Plan for aktion ved chaufførmangel

Midttrafik er endnu ikke påvirket af den landsdækkende chaufførmangel i transportbranchen. Et handlingskatalog skal sikre, at Midttrafik hurtigt kan reagere i en situation, hvor kørsel med bus- og flextrafik ikke kan blive gennemført på grund af manglende chauffører.

1500 taxachauffører og 1500 buschauffører. Så stor er manglen på chauffører i Danmark i november 2021. Det fortæller brancheforeningen DanskPersonTransport til Jyllands Posten. Vurderingen er, at problemet er tiltagende.

Chaufførerne forlader branchen til fordel for mere stabile arbejdstider i byggebranchen eller fordi de går på pension. Branchen har brug for nye og yngre kræfter, men tilgangen er pt. ikke stor nok.

Midttrafik oplever ikke problemer med chaufførmangel lige nu, men forbereder sig til forskellige scenarier. Scenarier og handlinger er nedfældet i et handlingskatalog, og kan iværksættes, hvis chaufførmanglen bliver for stor. Målet er fortsat er hjælpe kunderne fra A til B. Midlerne er blandt andet opretholdelse af driften, alternative rejsemuligheder eller rejsegaranti.

Handlingskataloget definerer et kritisk niveau ud fra tre scenarier: 

  • Akut mangel på chauffører over en kort periode (1 dag til 7 dage)
  • Mangel på chauffører over en periode (cirka 8 dage til 3 måneder)
  • Forventning om en general mangel på chauffører i en længerevarende periode (cirka 90 dage eller mere)

Under hvert scenarie er der oplistet en række aktioner, der kan blive iværksat for at afhjælpe en situation, hvor chaufførmangel påvirker driften.

Handlingskatalog

Midttrafik har udarbejdet et handlingskatalog for både bus- og flextrafik.