Nyhedsbrevet fylder ”rundt”: Glimt fra historierne om Letbanen

Da Letbanesamarbejdets første nyhedsbrev landede i indbakkerne, var Letbanens etape 1 en vision på tegnebrættet. Nu kører letbanetogene hvert år med millioner af passagerer mellem Aarhus, Odder og Grenaa.

I dette nyhedsbrev nummer 50 har vi været i arkivet for at finde nogle af højdepunkterne fra de historiske jubilæumsnyhedsbreve

Det vakte glæde hos borgere og politikere, da Folketinget i januar 2009 bevilgede 500 millioner kroner til Danmarks første letbane i Østjylland. Lars Barfoed (K) var transportminister, men det var et bredt folketing, der stod bag forliget ’En grøn transportpolitik’. 

Nu var vejen banet for Letbanens etape 1, og senere samme år udkom det første nyhedsbrev fra sekretariatet for Letbanesamarbejdet i Østjylland. Siden har nyhedsbrevet fulgt med i forberedelser, anlægsarbejde, indkøb af letbanetog – og ikke mindst visionerne for fortsat at styrke den kollektive trafik i hele Østjylland. 

I dag, kære læser, er vi nået til jubilæumsudgaven nummer 50. I den anledning har vi fundet nedslag fra både det første nyhedsbrev og de fire runde numre 10, 20, 30 og 40 for at se, hvad der fyldte på dagsordenen, da de blev skrevet og sendt.    

2009: Christiansborgs blåstempling

Vi begynder med begyndelsen. I november-december 2009 er glæden over den statslige medfinansiering selvfølgelig tophistorie i det første nyhedsbrev. Daværende rådmand Peter Thyssen (som i øvrigt også medvirker her i 50. udgave) sætter i et interview ord på den landspolitiske blåstempling af projektet. Nu er et stort skridt taget mod etablering af Letbanen! 

Samme nyhedsbrev beskriver planerne for to af Aarhus’ prestigebyggerier på letbanestrækningen: Det planlagte ”multimediehus” (i dag kendt som Dokk1) og den kommende hospitalsby i Skejby, der fusionerer Aarhus Sygehus og Skejby Sygehus.

2012: Grønne fornemmelser fra Odder til Grenaa

Vi hopper frem til maj 2012, hvor der er grønne forårsfornemmelser i nyhedsbrev 10. Her lyder det, at en elektrificering kan komme på tale på letbanestrækningen uden for Aarhus – som alternativ til diesel. Hidtil har kørestrøm kun været planlagt på den indre strækning, så letbanetogene skal være en hybridløsning ligesom i Kassel i Tyskland. Historien går sin gang, og ved åbningen kører letbanetogene på el hele vejen mellem Odder og Grenaa. 

Det 10. nyhedsbrev markerer også åbningen af det nye anlægsselskab, som får til opgave at etablere Danmarks første letbane. Selskabet er en del af Folketingets anlægslov om Aarhus Letbane.

2015: Gravemaskinerne er i fuld gang

Efter års planlægning er der i 2015 fuld gang i kraner og gravemaskiner. Læserne i nyhedsbrev 20 kommer med ud på Nørrebrogade i Aarhus, hvor maskinerne kæmper med de hårdtprøvede trafikanter om pladsen på en af Aarhus’ mest trafikerede strækninger. Trafikken flyder dog over al forventning, fortæller Aarhus Letbanes daværende anlægschef, som giver en status på arbejdet. 

Nyhedsbrevet fortæller også, at Letbanen kommer til at få sine to egne spor på Aarhus H – og at det kræver en flytning af 7-Eleven.   

2017: Historien om den aflyste åbningsfest

Anlægsarbejdet nærmer sig sin afslutning, da nyhedsbrev 30 markerer et knap så stolt øjeblik i historien om Letbanen. Der er ellers lagt op til fest den september-lørdag i 2017, hvor Letbanen skal køre sin første officielle tur. Som mange sikkert husker, må festen dog aflyses, og åbningen udskydes til december. Her er godkendelserne endelig på plads, så de første letbanetog kan rulle ud på strækningen med passagerer. 

I nyhedsbrev 30 får læserne også historien om, at Jørgen Leth speaker stationsnavnene i udvalgte letbanetog. 

2020: Mundbind og nye visioner

Nyhedsbrev 40 udkommer i august 2020 midt i en tid med Covid-19. Med et foto af en passager iført mundbind fortæller Midttrafik, at det er sikkert at rejse med Letbanen – og at langt de fleste af passagerne er vendt tilbage til den kollektive trafik efter forårets nedlukning. På dette tidspunkt er Letbanen nu i fuld drift, da både strækningerne til både Odder, Grenaa og mellem Lystrup og Skejby betjenes.

 Det 40. nyhedsbrev fortæller også, at visionsplanen Samspil 2030 nu er officielt vedtaget af Letbanerådet. Grøn mobilitet, mindre trængsel på vejene og et bredt fokus på højklasset kollektiv infrastruktur er nøgleord i visionsplanen, hvor Letbanen spiller en central rolle.

Følg med i din indbakke

Lad Samspil 2030 være et passende punktum for vores blik ned i jubilæumsnyhedsbrevene. For her i udgave 50 har vi netop Letbanerådets kommende opdatering af visionsplanen på agendaen. 

De første 50 nyhedsbreve har vist, hvordan store visioner er blevet til virkelighed – ikke mindst Letbanens etape 1, der er blevet en fast del af bybilledet og i 2024 satte passagerrekord med 6,3 millioner passagerer. 

Rejsen fortsætter, og vi glæder os til at servere flere historier om fremtidens løft af hele Østjyllands kollektive trafik. Tak, fordi du læser med!  

Modtager du ikke nyhedsbrevet? Så tilmeld dig her

13. november 2025

Letbanesamarbejdet

Midttrafik Region Midtjylland Aarhus Kommune Silkeborg Kommune Favrskov Kommune Norddjurs Kommune
Skanderborg Kommune Randers Kommune Odder Kommune Syddjurs Kommune Letbanen logo