Er du sikker?

{{news.DateString}}

{{news.Title}}

Lyt til nyheden: 

Aarhus Kommune og Midttrafik gik december 2017 sammen om et forsøg, der skulle sikre, at demente nemmere kunne bruge busserne. Bistå-nålen har været en succes og er blevet en varig ordning.

Bistå-nålen er lavet for at gøre det nemmere for demente at køre med bus. En kunde med demens kan fx glemme buskortet derhjemme eller i bunden af tasken.

Hvis kunden har nålen siddende et tydeligt sted på tøjet, når de kører med bus, betyder det:

At du som chauffør eller billetkontrollør skal være opmærksom på, at kunden måske har brug for en hjælpende hånd.

Hvem kan deltage?

  • Brugere af DemensHjørnet - Aarhus Kommune
  • Brugere hos DemensTeamet - Syddjurs Kommune

Det er Demenshjørnet i Aarhus og DemensTeamet i Syddjurs Kommune, som uddeler Bistå-nålen til demente borgere.

headline here
Hvad kan jeg gøre som chauffør

Chauffør

Møder du en dement med Bistå-nålen, kan du gøre en forskel, når du er opmærksom på, at kunden måske har brug for lidt ekstra opmærksomhed. Måske ser du, at kunden har siddet i bussen i alt for lang tid og har mistet orienteringen, eller måske undrer du dig over, at kunden stiller dig det samme spørgsmål flere gange.

Hvis du bliver nervøs for, om den demente kunde kan klare sig selv eller fx er faret vild, så skal du gøre som du plejer: Kontakt din vagttelefon og/eller Østjyllands Politi.

headline here
Hvad skal jeg gøre som billetkontrollør

Billetkontrollør
Hvis du i forbindelse med kontrol møder en dement borger, som bærer Bistå-nålen, kan du hjælpe kunden ved at spørge ind til, om buskortet, rejsekortet eller mobilen med Midttrafik app ligger i tasken eller jakkelommen. Du må selvfølgelig ikke selv kigge i taske eller jakke.

Udskriv kontrolafgift som du plejer
Hvis det ikke lykkedes at få kunden til at vise en gyldig billet, skal du udskrive en kontrolafgift, som du plejer. Du skal på kontrolafgiften skrive, at kunden bar en Bistå nål. Midttrafiks administration kontakter herefter Demenshjørnet, og ved bekræftelse af, at kunden er med i forsøget, vil kontrolafgift blive annulleret. Kunden vil heller ikke skulle betale de 125 kr. for ikke at kunne fremvise gyldig billet.

Hvis du ikke kan få kundens personlige oplysninger
Det er i situationen helt i orden, hvis ikke du kan få alle kundens kontaktoplysninger, som du normalt skal have. Det er nok med et fornavn eller en anden information i den stil. Det vigtigste er at oplyse på kontrolafgiften, at kunden bærer en Bistå-nål.
Hvis du slet ikke kan få nogle informationer fra kunden, skal du kun tilkalde politiet, hvis kunden virker diffus/forvirret og ikke ved, hvor han/hun skal hen. Virker kunden klar, så udskriv en afgift som du plejer, med en bemærkning om, at du ikke kunne få nogle konkrete informationer fra kunden.

Vi prioriterer jeres mulighed for konduite og kundens oplevelse højt.

headline here
Forskellige tegn på demens - mød kunden

Over 85.000 mennesker er ramt af demens sygdomme

Der er mange forskellige tegn på demens: Fx glemsomhed og hukommelsesbesvær, svært ved at finde ord, huske navne, svært ved at finde vej og manglende overblik.

Når du møder kunden:
• Smil, og vær imødekommende
• Vis, at du gerne vil hjælpe, og vær tålmodig
• Tal langsomt og tydeligt
• Forsøg at bruge korte sætninger, og gentag ord/sætninger
• Bevar øjenkontakt


Hvor relevant var denne nyhed ?


{{comment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}

Ingen svar svar
Log ind eller opret bruger for at læse og skrive kommentarer samt for at bedømme nyheden

Skriv en kommentar

{{comment.UserName}}
{{comment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}

{{comment.Likes}} Svar Ingen svar Skjul svar Vis svar
{{subcomment.UserName}}
{{subcomment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}
{{subcomment.Likes}}
Svar