Kollektiv trafik skal være top-of-mind

Markedsføring, et godt basisprodukt og bedre mobilitet skal tiltrække kunder til den kollektive trafik i Midtjylland. Siden transportministeren gav grønt lys for markedsføring i april, har Midttrafik kørt kampagner for diverse billetprodukter. Fra efteråret bliver markedsføringen af bus, tog og letbane intensiveret med to store kampagner. Målet er at tiltrække flere unge og flere lejlighedsvise kunder.

Sideløbende bliver der på flere fronter arbejdet på at gøre kollektiv trafik mere attraktiv.

Vejtrafikken har for længst ramt 2019-niveauet og mere til. På cykelstierne er der kamp om pladsen. I den kollektive trafik hersker der normale tilstande uden restriktioner. Alligevel er der et stykke vej op til passagerniveauet for 2019. Cirka 17 % af Midttrafiks kunder er ikke vendt tilbage primo maj 2022.

Under pandemien har mange kunder skiftet kollektiv trafik ud med bil, cykel eller gang. Midttrafik gennemførte i maj 2021 en undersøgelse, der viste, at 41 % havde erstattet kollektiv trafik med bil og 20 % med cykel som transportform.

Især skiftet til bil er en udfordring for den kollektive trafik. Når først bilen er anskaffet og afdrag på lån, forsikring og brændstofforbrug er faste udgifter, er det svært for den kollektive trafik at konkurrere på pris, rejsetid og fleksibilitet.

Klimaproblematikken og den stigende trængsel i byerne kalder på en god kollektiv trafik og færre biler på vejene. Når en rejse med kollektiv trafik erstatter en rejse med en bil, giver det mindre trafik, mindre støj og bedre luftkvalitet. Ligesom kollektiv trafik kan bidrage til at opfylde Danmarks klimamål om 70 % reduktion af CO2-udslippet i 2030.

Den kollektive trafik er vigtig for mobiliteten i Region Midtjylland. Den sikrer, at børn, unge, ældre og andre, der ikke har mulighed for at køre bil, kan komme frem til skole, uddannelse, job m.m., ligesom erhvervsvirksomheder har brug for god kollektiv trafik til at transportere og tiltrække medarbejdere, som fx Grundfos.

De manglende passagerer har stor indflydelse på Midttrafiks indtægtsgrundlag. Staten har kompenseret for manglende indtægter i 2020 og 2021, og forventes også at kompensere for manglende indtægter i 2022. Her forventer Midttrafik at modtage kompensation for 141 mio. kr.

Det er derfor vigtigt for Midttrafik at tiltrække kunder til den kollektive trafik i Midtjylland. Som en konsekvens af kundefrafaldet efter covid-19 har Midttrafik ændret strategisk fokus fra at fastholde eksisterende kunder til også at fokusere på at tiltrække nye kunder.

Stor markedsføringskampagne på vej

Transportministeren satte i 2021 markedsføring af kollektiv trafik på standby for at undgå overfyldte busser under pandemien. Først i april 2022 var der igen grønt lys til eksekvering af positive budskaber om kollektiv trafik.

Midttrafik har i første omgang kørt kampagner på de sociale medier for billetprodukter til pendlerne som et modspil til de stigende brændstofpriser. Medierne har i flere tilfælde lavet prissammenligninger med pendlerkortet, mens de fleksible PendlerKlip billetter egner sig godt til et arbejdsliv fordelt på hjemmekontor og arbejdsplads. Til fritidssegmentet har Midttrafik markedsført dagsbilletterne op til forårets helligdage.

Kampagneplanen er vejledende og bliver løbende tilpasset.

En stor unge-kampagne skal markedsføre Ungdomskortet for unge, der starter på enten en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse. Kampagnen vil også have et spor, der markedsfører Midttrafiks øvrige billetter til de unge, der ikke har behov for et Ungdomskort. Som noget nyt vil kampagnen have et særligt forældrespor, da forældre har stor indflydelse på unges fremtidige transportvaner.

