Spørgsmål og svar om nedlukning af kontant betaling

Herunder kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål om perioden, hvor der er lukket ned for kontant betaling i Flextrafiks biler.

Der har været to perioder med nedlukning af kontant betaling:

  • Fra 14. januar 2021 – gælder fortsat
  • 20. marts 2020 - 17. august 2020

Nedlukning af kontant betaling

headline here
Hvorfor kan jeg ikke betale med kontanter?

Du kan ikke betale med kontanter i Flextrafiks biler pga. Corona-situationen. Der er tale om en midlertidig restriktion.

Midttrafik har valgt denne løsning for at skabe større tryghed for både kunder og chauffører.

headline here
Må Midttrafik gerne stoppe for kontant betaling?

Forbrugerombudsmanden har givet alle trafikselskaber i Danmark dispensation til midlertidigt at stoppe for at modtage kontanter. Dispensationen er givet på baggrund af den nuværende Corona-situation.

headline here
Hvornår kan jeg igen betale med kontanter?

Det vil blive muligt at betale med kontanter igen, når de nuværende Corona-restriktioner ophæves.

Midttrafik informerer om det, når det igen er muligt at betale med kontanter.

Faktura

headline here
Hvorfor har jeg fået en faktura fra Midttrafik?

Du fået en faktura, fordi du har bestilt en handicaptur eller Flextur i den periode, hvor Midttrafik ikke modtager kontant betaling. Fakturaen er den måde, du kan betale for turen, når vi ikke tager imod kontanter i bilerne.

headline here
Hvornår modtager jeg min faktura?
  • Hvis du er tilmeldt e-Boks:
    Hvis du har e-Boks, modtager du en faktura ca. 14 dage efter din tur.

  • Hvis du ikke er tilmeldt e-Boks:
    Hvis du ikke har e-Boks, bliver fakturaen sendt med posten ca. 14 dage efter din tur. Hertil skal du lægge Post Nords ekspeditionstid.
    Der kan være flere ture på samme faktura, da den dækker over en periode på 14 dage.
headline here
Kan jeg modtage min faktura på mail?

Nej, det er ikke muligt at sende din faktura på mail. 

Du modtager den enten via e-Boks eller med posten.

headline here
Jeg er pårørende/værge for en kunde. Kan jeg få tilsendt fakturaen fra Midttrafik?

Nej, det er desværre ikke muligt.

I stedet kan Kunden kan give dig adgang til sin e-Boks, så du kan se fakturaen der.

Læs hvordan du kan få adgang til kundens e-Boks her

headline here
Hvordan betaler jeg min faktura?
  • Via Netbank:
    Her skal du anvende det BetalingsID som står på fakturaen: +71>xxxxxxxxxxxxxxx<xxxxxxxx.

  • Med MobilePay:
    Ring venligst på tlf. 87 40 82 52 og oplys navn, fødselsdato og det mobilnummer, der betales fra. Familie eller venner kan også overføre beløbet for dig via MobilePay.
  • Hvis Netbank og MobilePay ikke er en mulighed:
    Hvis du ikke har mulighed for at betale med Netbank eller MobilePay, kan du kontakte din bank, som kan hjælpe dig med at betale fakturaen.
headline here
Hvad gør jeg, hvis jeg har betalt kontant til chaufføren, selvom det ikke er tilladt?

Kontakt venligst Midttrafik på tlf. 87 40 83 00.

headline here
Jeg mener ikke, at jeg var ude at køre på den anførte dato. Hvad gør jeg?

Kontakt venligst Midttrafik på tlf. 87 40 83 00.

Herefter kan vi tjekke, hvilken tur du har kørt.

headline here
Hvorfor har jeg modtaget en rykker fra Midttrafik, når jeg ikke har modtaget en faktura?
  • Hvis du er tilmeldt e-Boks:
    Hvis du har e-Boks, kan du tjekke, om du har modtaget fakturaen her.

  • Hvis du ikke er tilmeldt e-Boks:
    Hvis du ikke har e-Boks, er fakturaen sendt med posten, og den er måske ikke nået frem til dig.

    Hvis du ønsker at få fakturaen sendt igen, kan du ringe til tlf. 87 40 82 52 eller skrive til oekonomi@midttrafik.dk. Herefter sender vi fakturaen til dig igen.

    Oplys i mailen om du ønsker at få fakturaen på mail eller med posten.

Restance/gæld til Midttrafik

headline here
Hvorfor kan jeg ikke bestille kørsel?
  • Telefonisk bestilt handicapkørsel og Flextur:
    Fordi du har restance/gæld til Midttrafik.

    Du skal betale din restance/gæld til Midttrafik, før du kan bestille ture.

  • Online bestilt handicapkørsel og Flextur:
    Fordi du restance/gæld til Midttrafik.

    Hvis du har gæld, som er forfalden til betaling, vil Midttrafik spærre din adgang til at bestille ture online og via app’en.

    Vi har sendt en rykker, som du bedes betale. Når vi modtager din betaling, åbner vi igen for din adgang.

Vær opmærksom på, at der går 3 hele hverdage, fra du har betalt fakturaen, til du kan bestille igen.

headline here
Hvad sker der med mine forudbestilte ture?

Vi sletter dine forudbestilte ture, indtil din gæld er betalt. Når gælden er betalt, vil evt. forudbestilte ture stadig være tilgængelige for dig.

headline here
Kan jeg bestille kørsel på en anden kørselsordning end den, hvor jeg har restance/gæld?

Nej, du kan ikke bestille kørsel, hvis du har restance/gæld for tidligere flexture eller handicapkørsel.

headline here
Jeg vil gerne vide mere om min restance/ gæld?

Du kan enten ringe til Midttrafiks økonomiafdeling på tlf. 87 40 82 52 på hverdage mellem kl. 9.00 – 12.00 eller skrive til økonomi@midttrafik.dk