Retningen for Midttrafik er sat

Strategiplanen 2021-2024 er godkendt. Midttrafik skal arbejde målrettet med seks strategiske områder: grøn omstilling, fremkommelighed, digitalisering, bedre stoppesteder, bedre flextrafik og ny normal.

Kollektiv trafik skal være top of mind hos ejerne, der skal sikre et højt serviceniveau og prioritere investeringer i den kollektive trafik.

Strategien skal omsættes til de fire strategiske mål: flere tilfredse kunder, dygtige leverandører, tilfredse bestillere og en kompetent og effektiv organisation.

Midttrafiks bestyrelse satte den 5. november 2021 et bemærkelsesværdigt punktum for fire års arbejde med udvikling af den kollektive trafik i Region Midtjylland, da Strategiplanen 2021-2024 blev godkendt. Strategiplanen skal fremadrettet være styrepind for den nye bestyrelse og rettesnor for organisationen.

Strategipla­nens indhold er funderet på tre grundpiller – Midttrafiks bestyrelse, Midttrafiks direktion og Midttrafiks medarbejdere. Alle parter skal medvirke til, at strategien kan blive omsat til operationelle mål og efterfølgende eksekvering. Fundamentet er Midttraks ejere, der skal sikre et højt serviceniveau og investere i de seks strategiske områder.

COVID-19 har sat et tydeligt aftryk i Midttrafiks passagertal, der fortsat ligger cirka 20 % under 2019-niveau. Flere kundeundersøgelser viser, at kunderne efterspørger de samme ting som før, nemlig bus til tiden, flere busafgange, bedre komfort og ikke mindst attraktive billettilbud. Det er afgørende for Midttrafiks mulighed for både at vinde kunder tilbage og få nye kunder, at ejerne sikrer et godt basisprodukt, som der kan bygges ovenpå fx i form af bedre stoppesteder, bedre fremkommelighed og grønnere transportmidler.

Strategiplanen 2021-2024 beskriver de seks strategiske indsatsområder og Midttrafiks virksomhedsplan med de fire strategiske mål

Strategiske indsatsområder 

  • Grøn omstilling
  • Fremkommelighed
  • Bedre stoppesteder
  • Bedre flextrafik
  • Digitalisering
  • Ny normal

Strategiske mål 

  • Flere tilfredse kunder
  • Dygtige leverandører
  • Tilfredse bestillere
  • En kompetent og effektiv organisation

Strategiplan 2021-2024