Midttrafiks største indsats bliver en kampagne, der skal fremhæve de fordele, der er ved kollektiv trafik. Eksempler herpå er, at rejsetiden kan bruges aktivt, mere afslappende end bilkøer, Letbanen bliver ikke ramt af bilkøer, bedre mulighed for at rejse mange sammen, fx venner eller familie, slip for at bruge tid og penge på parkering og i tilfælde af festlige lejligheder, hvor der indtages alkohol. Kampagnen skal køre i hele Midtjylland med tilpassede budskaber.

Som et forsøg vil kampagnen blive understøttet af et lokalt lag, hvor vi markedsfører det kollektive tilbud målrettet de steder, hvor der et godt tilbud om kollektiv trafik. Det kan fx være områder, der bliver betjent af A-buslinjer, højfrekvente regionale ruter eller Letbanen,

Kollektiv trafik er et lav-interesse produkt, så det er vigtigt med tydelige budskaber og en opmærksomhedsskabende kampagne. Det er nødvendigt at råbe de borgere op, der slet ikke tænker kollektiv trafik og gøre kollektiv trafik top-of-mind i de situationer, hvor kollektiv trafik er det bedste valg af transportform.

Indsatsområder, der kan gøre kollektiv trafik mere attraktiv

Markedsføring kan dog ikke gøre det alene. Midttrafik skal sammen med kommuner og region arbejde for god kollektiv trafik, der tiltrækker og fastholder lejlighedsvise kunder, unge og pendlere.

Lejlighedsvise kunder
Kundernes nye transport- og arbejdsvaner peger på, at Midttrafik skal søge at fastholde og tiltrække lejlighedsvise kunder i en højere grad end tidligere. Bus, tog og letbane skal være supplement til fx bil og cykler i situationer, hvor bil og cykel ikke nødvendigvis er den bedste transportform. Kollektiv trafik skal være attraktiv for de kunder, der rejser mindre på grund af hjemmearbejde.

Indsatsområder:

  • Markedsføring af fleksible billetter (PendlerKlip og rejsekort)
  • Bedre busindretning (Arbejdsborde, større afstand mellem sæder, cykelmedtagning)
  • Onboarding af lejlighedsvise kunder (gøre det let og trygt at bruge kollektiv trafik fx på stoppesteder, digitale hjælpemidler og generel info)
  • Adfærdsændrende tiltag (få potentielle kunder til at prøve kollektiv trafik, fx forsøg med gratis bus, gode billettilbud – dagsbilletter m.m.)
  • Mere hjemmearbejde som et kundepotentiale (bil nummer to bliver overflødig)
  • Fremtidens mobilitet (fysiske tiltag, der gør det lettere for kunden at bruge kollektiv trafik, fx Park and ride anlæg, first and last mile-løsninger)
  • Samarbejde med erhvervsvirksomheder

Unge:
Unge var et særligt indsatsområde for Midttrafik inden pandemien, og det skal den fortsat være. Det er kritisk, at de unge fravælger kollektiv trafik til fordel for bilen.
Indsatsområder:

  • Unge-projektgruppe skal arbejde med særlige unge-tiltag og sikre fremdrift på unge-projekter i forbindelse med fx markedsføring, billetter/rabatter, busindretning, direkte ruter og samarbejde med uddannelsesinstitutioner.
  • Tidligere indsats mod unge og forældre, så de unge lærer kollektiv trafik at kende og forældrene er trygge ved det.
  • Holdningsbearbejdning hos forældre, så de opmuntrer og støtter unge i at bruge kollektiv trafik.

Pendlere:
Midttrafiks andel af pendlere ligger stort set på samme niveau som før pandemien. Midttrafik skal arbejde for at fastholde pendlere med et godt grundprodukt og et godt serviceniveau.

Indsatsområder:

  • Bedre busindretning (Arbejdsborde, større afstand mellem sæder, cykelmedtagning)
  • Bedre stoppesteder (information, læskærme, komfort, tryghed)
  • Fremtidens mobilitet (fysiske tiltag, der gør det lettere for kunden at bruge kollektiv trafik, fx Park and ride anlæg, first and last mile-løsninger)
  • Digitale services (fx Midttrafik live, automatisk rejsegaranti)
  • Samarbejde med erhvervsvirksomheder