Kampagne udfordrer Mors Taxi

Årets kampagne for at få unge til at vælge kollektiv trafik, når de starter på en uddannelse, er skudt i gang. Et særligt spor er rettet mod de unges forældre – og her står Mors Taxi for skud. Nye medier som TikTok og film på digitale skærme på uddannelsesstederne bliver prøvet af for at ramme de unge, hvor de er.

Unges transportvaner og præferencer afhænger i høj grad af forældrene. Mange børn og unge bliver i dag kørt rundt til skole, fritidsinteresser, venner m.m. i bil, fremfor at cykle eller tage kollektiv trafik. Det betyder, at unge først skal lære den kollektive trafik at kende, når de starter på en ungdomsuddannelse. Det betyder også, at forældrene og især mor, bruger meget tid på at køre sit barn rundt til alle mulige ting.

 

Med budskaber som Mors Taxi - Drop karrieren som privatchauffør forsøger vi at prikke til noget, som forældrene inderst inde godt ved - de unge kan godt selv. Ved at købe et Ungdomskort kan både forældre og børn genvinde noget frihed. Mors Taxi budskaberne kører på de sociale medier og på digitale skærme ved indfaldsvejene i Aarhus, Viborg, Silkeborg, Ringkøbing og Holstebro.

Kampagnen taler også ind i de unges prisforståelse. Kollektiv trafik er dyrt i unges øjne, men de betaler gerne 50 kr. for en fadøl eller en café latte. Små film på Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube sætter prisen på et Ungdomskort ind i en kontekst, som de unge forstår.

TikTok er et forholdsvist nyt medie i Danmark, men det vinder mere og mere frem blandt de unge. TikTok har sin helt egen stil, som man som annoncør skal læne sig op af for at blive set og anerkendt på dette medie.

Kampagnen har også elementer med, der informerer om alternative muligheder til Ungdomskortet. Mange unge har kun behov for at rejse med kollektiv trafik et par dage i ugen. Her kan et rejsekort eller et klippekort i Midttrafik app være billige alternativer til en enkeltbillet. Rejsekortet er billigere uden for myldretiden og på tidspunkter, hvor mange unge rejser – weekender og aften.

Andre elementer fremhæver som tidligere den billige dagspris, friheden til at rejse hele dagen og det store område, de unge kan rejse i.

Særlig indsats på uddannelsesstederne

Alle ungdomsuddannelser i Region Midtjylland har modtaget flyers, plakater og indhold til sociale medier, infoskærme og hjemmeside. 

Som noget nyt vil Ungdomskortet blive annonceret på digitale skærme på en række uddannelsessteder. 

I Skive, Viborg og Holstebro har en række ungdomsuddannelser modtaget særligt informationsmateriale, der gør opmærksom på, at busserne er tilpasset deres mødetider. Materialet består af plakater, flyers, indhold til infoskærme/web og roll-up bannere.