Arbejdet med Trafikplan 2023-2026

Kundernes diversitet bliver et gennemgående tema i Trafikplan 2023-2026, der skal tegne vejen for udviklingen i den kollektiv trafik i planperioden. Som noget nyt ønsker Midttrafik at arbejde med kundeperspektiver og fiktive personprofiler i arbejdet med at skabe god mobilitet for alle kunder i Region Midtjylland.

Som en optakt til arbejdet med Trafikplan 2023-2026 har Midttrafik afholdt to møder med det formål at inddrage bestillere og medarbejdere i valg af emner til den kommende trafikplan. På møderne skulle bestillere og medarbejdere komme med bud på Midttrafiks rolle i 2026 ud fra forskellige fiktive personprofiler. Processen bragte mange gode input til både format og indhold, der er medtaget i det kommissorium, som Midttrafiks bestyrelse har godkendt 11. februar 2022.

Midttrafik skal ifølge Lov om Trafikselskaber udarbejde en Trafikplan hvert fjerde år. Trafikplanen er sammen med Midttrafiks strategiplan et vigtigt styringsværktøj for Midttrafik. Trafikplanen skal fastlægge et strategisk hovednet for området og udstikke retningen for, hvordan den kollektive trafik skal udvikles i 2023-2026.

Planen bygger på kundeperspektiver

Temaerne fra den nuværende trafikplan; det midtjyske hovednet, mindre byer og landdistrikter, bybusbyer, kollektiv trafik i Aarhus og fremkommelighed bliver videreført i Trafikplan 2023-2026. De skal fortsat indgå som vidensgrundlag i arbejdet med at udvikle den kollektive trafik.

Der er stor diversitet i Midttrafiks kundegrundlag, afhængig af bopæl, alder, beskæftigelse og rejsebehov. I den nye trafikplan ønsker Midttrafik, at der på baggrund af fiktive personprofiler bliver skabt nogle målbilleder for, hvilken retning Midttrafik skal bevæge sig de næste fire år.

De fiktive personprofiler skal gennem en række egenskaber og karakteristika repræsentere forskellige segmenter af kunder, både højfrekvente og lejlighedsvise, men også potentielle kunder. Og dermed tegne et billede af, hvordan Midttrafik skal agere over for de forskellige målgrupper.

Samarbejde med bestillere

Trafikplan 2023-2026 bliver udarbejdet på baggrund af bestillernes input og vil også efterfølgende blive sendt til høring hos kommuner og region, inden den bliver endeligt godkendt af Midttrafiks bestyrelse.

Ni forskellige transportbehov

Hjalte
Hjalte er 11 år og går på privatskole i udkanten af bybusbyen. Når Hjalte er hos sin mor tager han bybussen ca. 10 km til skole. Når Hjalte er hos sin far, køres han til skole.

Rahima
Rahima på 18 år tager bybussen til byens gymnasium hver morgen. Rahima synes, at busturen er ret hyggelig, fordi hun kan bruge køreturen på at snakke med vennerne.

Hanne
Hanne på 48 år bor med sin mand og store børn i en stationsby. Familien har to biler og kører til det meste. Hanne arbejder hjemme et par dage om ugen. Familien overvejer at sælge en af bilerne.

Erna
Erna er 78 år. Hun bor alene i en landsby. Når hun skal på længere ture er hun afhængig af, at hendes børn vil køre hende.

Søren
Søren er 17 år og går i 2.g i gymnasiet. Han bor hjemme hos sin familie i en mindre landsby, og hver dag tager han bussen ca. 25 km til skole.

Julie
Julie er 26 år og bliver snart færdig med sin uddannelse som pædagog. Lige nu bor hun i storbyen, hvor hun nyder godt af alle byens tilbud og arrangementer, som hun kører til og fra med kollektiv trafik eller på cykel.

Poul
Poul er 72 år og pensionist. Han bor i en mindre by, hvor han er aktiv i det lokale foreningsliv.
Poul cykler, bruger kollektiv trafik og har egen bil.

Klaus
Klaus på 53 år arbejder i en større IT-virksomhed. Han kører alene i bil til og fra arbejde, og han nyder friheden ved at have egen bil stående i indkørslen.

Morten
Morten på 37 år cykler ofte til og fra arbejde, afhængig af vejret. Selvom Morten ofte bruger cyklen, føler han sig meget afhængig af bilen.
Han kører nemlig sine børn til og fra forskellige fritidsaktiviteter flere gange om ugen og i weekenderne.

Vis mere

Emner i Trafikplan 2023-2026

Baggrund:
Her beskrives afsættet for Trafikplan 2023-2026, herunder Covid-19-pandemiens betydning og hvordan trafikplanen skal spille sammen med Midttrafiks Strategiplan 2021-2024. -Tendenser/Analyser (evt. som bilag) Analyserne for brugen af den kollektive trafik i Midttrafiks område fra Trafikplan 2019-2022 opdateres.

Rolledeling, ansvar og samarbejde:
Planen skal gøre rede for, hvilken rolle Midttrafik spiller og hvilke roller bestillerne spiller i forhold til udvikling af mobiliteten og fastlæggelse af serviceniveau.

Midttrafiks kerneprodukter:
Der opstilles et målbillede for Midttrafiks kerneprodukter – bus, bane og Flextrafik for 2026, samt de initiativer, der i planperioden skal bevirke, at det opstillede målbillede nås. Under dette tema behandles hovednettet. I arbejdet med kerneprodukterne differentieres der mellem mål ift. de forskellige personaer. 

Fysiske forhold:
Der opstilles et målbillede for Midttrafiks arbejde med fremkommelighed, stoppesteder og hubs. Dette som en forlængelse af indsatsområdet i Midttrafiks Strategiplan 2021-2024.

Midttrafiks produkter i det brede mobilitetsperspektiv:
Der opstilles et målbillede for den brede mobilitet, og for hvordan Midttrafiks produkter skal indgå i samspillet med øvrige transportformer i 2026. Hertil skal Midttrafiks Mobilitetspolitik fra 2018 genbesøges og udfordres. På baggrund af målbilledet opstilles en række initiativer for planperioden, der skal sørge for, at det ønskede målbillede nås.

Samarbejde, herunder information og kommunikation:
Der opstilles et målbillede for, hvordan Midttrafik skal samarbejde og kommunikere med bl.a. samarbejdspartnere, fx skoler, uddannelsesinstitutioner og erhvervsområder i 2026.

Tidsplan