Sådan kommer det nye Letbaneråd til at sætte retning for fremtidens østjyske mobilitet
De næste fire år får stor betydning for, hvordan østjyderne i fremtiden kommer til og fra arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter. Politikerne i det kommende Letbaneråd skal foreslå retningen for, hvordan kommunerne i Østjylland og regionen i endnu højere grad kan understøtte de langsigtede investeringer i højklassede kollektive løsninger som letbane, BRT og buskorridorer.
Det handler om at skabe stabile og attraktive alternativer til bilen – også på tværs af kommunegrænser. Med konkrete anbefalinger om fælles målsætninger for transportandele og stationsnær byudvikling har det nuværende råd lagt et solidt fundament for den videre debat.
Mere letbane i Aarhus. Trængselsfrie busbaner på Østjyllands travle strækninger. Et blomstrende hverdagsliv rundt om stationerne. Det er eksempler på anbefalinger, som de nye medlemmer af Letbanerådet møder ind til efter kommunal- og regionalvalget.
Det nye råds opgave bliver at samle brikkerne til en opdateret visionsplan for den højklassede kollektive trafik i Østjylland – altså de strækninger, hvor busser, tog eller letbane har deres egen infrastruktur med høj prioritet. Den nuværende plan hedder ’Samspil 2030’, og i sin opdaterede form skal den række 10 år eller endnu længere ud i fremtiden.
Der ligger med andre ord en vigtig agenda – men også et grundigt forarbejde – klar, når det nye Letbaneråd sætter sig til mødebordet.
Lad os derfor se nærmere på de anbefalinger, som rådet vedtog i april 2025. Der er fortsat tale om netop anbefalinger og dermed ikke færdige projekter, som alle er sikret bred opbakning eller finansiering. Så det nye råd får rig mulighed for at sætte sit aftryk på visionsplanen.
Letbane og buskorridorer står på listen
Flere af rådets projektanbefalinger er velkendte. De handler blandt andet om Letbanens etape 2 mellem Aarhus C (Spanien) og Brabrand
To typer anbefalinger
Letbanerådets anbefalinger fra foråret 2025 er inddelt i to kategorier:
- Projektanbefalinger, som handler om investeringer i den kollektive infrastruktur. Nogle anbefalinger er nye, andre handler om projekter fra Samspil 2030, der kan omtænkes eller udgå.
- Fokusområder, som kan være med til at løfte Letbanerådets samarbejde på tværs af kommuner.
Aarhus Kommune har i juni 2025 vedtaget en grøn mobilitetsplan med betydning for den kollektive trafik i hele Østjylland – og dermed også for Letbanerådets kommende visionsplan.
Derfor har Aarhus’ mobilitetsplan også været et vigtigt bagtæppe for Letbanerådets anbefalinger.
Få overblik over anbefalingerne her
– samt om strækninger på Ringvejen og Ringgaden, hvor busserne får fri passage parallelt med den øvrige trafik.
Også uden for Aarhus står en række nye anbefalinger om trængselsfrie busbaner eller BRT-løsninger på listen. Det gælder blandt andet i Randers og på strækningerne Aarhus-Hinnerup, Aarhus-Rønde samt Aarhus-Skanderborg.
BRT er en forkortelse for Bus Rapid Transit, som er busser i egen bane og med perroner og visuelt udtryk svarende til en letbane.
Fælles mål giver bedre beslutninger
Bliver anbefalingerne ført ud i livet, betyder det flere afgange på tværs af de østjyske kommunegrænser. Derfor er det relevant at arbejde med fælles målsætninger for den kollektive trafiks transportandel – og det er netop et af de vigtige fokusområder i Letbanerådets anbefalinger.
Kort sagt handler det om at sætte mål for, hvor stor en andel af østjydernes rejser, der skal ske med bus, tog eller letbane. Det kan for eksempel være en målsætning om, at en specifik procentandel af alle rejser i en travl østjysk trafikkorridor som Randers-Aarhus eller Silkeborg-Aarhus skal være kollektive.
Lige nu udvikles datagrundlaget for den nuværende situation. Det nye letbaneråd skal på den baggrund være med til at sætte mål for den grønne transport. Med disse mål kan politikerne bedre beslutte, hvor der især er brug for bedre forbindelser, højere frekvens eller andre tiltag, som flytter østjyderne ud af bilen og ind i busser, tog og letbane.
– Vi skal turde sætte fælles retning, turde tale om data og transportandele – men også turde tale om hverdagens logistik. Letbanen er kun attraktiv, hvis den er en del af en større helhed, der fungerer. Det kræver koordinering, mod og lidt humor. Det sidste er især nødvendigt, når vi skal blive enige på tværs. Men det er indsatsen værd, hvis vi vil skabe en mobilitet, der virker for virkelige mennesker.
Sådan lød det i juni 2025 fra Polly Bak Dutschke, medlem af Letbanerådet og Aarhus Byråd (M).
Et liv omkring stationerne
Et andet fokusområde, som står højt på Letbanerådets agenda, er den stationsnære byudvikling. Boliger, butikker, caféer og arbejdspladser tæt på Letbanens stationer er med til at løfte passagertallet – og samtidig får byerne nyt liv. Derfor skal samarbejdet om stationsnær byudvikling styrkes i hele Østjylland.
Der er allerede sat en proces i gang, hvor kommunernes planafdelinger og mobilitetsafdelinger sammen med Midttrafik skal komme med et oplæg til fælles principper stationsnær byudvikling, som kan gælde i både kommune- og lokalplaner.
Det handler blandt andet om at prioritere boligområder tæt på kollektiv trafik, stille krav til kvaliteten af stationsområderne – og få private developere med til at løfte de stationsnære byområder.
Planen er, at fokusområderne skal videredebatteres i det nye Letbaneråd og hos de enkelte parter i Letbanesamarbejdet i den kommende valgperiode, så der kan findes fælles fodslag om, hvordan fokusområderne skal understøtte projekterne i den nye visionsplan.
Samspil kræver en holdindsats
Samspil er fortsat nøgleordet, når Letbanerådet skal sikre fælles østjysk fodslag i en opdateret visionsplan for den kollektive trafik.
Mange mennesker rejser på tværs af kommunegrænserne hver dag, og den kollektive trafik skal gøre det mere attraktivt. Pendlerne skal trygt sætte sig i tog- eller bussædet, velvidende at de når deres møde og henter deres børn til tiden.
Det nye Letbaneråd får hovedrollen i at samle region, kommuner og andre aktører, som bidrager til at løfte mobiliteten i hele Østjylland.
13. november 2025