Motiverede chauffører gavner kundetilfredsheden

Midttrafik har netop kåret vinderne af bonusmodellen ’Bedste Busselskab’. Prisen skal motivere både busselskab og chauffører til at gøre en ekstra indsats for et godt produkt og en god kundeoplevelse. Et nyt tiltag med gamification på ChaufførNet styrker chaufførernes kendskab til Midttrafiks produkter.

Skal man bruge pisk eller gulerod for at opnå en ønsket adfærd? 

Når det kommer til chaufførerne, har Midttrafik valgt gulerod i form af et konkurrenceelement. Hvert år kårer Midttrafik ’Bedste Busselskab’ for henholdsvis store og små ruter. Midttrafiks bonusmodel giver incitament til at yde lidt ekstra og belønner den gode indsats. Det er kundernes vurdering af syv parametre, der afgør, hvem der bliver Midttrafiks bedste busselskab. 

Kunderne skal have en god oplevelse, når de rejser med Midttrafik. Derfor er det ikke nok bare at køre kunderne fra A til B. Bussen skal have god komfort, være ren og vedligeholdt indvendig og udvendig og ikke støje for meget. Chaufføren skal køre godt og være venlig over for kunderne. 

Stor viden om Midttrafiks produkter bidrager til, at chaufføren kan yde en god kundeservice.

Gamification skal styrke og fastholde chaufførernes viden

Næsten 2.000 chauffører er oprettet på Midttrafiks ChaufførNet. En online portal hvor chaufførerne kan orientere sig om billetprodukter, rejseregler og meget andet. ChaufførNet blev udviklet i 2017 for, at Midttrafik kunne nå hurtigere og mere effektivt ud med nyheder til chaufførerne. 

Det seneste tiltag på ChaufførNet er et quiz-modul. Her kan chaufførerne teste deres viden om alle de emner, der er relevante for dem i hverdagen. Baggrunden for tiltaget er, at det skal være sjovere og lettere at oparbejde og fastholde sin viden – både som ny og erfaren chauffør. Hver gang en chauffør har gennemført en quiz, får de en certificering. Certificeringerne kan bruges på at opgradere en virtuel bus, der er tilknyttet chaufførens profil.

Chaufførerne får en certificering, når de har gennemført en quiz. Certificeringen kan bruges til at opgradere bussen fra gammel bus til pimpet bus.

Bedste Busselskab 2022-2023

I ’Bedste Busselskab’ bliver der målt på forhold, som busselskaberne og chaufførerne har indflydelse på. I år blev følgende busselskaber kåret:

Store ruter
De Grønne Busser vinder titlen ’Bedste Busselskab for fjerde gang i træk.

Ejer Kim Nielsen er selvsagt stolt, han fortæller:

”Det er fantastisk og en stor ære, at vi endnu engang kan opnå en førsteplads i ”Bedste Busselskab”. Det er fuldt ud vores medarbejderes fortjeneste. Vi er et engageret team, der er bevidste om, at vi skal yde god service over for kunderne hver eneste dag. Det er dejligt, at kunderne belønner vores indsats ved at stemme på os”.

De Grønne Busser kører regionalrute 114 og 200.

De Grønne Busser modtager en bonus på 150.000 kr.

Andenpladsen på 50.000 kr. går til Umove

Tredjepladsen på 25.000 kr. går til Herning Turist/Brande Buslinier.

Små ruter
Her løber Venø Bussen med sejren. Venø Bussen har tidligere fået en anden plads i bonusmodellen og leverer generelt høj kundetilfredshed og få kundeklager.

Det glæder ejer Knud Overgaard, at kunderne er tilfredse med chaufførerne og busselskabets indsats. Han fortæller:

”Vi er superglade for begge priser. Hos Venø Bussen arbejder vi hver eneste dag på at give kunderne en god oplevelse. Vi skal levere det bedste hver gang, så kunderne kommer igen. Som jeg plejer at sige, det er chaufføren, der sælger den næste billet. At vi vinder begge priser, beviser jo bare, at vi er på rette vej”.

Venø Bussen kører blandt andet bybus i Struer rute 346.

Venø Bussen modtager en bonus på 150.000 kr.

Andenpladsen på 50.000 kr. går til De Gule Busser

Tredjepladsen på 25.000 kr. går til Faarup Rute- og Turistbusser.

De Grønne Busser og Venø Bussen var også topscorere i den ekstra bonus for chaufførernes service og kørsel. De modtager hver en bonus på 25.000 kr.

Om ’Bedste Busselskab’

Midttrafiks bedste busselskab bliver kåret på baggrund af personlige interviews på udvalgte busser over to uger. Der er indsamlet cirka 200 interviews per busselskab per pulje – i alt 5.245 interviews. Busselskaberne bliver tildelt en samlet score på tværs af syv spørgsmål:

  1. Hvor tilfreds er du med den bus, du sidder i lige nu?
  2. Hvor tilfreds er du med chaufførens kørsel i denne bus?
  3. Hvor tilfreds er du med komforten i denne bus?
  4. Hvor tilfreds er du med den indvendige rengøring og vedligeholdelse i bussen?
  5. Hvor tilfreds er du med den udvendige rengøring og vedligeholdelse i bussen?
  6. Hvor tilfreds er du med chaufførens fremtræden overfor kunderne i denne bus?
  7. Hvor tilfreds er du med støj fra bussen?

Bedste Busselskab 2022/2023 bliver ikke alene afgjort på baggrund af kundernes tilfredshed. I vurderingen indgår der også indberettede kundeklager om betjening af mobil enhed, chaufførens kørsel samt chaufførens adfærd og rygning.

Prisen er blevet uddelt hvert år siden 2015. Dog med pause i 2020 på grund af covid-19.