Kan hubvisionen realiseres med puljemidler?

Midttrafiks stoppestedspulje har medfinansieret forbedring af 120 stoppesteder. EU-projektet MOVE bidrager til 20 knudepunkter. Og hos Trafikselskaberne i Danmark argumenterer man for en statslig pulje til etablering af mobilitetshubs og knudepunkter. Der er flere veje at gå i arbejdet med at realisere visionen om mobilitetshub i Region Midtjylland.

Udenlandske erfaringer fra Groningen og Skåne viser, at investeringer i den kollektive trafik kan tiltrække flere kunder. Skal visionen om mobilitetshubs i Region Midtjylland realiseres, kræver det velvilje og økonomisk prioritering fra kommunerne. Kollektiv trafik skal indtænkes i byudviklingsprojekter, hvor etablering af en mobilitetshub blandt andet kan bidrage til mindre trængsel og CO2-udledning i byerne. Midttrafik har i de tre visionsprojekter haft øje på muligheder i forbindelse med kommunernes byudvikling og vil også fortsat byde ind, når muligheden opstår.

Økonomisk ser Midttrafik en række muligheder for medfinansiering fra statslige puljer, EU-midler og Midttrafiks stoppestedspulje.

Den politiske interessevaretagelse
Trafikselskabernes politiske interesser bliver varetaget af TiD – Trafikselskaberne i Danmark. Her er Midttrafiks bestyrelsesformand Steen Vindum formand. TiD har i samarbejde med trafikselskabernes lavet en folder til ekspertudvalget med en række løsningsforslag til en bedre sammenhæng mellem land og by. Her er etablering af mobilitetshubs en af løsningerne. I den forbindelse advokerer TiD for, at der bliver nedsat en statslig pulje til mobilitetshub og knudepunkter.

Midttrafik argumenterede allerede i 2010 overfor de daværende transportordførere, at opgaven med stoppesteder burde ligge hos trafikselskaberne. Trafikselskaberne har mulighed for at omsætte deres faglige viden om kundernes adfærd og behov én til én i udviklingen af stoppestederne. Det kunne blandt andet bidrage til at sikre fælles minimumsnormer, implementering af best practice løsninger, gode priser gennem samlet indkøb og udvikling af nye løsninger. Også på dette område vil TiD forsøge at påvirke til politiske beslutninger om en ændring af ansvarsfordelingen.

Finansiering ved hjælp af EU-midler
Midttrafik deltager i EU-projektet MOVE, der arbejder med at fremme bæredygtige transportvaner. Et af temaerne er knudepunkter. Midttrafik har i den forbindelse fået EU-midler til at arbejde med forbedringer af cirka 20 knudepunkter, der typisk kombinerer flextrafik med øvrig kollektiv trafik og dermed binder by og land sammen. Midttrafik vil også fremover holde øje med og udnytte muligheden for økonomisk støtte fra enten staten eller EU.

Midttrafiks stoppestedspulje
Der blev i 2020 afsat 5 mio. kr. til forbedring af stoppesteder i form af en stoppestedspulje, der gav kommunerne mulighed for at søge om medfinansiering på 50 procent. Midlerne er blevet tildelt over tre år og 120 stoppesteder i Midttrafiks område har fået en makeover eller nye faciliteter til stor gavn for kundernes oplevelse af den kollektive trafik. På baggrund af de gode resultater overvejer Midttrafiks administration at indstille til bestyrelsen, at der også fremover bliver afsat midler til at udvikle stoppesteder og ikke mindst visionen om mobilitetshubs.