Nye rammer forenkler billetudbuddet

Både ekspertudvalget og Midttrafiks nye strategiplan peger på en mere enkel billetportefølje som vejen frem for en lettere kundetilgang til den kollektive trafik. Mens nationale billetter afventer en politisk behandling, har Midttrafiks bestyrelse besluttet nye rammevilkår for de billetter, der ikke er omfattet af en fælles takst regulering

Kompleksiteten stiger jo flere billetter, vi har på hylden. Af den grund har der været dømt oprydning i Midttrafiks billetportefølje, hvor flere billetprodukter er blevet udfaset.

Det skal være mere enkelt og overskueligt for kunderne at finde den bedste billet, anbefaler det ekspertudvalg, der har analyseret og fremlagt forslag til organisering og drift af fremtidens kollektive trafik.

Anbefalingen ligger helt i tråd med Midttrafiks strategiplan for 2025-2028, som er udarbejdet på baggrund af dialog med vores ejere og godkendt af bestyrelsen. Her lyder det blandt andet, at Midttrafik skal arbejde for overskuelige og forståelige produkter for at gøre det nemt og tilgængeligt for alle at bruge den kollektive mobilitet.

Udover fælles billetprodukter som fx enkeltbilletter og pendlerkort, tilbyder Midttrafik en række billetter, der ikke er omfattet af en fælles takst regulering.

Rammevilkår skal ensrette billetprodukter

Kommercielle billetter som fx dagsbilletter og arrangementsbilletter hører under denne kategori. Det samme gælder for de særlige billetter, som ejerne ønsker at tilbyde udvalgte borgere enten som et særligt gode eller for at tiltrække flere til den kollektive trafik.

For at skabe balance mellem enkelthed og særligt attraktive billetter, har Midttrafiks bestyrelse besluttet fem overordnede rammevilkår for de billetprodukter, der ikke er omfattet af en fælles takst regulering:

  1. Fælles målgruppe
    Billetprodukter skal som udgangspunkt henvende sig til en ensartet og tydeligt defineret kundegruppe på tværs af kommuner og bestillere. Målgruppen skal være afgrænset på samme måde, fx i form af et fælles aldersspænd, for at sikre enkelthed i kommunikation, administration og brug.

  2. Entydigt gyldighedsområde
    Billetprodukter bør have et klart defineret gyldighedsområde – fx inden for en kommunegrænse, og være gyldige i alle Midttrafiks transportmidler inden for dette område, uanset om der er tale om lokale eller regionale ruter.

  3. Identisk pris
    Prisen bliver fastsat af Midttrafiks administration og er ens på tværs af bestillere. Indtægterne heraf fordeles mellem de bestillere som bidrager til transportarbejdet, herunder indregnet et eventuelt behov for indtægtskompensation til den ikke initiativtagende bestiller, hvilket reguleres årligt på baggrund af seneste års indtægtsdata og passagertal.

  4. Fælles navn og branding
    Produkterne bliver markedsført under et fælles navn og visuelt udtryk, hvilket bidrager til genkendelighed for kunder og letter betjeningen for Midttrafiks personale.

  5. Ingen lokale afvigelser
    Det enkelte produkt skal være standardiseret. Lokale tilpasninger i fx aldersgrænser, pris, zoner, adgangskrav eller betingelser skal ikke forekomme, da det svækker overskuelighed og gør administration og kommunikation unødigt kompleks.

Midttrafik vil arbejde ud fra de nye rammevilkår i forbindelse med udvikling af nye billetprodukter, men vil også tage initiativ til harmonisering af eksisterende specialbilletter. Som udgangspunkt vil de forsøgsordninger, som kører nu i Midttrafiks område, fortsat gælde indtil forsøgsperioden udløber.

Økonomiske forudsætninger

Rammevilkårene forudsætter indtægtskompensation til de ejere, hvis transportmidler bliver berørt af ønsket om en særbillet fra en anden ejer, fx regionale busser i et kommunalt tilbud. Formålet med kompensationen er at sikre en retvisende fordeling af indtægter og omkostninger mellem ejerne.

Det er ikke muligt at fravige princippet om kompensation ved at indsnævre produktets gyldighed til egne ruter.

Vil du vide mere?

Læs mere om baggrund for bestyrelsens beslutning i bestyrelsesmaterialet.