Tre tidligere politikere fortæller: Så vigtigt er samarbejdet for Østjylland

Peter Thyssen, Mads Nikolajsen og Frank Borch Olsen er alle tidligere medlemmer af Letbanesamarbejdet. De deler her deres vigtigste erfaringer og syn på, hvorfor Letbanerådet spiller en vigtig rolle.

Rådet har været et visionært ”kollektiv trafik-laboratorium” med helt afgørende betydning for, at Danmarks første letbane kom til Østjylland. Sådan lyder et par af de positive skudsmål fra de tidligere medlemmer.

Peter Thyssen: ”Vi skulle lære, mens vi lagde skinnerne”

Peter Thyssen har repræsenteret Radikale Venstre i Aarhus Kommune og var rådmand for Kommunal Drift og Teknik og Miljø i perioden 2002-2009. Peter Thyssen er også en af idemagerne til hele letbaneprojektet og var medlem af den politiske følgegruppe, som nu er Letbanerådet. I dag er han på pension. 

Den tidligere kommunalpolitiker ser tilbage på en spændende tid, hvor de østjyske kommuner fandt frem til, at hvad der gavner Aarhus, gavner hele Østjylland – og omvendt. Derfor måtte de lokale politikere stå sammen på tværs af kommunegrænserne, og her opstod det, der i dag er Letbanerådet. 

 – Det helt afgørende var, at vi i Aarhus lærte at tale med omegnskommunerne. Det kom sig af, at alle kunne se muligheden i at løse en stor del af den pressede pendlertrafik til Aarhus. Da nordhavnen (i dag Aarhus Ø) skulle udbygges, opstod der en mulighed for at gentænke den kollektive sammenhængskraft i vores region, og den mulighed greb vi. 

Samarbejde giver politisk udsyn
Peter Thyssen fortæller, hvordan en studietur til Kassel, hvor lokale politikere var afsted med folketingspolitikere valgt i Østjylland samt repræsentanter fra Folketingets trafikudvalg – uofficielt – blev startskuddet til realiseringen af letbaneprojektet. 

– Her oplevede vi, at det kan lade sig gøre at have en letbane, der kører sammen med trafikken i tætte bymiljøer. Der skete i det hele taget noget særligt i 00’erne: Der var en fantastisk dynamik og en tro på, at tingene kunne lade sig gøre. Dog skulle vi lære, mens vi lagde skinnerne, og det var aldrig lykkedes, hvis vi ikke havde haft et stærkt samarbejde, hvor vi kunne regne med hinanden. 

Som tidligere medlem af letbaneprojektets politiske følgegruppe har Peter Thyssen oplevet, hvor vigtigt et politisk samarbejde er, hvis der skal ske udvikling. 

– Man kan meget med politisk snilde, men man kommer længere med respekt for andres holdninger, at argumentere for egne holdninger samt kigge ud over kommunegrænsen med positive øjne. Det giver en mere holistisk tilgang til politik at have udsyn.

Mads Nikolajsen: ”Regeringer skifter, så det gjaldt om at have god dialog med alle partier”

Mads Nikolajsen har været i lokalpolitik i knap 30 år og repræsenteret SF i Norddjurs Kommune. Samtidig har han været både formand for og medlem af den politiske følgegruppe. Han har base i Grenaa og er i dag på pension.

Netop Grenaa og Djursland i det hele taget ville drage fordel af en letbaneforbindelse til Aarhus, og Mads Nikolajsen så derfor hurtigt lyset, da den fælles vision om Østjyllands letbane opstod. 

– Der var ikke nogen tabere, der var kun fordele for alle parter. Sammen havde vi større chancer for gennemslagskraft og medfinansiering fra staten. Samarbejdet i Letbanerådet var afgørende for, at projektet blev til noget, og det var et meget inspirerende forum, som nærmest var et ”kollektiv trafik-laboratorium” med nye idéer og visioner.

Christiansborgs politikere som nøgle til en realisering
Mads Nikolajsen forklarer, at rådets medlemmer tidligt blev enige om, at det var vigtigt at få landspolitikerne i spil. 

– Det var vigtigt at bringe den regionale sag videre til Christiansborg. Vi kommunalpolitikere skulle holde de lokalt valgte landspolitikere samt transportordførere i hvert parti informeret og have så god kontakt som muligt. 

Der blev løbende sendt materiale, ringet sammen og holdt møder på Christiansborg, hvor Letbanesamarbejdet var bredt repræsenteret med en kombination af borgmestre, rådsmedlemmer og partier. Det gav en bredde, der uden tvivl var den rette tilgang, pointerer Mads Nikolajsen.

 – Regeringer skifter, så det gjaldt om at have god dialog med både regering, støttepartier og opposition. Når magten skiftede hænder, virkede kontaktnettet. De planer, vi præsenterede, var fagligt velfunderede og hang sammen med de statslige planer om udbygning af jernbane og motorveje. Det gjorde Letbanen til en ”nemmere” beslutning på Christiansborg. 

Mads Nikolajsen understreger, at drivet til at arbejde sammen har været, at letbaneprojektet netop ville tilføre noget positivt til alle de involverede kommuner. 

– Der var en stor udfordring med trængsel på vejene, og det er der stadig, men hvordan ville det være uden Letbanen? Så der er faktisk behov for at udbygge letbanetilbuddet yderligere.

Frank Borch Olsen: ”Letbanesamarbejdet gavner vækst og mobilitet i hele regionen”

Frank Borch Olsen er tidligere konservativ viceborgmester (2014-2017) i Silkeborg Kommune, hvor han også har været formand for Vej- og Trafikudvalget. Frank Borch Olsen har været medlem af Midttrafiks bestyrelse og Letbanerådet. I dag er han trådt ud af politik. 

Han ser tilbage på en tid i Letbanerådet, hvor samarbejdet på tværs af kommuner nærmest kunne flytte bjerge. 

– Det har været sindssygt spændende. Når man arbejder sammen om fælles mål, opstår der et fællesskab, hvilket gav en bedre dialog. Og som lokalpolitiker får man et større netværk og læring frem for kun at færdes i sin egen kommune. Min stemme var langt bedre givet ud i et samarbejde på tværs frem for bare i Silkeborg.

Musketer-ed om flere etaper
Selvom Frank Borch Olsen var valgt i Silkeborg Kommune, glæder han sig over at have været med til at få realiseret en letbane i Aarhus og lægge grundstenene til udbygningen af den højklassede trafik i hele Østjylland: 

– I Letbanerådet havde vi en slags musketer-ed om, at det rigtige var at starte i Aarhus, og så ville vi arbejde os ud derefter i de næste etaper. Vi havde alle mål for vores egen kommune, men vi fandt fælles fodslag. Mange har allerede fået glæde af den forbedrede infrastruktur i vores region, og det håber jeg vil fortsætte med de visioner, der er på området. 

Frank Borch Olsen fremhæver, hvor vigtig infrastruktur og den kollektive trafik er for især Aarhus og Silkeborg som vækstmotorer. 

– Letbanesamarbejdet gavner ikke bare Aarhus. Det gavner væksten og mobiliteten i hele regionen. Som virksomhed eller borger flytter man ikke til en kommune, men typisk til et område, som er i vækst, og hvor der er muligheder. Her er infrastrukturen en afgørende del af det, for vi vil ikke bruge tid på hverken transport eller lange køer.

13. november 2025

Letbanesamarbejdet

Midttrafik Region Midtjylland Aarhus Kommune Silkeborg Kommune Favrskov Kommune Norddjurs Kommune
Skanderborg Kommune Randers Kommune Odder Kommune Syddjurs Kommune Letbanen logo