Skandinavisk samarbejde om grøn mobilitet

Single-bilisme er dømt ude, når 12 partnere fra Norge, Sverige og Danmark arbejder sammen for mere bæredygtige transportvaner hos børn, unge, pendlere og andre mobilister i EU-projektet MOVE

Adfærdsregulerende tiltag, nudging og kampagner skal motivere til grønne transportformer som kollektiv trafik, cykling og samkørsel. Midttrafik deltager i MOVE-projektet og skal arbejde med børn og unges transportvaner, pendling og knudepunkter.

Trafikkaos før ringetid er hverdag for mange skoler, hvor forældrenes biler holder i kø for at aflevere deres børn sikkert i skole. På landets gymnasier er parkeringspladserne overfyldte, mens cykelskurene står halvtomme hen. Over halvdelen af de unge i Danmark cykler aldrig til uddannelse eller job ifølge en undersøgelse, som Danske Regioner har gennemført i 2022. På motorveje og indfaldsveje mod de største byer fordamper samfundsmæssigt kostbar tid sammen med bilernes udstødning på grund af stigende biltrængsel.

Bilen er det foretrukne transportmiddel hos både unge og voksne. Det skaber problemer med trængsel, for klimaet og for sundheden.

Passagerpulsen gennemførte i november 2023 en undersøgelse om bussernes fremkommelighed. Her blev der blandt andet spurgt ind til roadpricing og bompenge for at begrænse trængsel fra bilerne. Godt hver femte af de adspurgte erklærede sig enig eller helt enig, mens over halvdelen var uenig. Ikke overraskende var der størst tilslutning blandt de respondenter, der rejser med kollektiv trafik.

EU-projektet MOVE er et nordisk samarbejde om at fremme bæredygtige transportvaner hos børn, unge, pendlere m.fl. gennem nudging, kampagner og adfærdsregulerende tiltag. En stor del af projektet handler om samskabelse på baggrund af transportvane-analyser. Om det bliver pisk eller gulerod, der skal tage single-bilister med på en grønnere rejse, er endnu uvist.

EU-projektet MOVE

MOVE er et 3-årigt skandinavisk Interreg-projekt, hvor vi skal samarbejde om at fremme bæredygtige transportvaner.  

Partnerskabet består af 2 regioner, 8 kommuner og 2 trafikselskaber. Partnerne er fra Danmark, Sverige og Norge. Projektet kører i perioden fra 1. juli 2023 – 30. juni 2026.  

Region Midtjylland er leadpartner på projektet. I Midttrafiks område deltager Herning og Viborg Kommune.

Projektet anvender adfærdsteori, nudging og samskabelse som primære arbejdsmetoder til at udvikle tiltag til, der skal ændre mobilitetsadfærden i mere bæredygtig retning på udvalgte områder.

Projektets aktiviteter fokuserer på fire temaer: 

  • Børns transport
  • Unges transport
  • Knudepunkter i yderområder
  • Pendling

Midttrafik deltager i alle fire temaer.

Børns transport

MOVE-projektet giver Midttrafik mulighed for at arbejde videre med en tidlig påvirkning af børns transportvaner. I efteråret 2023 lancerede vi skolekonceptet NY I BUSSEN (link) til 0.-1. klasse. Under MOVE skal vi arbejde med folkeskolens mellemtrin 4.- 6. klasse.

Midttrafik skal teste et svensk skolekoncept af på tre skoler i Midttrafiks område. På Egna Ben er en digital platform, hvor eleverne dyster mod hinanden om at transportere sig bæredygtigt i skole i en kampagneperiode på tre uger. Det kan være med cykel, på gåben eller med kollektiv trafik. Konceptet leverer relevant fagligt materiale om fx klima, sundhed og trafiksikkerhed med tilhørende opgaveark, som passer ind i skolernes læreplan. Eleverne dyster klassevis om pengepræmier til klassen. Der er point for bæredygtig transport til skolen, i fritiden og en ekstra bonus, hvis forældrene også transporterer sig bæredygtigt i kampagneperioden.

Planen er, at der skal køre to runder af en dansk version (På Egne Ben) i løbet af projektperioden.

Unges transport

Midttrafik har fået midler til at arbejde med at nedbryde barrierer for unges brug af kollektiv trafik m.m. på tre gymnasier i Region Midtjylland. MOVE-projektet giver mulighed for at dykke et spadestik dybere, end vi normalt har mulighed for. Det kan give os værdifuld viden, der kan udbredes til flere ungdomsuddannelser og arbejdet med unge generelt.

På baggrund af en transportvaneundersøgelse i starten af 2024, vil vi i dialog med ledelse, lærere og elevråd kortlægge, hvilke barrierer der er på hvert enkelt gymnasium og sammen finde løsninger til, hvordan vi kan afhjælpe dem. Det kan være med information, nudging eller fysiske tiltag.

Midttrafik skal samarbejde med Viby Gymnasium, Silkeborg Gymnasium og et gymnasium i Viborg.

Knudepunkter i yderområder

Behovet for gode knudepunkter, der binder flere mobilitetsformer sammen, stiger i takt med, at der er færre busafgange i yderområderne. Med midler fra MOVE-projektet har Midttrafik mulighed for at udvikle knudepunkter i samarbejde med kommunerne, der gør det trygt for Midttrafiks kunder at skifte fra fx flextrafik til rutebus. Midttrafik skal samarbejde med nedenstående kommuner om i alt 20 knudepunkter.

  • Holstebro 2 stk.
  • Norddjurs 2 stk.
  • Randers 5 stk.
  • Hedensted 5 stk.
  • Syddjurs 1 stk.
  • Skive 3 stk.
  • Odder 2 stk.

Pendling

Midttrafik ønsker et tættere samarbejde med større erhvervsvirksomheder, der ønsker en grønnere profil for deres medarbejderes transport til og fra arbejde. I MOVE-projektet vil Midttrafik kontakte en række relevante virksomheder, der har et godt kollektivt trafiktilbud. I samarbejde med virksomheden skal vi arbejde med at motivere medarbejderne til at lade bilen stå og prøve den kollektive trafik gennem økonomiske incitamenter, adfærdsregulerende tiltag, information og nudging.