Er du sikker?

{{news.DateString}}

{{news.Title}}

Lyt til nyheden:

Nu skal Midttrafiks kunder igen være med til at finde de busselskaber, der gør en ekstra indsats for at få glade og tilfredse kunder i busserne.


PERIODE

Perioden for dataindsamlingen ændres i år. Det skyldes, at indsamlingsmetoden er tænkt sammen med dataindsamlingen til kundetilfredshedsbonus i buskontrakter - for at udnytte samspillet mellem Midttrafiks to store kundeundersøgelser. Dataindsamlingen foregår nu løbende i 4. kvartal 2023 og 1. kvartal 2024.


METODE

Kundetilfredshedsmålingen består af syv spørgsmål:

  • Hvor tilfreds er du med den bus, du sidder i lige nu?
  • Hvor tilfreds er du med chaufførens kørsel i denne bus?
  • Hvor tilfreds er du med komforten i denne bus?
  • Hvor tilfreds er du med den indvendige rengøring og vedligeholdelse i bussen?
  • Hvor tilfreds er du med den udvendige rengøring og vedligeholdelse i bussen?
  • Hvor tilfreds er du med chaufførens fremtræden overfor kunderne i denne bus?
  • Hvor tilfreds er du med støj fra bussen?


Alle spørgsmål går på en skala fra 1-7, hvor 1 er ”Meget utilfreds”, 4 er ”Både og” og 7 er ”Meget tilfreds”.

Analysebureauet vil spørge kunder i hele Midttrafiks område. Resultatet opgøres samlet for busselskabet (ikke på ruteniveau).

Der indsamles minimum 200 interviews pr. busselskab pr. pulje.

Dataindsamlingen gennemføres som personlige interviews ombord på busserne.

Metoden er valgt for at gøre det let for kunderne at deltage.

Bedste Busselskab 2023/2024 afgøres ikke alene på baggrund af kundernes tilfredshed.


DER INDGÅR OGSÅ FØLGENDE FORHOLD:

  • Kundeklager: Andelen af indberettede kundeklager med årsagerne:
    Betjening af mobilenhed, chaufførens kørsel, chaufførens adfærd og rygning.

  • Kvalitetskontroller: Det gennemsnitlige antal registrerede kvalitetsbrister pr. kvalitetskontrol.

Kundetilfredshedsmålingen vil udgøre hoveddelen i kåringen, men ovenstående forhold vil også påvirke den samlede tilfredshedsscore.

Modellen er således baseret på udvalgte forhold, som busselskaberne og chaufførerne selv har indflydelse på.

TO KÅRINGSPULJER

I 2023/2024 er der to kåringspuljer: Puljen med små ruter og puljen med store ruter.

Andelen af køreplantimer pr. rute afgør, om et busselskab placeres i puljen med små ruter, puljen med store ruter eller i begge puljer.

Puljen med store ruter indeholder de syv busselskaber, der har ruter, der kører minimum 15.000 køreplantimer.

Puljen med små ruter består af 16 busselskaber, der har ruter, der kører mindre end 15.000 køreplantimer.


PRÆMIER

Der uddeles præmier til 1., 2. og 3. pladsen i begge puljer.

Busselskabet, der opnår den højeste score, modtager en bonus på 150.000 kr. 2. pladsen modtager 50.000 kr., og 3. pladsen modtager 25.000 kr.

Busselskaberne bestemmer selv, hvad bonussen skal bruges til.

Herudover får vinderen i begge puljer lov til at dekorere busserne med diplomklistermærker, der viser, at de er Bedste Busselskab 2023/2024. Vinderne får direkte besked.


KÅRING FOR HØJESTE TILFREDSHED MED CHAUFFØRERNE

Igen i år udbetaler vi en præmie til de busselskaber i begge puljer, der har den højeste tilfredshed med chaufførerne.

I denne kåring indgår også indberettede kundeklager med årsagerne: Betjening af mobilenhed, chaufførens kørsel, chaufførens adfærd og rygning.
Kvalitetskontroller indgår ikke i denne kåring.


PRÆMIER

De to busselskaber, der opnår den højeste tilfredshed med chaufførerne, modtager en bonus på mellem 10.000 - 50.000 kr. afhængig af antal chauffører.
Vinderne får direkte besked.


KÅRING AF ALLE VINDERE

Midttrafik kontakter alle vinderne for at aftale dato for overrækkelse af præmier.


Hvor relevant var denne nyhed?


{{comment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}

Ingen svar svar
Log ind eller opret bruger for at læse og skrive kommentarer samt for at bedømme nyheden

Skriv en kommentar

{{comment.UserName}}
{{comment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}

{{comment.Likes}} Svar Ingen svar Skjul svar Vis svar
{{subcomment.UserName}}
{{subcomment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}
{{subcomment.Likes}}
Svar