette sig som bruger med MitID, når NemID er endeligt udfaset.

To-faktor-godkendelse

headline here
Hvad er to-faktor-godkendelse, og hvordan foregår det?

To-faktor-godkendelse betyder, at der er et ekstra trin, du skal igennem, når du logger ind. Det ekstra trin er en SMS-kode, som skal indtastes.

Du gør følgende:

Du taster dit brugernavn (e-mailadresse) og adgangskode (som du lavede ved oprettelsen) og trykker på Log ind.

Derefter kan du se på skærmen, at du skal indtaste en kode. Denne kode får du i en SMS på det telefonnummer, du registrerede ved oprettelsen.

headline here
Er der to-faktor-godkendelse på både app og online bestilling?

Ja, du skal indtaste en SMS-kode, uanset om du logger på via telefon, PC eller tablet.

Hvis du vil undgå to-faktor-godkendelse, kan du i stedet logge ind med NemID/MitID.

Bestilling af ture

headline here
Hvad sker der med de ture, som jeg har oprettet i den gamle version?

De ture, du allerede har bestilt inden 10. maj, vil automatisk komme med over i den opdaterede selvbetjening, når du har oprettet dig som bruger. Når du er logget ind i den opdaterede selvbetjening, kan du se dine ture under menupunktet ”Mine rejser”.

headline here
Jeg har tidligere brugt et knudepunkt/specialadresse, hvordan gør jeg det i den opdaterede selvbetjening?

I den opdaterede selvbetjening skal du ikke søge på knudepunkter/specialadresser ved at benytte specialtegn. 

I stedet skal du trykke på knappen, som er markeret nedenfor med rød kasse, og søge på fx Bilka, sygehus, bibliotek el.lign.

headline here
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan finde en specialadresse?

Hvis du ikke kan finde en bestemt specialadresse, skal du kontakte os på telefon 8740 8300 (tast 6) på hverdage kl. 9.00–12.00. Så hjælper vi dig med, hvordan du finder adressen, eller vi hjælper med at få oprettet en eventuel manglende adresse.

headline here
Er der ændringer, når jeg bestiller Flexbus eller Plustur via Rejseplanen?

Nej. Der er stadig to forskellige selvbetjeningsløsninger, og der laves ingen ændringer i den selvbetjening, der bruges til bestilling via Rejseplanen.

Har du brug for hjælp?

Hvis du har brug for hjælp til oprettelse eller bestilling af en tur, kan du kontakte os på telefon 8740 8300 (tast 6) på hverdage kl. 9.00 - 12.00.