Informationen er forbedret – og arbejdet fortsætter

Arbejdet med at forbedre trafikinformationen på rejser med Letbanen har længe stået højt på dagsorden. Og nu er der godt nyt over hele linjen. Brugeroplevelsen har fået et løft med nye informationsskærme på samtlige letbanestop.

Det er ikke nogen hemmelighed, at den manglende trafikinformation på visse standsningssteder har været kritiseret gennem de seneste par år. Midttrafik, Aarhus Letbane og Keolis har derfor arbejdet målrettet på at forbedre brugeroplevelsen, og den indsats har nu båret frugt. Der er opsat infoskærme med Rejseplansinfo på samtlige af Letbanens standsningssteder, hvilket sikrer en ensartet brugeroplevelse for passagererne. De i alt 43 nye informationsskærme giver et overblik over de præcise afgangstider, eventuelle forsinkelser og aflysninger.

En intensiv arbejdsindsats

Arbejdet med at forbedre trafikinformationen har været omfattende og undervejs har borgernes input været et vigtigt bidrag.

 – Vi havde passagerer, der klagede over forvirrende information på den indre strækning mellem Aarhus H og Lystrup, fordi de oprindelige ’realtidsskærme’ kører i et rul, men kun viser to afgange ad gangen, siger funktionsleder ved Midttrafik Martin Boisen Tams.  

– De nye 32-tommer skærme kan vise ti afgange og fungerer dermed som et supplement til de små realtidsskærme. Derudover viser de nye informationsskærme den driftsinformation, som man også kan se på appen eller hjemmesiden, forklarer han videre og uddyber om processen:

– Vi har fået letbanetogenes gps til at tale sammen med Rejseplanen, så data vedrørende forsinkelser og aflysninger kan blive sendt direkte fra Letbanens system og ud til passagererne i Rejseplanen. Da vi først havde fået det op at køre, kunne man så også se Letbanen på Midttrafiks live app, hvor man kan følge med i, hvor Letbanen er netop nu.

En vigtig del af strategien

Det kan være svært at måle resultatet af de nyopsatte informationsskærme, men noget tyder på, at passagererne har taget dem til sig og får gavn af den øgede mængde information. 

– Når det går godt, hører vi sjældent ret meget om det. Men vi kan se, at vi får færre kundehenvendelser vedrørende misinformation, siger Martin Boisen Tams. 

Arbejdsgruppen har da også har forsøgt at imødekomme de kritikpunkter, hvor Midttrafik har fået flest klager. 

– Vi har derfor vurderet, at det var fornuftigt at investere i skærmene, og tilbagemeldingerne fra letbaneoperatøren Keolis viser, at der er mange passagerer, der er inde at kigge på de nye skærme, siger Martin Boisen Tams. 

Arbejdet med at styrke informationen på rejser med Letbanen er en del af Aarhus Letbanes strategiplan 2026, som arbejder målrettet med passagertilfredsheden.

Nye informationsskærme

Du kan læse mere om de 43 nye informationsskærme på letbanen.dk

 

Letbanesamarbejdet

Midttrafik Region Midtjylland Aarhus Kommune Silkeborg Kommune Favrskov Kommune Norddjurs Kommune
Skanderborg Kommune Randers Kommune Odder Kommune Syddjurs Kommune Letbanen logo