Djurslands ’port’ til Aarhus skal fornyes

Samtidig med at Rønde står over for flere udviklingsprojekter, har Midttrafik udarbejdet et idékatalog, der skal styrke Rønde som en såkaldt mobilitetshub. Idéerne tager sine spæde skridt i forbindelse med overvejelserne om den kommende byudvikling af Røndes hovedgade.

Rønde er udpeget som en ud af syv såkaldte ’knudepunkts’-byer på Djursland i Djurs Mobilitetsstrategi, som blev til i et samarbejde mellem Syddjurs og Norddjurs Kommune, Midttrafik og Region Midtjylland tilbage i 2016. 

Byen har en vigtig placering som en ’port’ til Aarhus, hvor regionalbus 123 på hverdage kører fire gange i timen mellem Aarhus og Rønde. Derudover ligger Rønde naturligt på strækningen til Mols Bjerge, Ebeltoft og det øvrige Djursland. Rønde er dermed et naturligt knudepunkt med potentiale for i endnu højere grad at samle transportstrømme fra Djursland mod Aarhus og understøtte det lette skift på tværs af mobilitetsformer. 

Netop den idé er i tråd med Samspil 2030, hvor visionen blandt andet er at styrke trafikkorridoren mellem Rønde og Aarhus. På Grenåvej i det nordlige Aarhus, hvor rute 123 kører, er der især i myldretiden kapacitetsudfordringer. Af samme grund er det visionen at etablere en BRT-strækning på Grenåvej og således forbedre busfremkommeligheden til glæde for både nuværende og fremtidige kunder på strækningen.

Rønde som mobilitetshub

Midttrafik har i samarbejde med repræsentanter fra Syddjurs Kommune og en række lokale interessenter udarbejdet et idékatalog, som kan inspirere i Syddjurs Kommunes videre arbejde med at styrke busterminalen. Midttrafiks vision er, at busterminalen udvikles til en egentlig mobilitetshub, som bliver attraktiv for rejsende og gør det let og behageligt at skifte mellem forskellige transportformer.

Første del af processen har været at skabe en fælles vision for fremtidens mobilitetshub i Rønde. Arbejdet resulterede i tre temaer: 

  • Det gode mødested – fra transitrum til byrum
  • Den grønne port – fra sort til grøn transport og som port til Djursland, Mols Bjerge og den kollektive trafik
  • Den sammenhængende rejse – fra individuel transport til kollektiv og delemobilitet

Arbejdet begynder i 2023

På baggrund af visionen er Syddjurs Kommune nu klar til næste skridt i processen. Med midler fra Midttrafiks stoppestedspulje styrkes informationen på terminalen i 2023 – i første omgang med informations- og realtidsskærme. 

Samtidig står Rønde by over for flere udviklingsprojekter, hvor byens hovedgade blandt andet graves op grundet kloakering, og i den forbindelse skal byrummet moderniseres. Her kan der være vigtige synergier at hente i at tænke planerne sammen, så synlighed og tilgængelighed til busterminalen øges. 

– I første omgang bliver det med fokus på det vigtigste, hvilket er god wayfinding og trygt ophold. Vi ønsker en bred involvering fra borgerne for at høre, hvilke ønsker de har – både til hovedgaden og til busterminalen, siger Katrine Rogild Storm Herget, arkitekt i Plan og Udvikling, Syddjurs Kommune, og fortsætter: 

– Vi ved allerede, at der er ønsker om bedre parkeringsforhold, men det kan også være, der er ønsker om en legeplads, en café eller andet. 

Syddjurs Kommune arbejder nu frem mod at lave en samlet plan for området.

Hvad er en mobilitetshub? 

  • Formålet med en mobilitetshub er at gøre det nemt for de rejsende at kombinere den kollektive trafik med andre transportformer, fordi det hele er samlet ét sted. Der kan også være tilknyttet andre transportmidler som eksempelvis delebiler, -cykler og -løbehjul. 
  • Udover at være et trafikalt knudepunkt er en mobilitetshub også et mødested, hvor der kan være forskellige servicetilbud, eksempelvis cykelværksted, pakkeboks, cafe/kaffevogn, kiosk, detailhandel og lignende. Men det kan også være andre elementer, der understøtter det lokale fællesskab, eksempelvis fitness, legeplads, sanseoplevelser og lignende. 
  • Designet af en mobilitetshub har flere genkendelige elementer 1) pausezone 2) skiftezone 3) parkeringszone 4) informationszone. Derudover flettes en række elementer ind, som er særegent for den enkelte by og dets identitet. 
  • Udvikling af busterminalen i Rønde til en mobilitetshub har afsæt i Djurs Mobilitetsstrategi, hvori Rønde er udpeget som en af syv knudepunktsbyer på Djursland. Bag Djurs Mobilitetsstrategi står Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune, Midttrafik og Region Midtjylland. Formålet er at skabe en fælles vision for, hvordan Djursland kan hænge bedre sammen, også ift. den kollektive infrastruktur på Djursland.

Letbanesamarbejdet

Midttrafik Region Midtjylland Aarhus Kommune Silkeborg Kommune Favrskov Kommune Norddjurs Kommune
Skanderborg Kommune Randers Kommune Odder Kommune Syddjurs Kommune Letbanen logo