Fra havelåge til hvor som helst

Fra 26. juni 2023 bliver flextur, plustur og flexbus et nyt tilbud i Midtrafiks produktportefølje. Produkterne har været der længe, men med ens priser i alle kommuner, adgang til Rejseplanen, ny placering på midttrafik.dk og en stor markedsføringskampagne, bliver den åbne flextrafik et reelt alternativ til bus, tog og letbane.

Midttrafik er det første trafikselskab i Danmark, der gennemfører en harmonisering af den åbne flextrafik.

Siden en kundeundersøgelse i 2021 fastslog, at flextur, plustur og flexbus var for komplekse, når det kom til kendskab, bestilling og betaling, har Midttrafik arbejdet målrettet på at gøre det lettere for kunderne både at forstå produkterne og benytte dem. 

Køreplanskiftet i juni 2023 byder derfor på mere end besparelser, færre afgange og nedlukkede ruter. Her genopstår de såkaldte åbne kørselsordninger i Midttrafiks flextrafik nemlig i en ny og mere tilgængelig version. 

Først og fremmest bliver priserne ens i alle kommuner: 

  • Standardprisen for en flextur bliver 7 kr. per km, minimum 35 kr.
  • Kørsel til eller fra et af de knudepunkter den enkelte kommune har valgt, koster 3 kr. per km, minimum 22 kr. for de første 20 km. Herefter er prisen 7 kr. per km
  • Kørsel inden for en byzone er dyrere, fordi der oftest vil være et alternativ i form af bus eller letbane. Her er prisen 14 kr. per km, minimum 100 kr.
  • Prisen for en plustur bliver 3 kr. per km, minimum 22 kr. - man kan også bruge sin busbillet
  • Kunderne kan fortsat bruge Midttrafiks billetter - undtagen rejsekort, når de rejser med en flexbus

 

Ture med flextur, plustur og flexbus bliver vist i Rejseplanen: 

  • Når kunden søger en rejse fra A til B, vil Rejseplanen foreslå en flextur, en plustur eller en flexbus i de tilfælde, der ikke kører bus, tog eller letbane.

  • Kunden kan både booke og betale sin flextur eller plustur på Rejseplanen.

Flextur, plustur og flexbus bliver sidestillet med bus, tog og letbane på midttrafik.dk:

  • Den nuværende fane ’Køreplaner’ bliver omdøbt til ’Dine rejsemuligheder’

  • De lukkede kørselsordninger bibeholdes under fanen Flextrafik

Knudepunkter og byzoner

Et nyt kort skal give kunderne et hurtigt overblik over de knudepunkter og byzoner, der er valgt til flextur. Kortet vil være tilgængeligt på midttrafik.dk fra 26. juni.

Kommunerne bestemmer serviceniveauet og har derfor udpeget knudepunkter og byzoner inden for kommunen. Antallet af knudepunkter for flextur i Midttrafik vil stige fra 28 til 209 og for plustur fra 28 til 107, når flexharmoniseringen træder i kraft 26. juni 2023. Der vil være flextur knudepunkter i 14 kommuner og plustur knudepunkter i 16 kommuner.

Knudepunkterne er placeret mange forskellige steder både i og uden for byerne. De kan fx findes ved busterminaler, togstationer og busstoppesteder. De kan også være placeret på steder, som kommunen prioriterer som særligt tilgængelige, fx en sportshal eller borgerservice. Der vil ofte være en parkeringsplads i nærheden, hvor kunderne kan blive sat af eller samlet op.

Markedsføring og PR

Midttrafik forventer, at flere kunder vil benytte sig af flextur, plustur og flexbus, når den nye og lettere udgave af de åbne kørselsordninger går i luften 26. juni. Samme dag starter en stor markedsføringskampagne op for at øge kendskabet. Temaet er ’Fra havelåge til hvor som helst’. Designet er taget fra Midttrafiks succesfulde efterårskampagne og indlemmer også her den åbne flextrafik til bus, tog og letbane.

Kunderne vil møde kampagnen her:

  • Film på sociale medier
  • Film på TV2 Play
  • Bannerannoncering på blandt andet nyhedssites
  • Hængeskilte i flexbiler og busser
  • Flyer i flexbiler og busser
  • Avisannonce i Jyllands Posten
  • Pressemeddelelse
  • Folierede biler i hele Region Midtjylland

Kampagnen åbner også op for en lokal markedsføringsindsats, fx formidling af knudepunkter. I den forbindelse har Midttrafik udsendt et markedsføringskit til kommunerne i uge 19 bestående af templates til følgende:

  • Annoncer
  • Facebook-opslag
  • Flyers
  • Plakater
  • Mailbanners
  • Rollup

I uge 24 vil kommunerne modtage en skabelon til en pressemeddelelse, hvor der både kan informeres om kommunens knudepunkter og indsættes et citat fra en lokal politiker.

Med afsæt i Midttrafiks status som det første trafikselskab, der harmoniserer den åbne flextrafik, vil vi udsende information til transportministeriet, transportordfører m.m. i form af en visuel præsentation og en FAQ.

God hjælp til kunderne

Midttrafiks kundeservice vil være godt klædt på til at svare kunderne på spørgsmål om den harmoniserede flextrafik.

Derudover vil der være fokus på brugervejledning til bestilling på Rejseplanen og kendskabet til knudepunktsskilte på en særlig landingpage på midttrafik.dk.