Midttrafik i corona-beredskab

Kollektiv trafik har under hele corona-krisen haft en vigtig rolle i at holde samfundet i gang. Det har betydet ændret adfærd og nye retningslinjer for kunder, chauffører, leverandører af kollektiv trafik, flextrafik-leverandører og ikke mindst Midttrafiks medarbejdere, der til tider har ageret i et minefelt.

Politisk har Midttrafik sammen med de øvrige trafikselskaber været i tæt dialog med Transport- og Boligministeriet omkring beredskab, værnemidler, diverse påbud og finansiering af de 1,6 mia. kr., som trafikselskaberne i Danmark står til at miste på grund af corona-krisen.

Midttrafik har gennemgået en turnaround med modsat fortegn på grund af corona-krisen. Fra et målrettet fokus med at få flere over i den kollektive trafik, skal Midttrafik nu fokusere på at have færre kunder i busser og letbane, helt ned til halv kapacitet. Midttrafik har fra start fulgt og kommunikeret myndighedernes anbefalinger om at holde afstand m.m. Kommunikation og retningslinjer er løbende blevet tilpasset i takt med regeringens udmeldinger og i tæt dialog med de øvrige trafikselskaber i Danmark.

Coronakrisen påvirker alle Midttrafiks interessenter. Det er Midttrafiks opgave at informere, håndtere spørgsmål og løse de opgaver, der opstår på grund af regeringens udmeldinger og myndighedernes anbefalinger.

Kunder

Begrænset kapacitet
Siden 11. marts er kunderne blevet opfordret til at rejse uden for myldretiden eller benytte sig af andre muligheder end kollektiv trafik. Busser og letbane medtog i første omgang kun det antal passagerer, der var siddepladser til. For busserne er det efterfølgende blevet rettet til, at cirka 25 kunder kan komme med en almindelig bus og cirka 40 kunder kan komme med en ledbus. Kunderne fulgte i første omgang opfordringen og kørslen kunne gennemføres uden de store problemer. Da regeringen efterfølgende sendte studerende og arbejdstagerne hjem fra 13. marts, og samtidig opfordrede ældre til at holde sig væk fra kollektiv trafik, var pladsproblemer i busser og letbane ikke længere et issue.

Refusion af pendlerprodukter
Begrænset mulighed for at bruge kollektiv trafik og ingen steder at rejse hen, lukkede op for kundernes efterspørgsel efter refusion af Midttrafiks pendlerprodukter. I samråd med de øvrige trafikselskaber blev det besluttet at refundere pendlerkort og Ungdomskort uden de sædvanlige 8-30 dages begrænsning for refusion. Midttrafik refunderede i første omgang Ungdomskort fra den dag, kunden henvendte sig. Da nedlukningsperioden blev forlænget af flere omgange, blev det ændret til mulighed for refusion for hele april-kvartalet eller frem til den dag, uddannelsesstederne åbner.

Midttrafik Kundecenter
Midttrafik Kundecenter lukkede ned for personlig betjening 13. marts, og dermed også for muligheden for at pensionistkortkunder kan få fornyet deres kort. For at hjælpe de ældre kunder og undgå en besværlig refusionsproces, har Midttrafik tilbudt pensionistkortkunderne, at de kan rejse videre på deres nuværende kort. Til de kunder, der ikke benytter kollektiv trafik på baggrund af myndighedernes opfordring, tilbyder Midttrafik 30 dages fri rejse på det nuværende pensionistkort fra den dag, Midttrafik Kundecenter åbner igen.

Tryghed
Det er vigtigt for Midttrafik, at kunderne føler sig trygge, når de rejser med kollektiv trafik. Derfor er der løbende kommunikeret omkring myndighedernes anbefalinger i bus, letbane, på infoskærme, midttrafik.dk og Facebook, sammen med adfærdsregulerende budskaber om at holde afstand til chaufføren og andre kunder. Mange kunder efterspørger værnemidler som håndsprit og handsker i busser og letbane. Midttrafik har undersøgt muligheden, men da det dels er omkostningstungt og ikke et krav fra myndighederne, har Midttrafik valgt ikke at tilbyde værnemidler på nuværende tidspunkt.

Kommunikation
Midttrafik formidler information til kunderne via særlige coronavirus/covid-19 sider på midttrafik.dk, i busserne og på Facebook, hvor alle kunder får svar på deres spørgsmål.

Chauffører

Sikkerhed
Chauffører løser en vigtig opgave for samfundet under hele corona-krisen. Derfor er det vigtigt at beskytte chaufføren imod smitte fra kunderne med tiltag, der gør det trygt for chaufføren at passe sit arbejde. Chaufførernes sikkerhed er løbende blevet skærpet. Først blev der lukket for ind- og udstigning af fordøren, efterfølgende blev de forreste sæder afspærret.

Som et tilbud til alle busselskaber og deres chauffører indkøbte Midttrafik handsker til afhentning i Højbjerg i marts. Efterfølgende er det busselskabernes opgave at levere de nødvendige værnemidler til chaufførerne.

Nedlukning af betjent billetsalg
Midttrafik og de andre trafikselskaber fastholdte i første omgang det betjente billetsalg, da der fra myndighedernes side var meldt ud, at det ikke indebar stor smittefare. På kraftig opfordring fra Dansk PersonTransport og med trusler om arbejdsnedlæggelse hos chauffører uden for Midttrafiks område lukkede transportministeren dog ned for betjent billetsalg, så chaufførerne kun skal håndtere fremvisning af billetter på rejsekort eller Midttrafik app.

Nedlukning af betjent billetsalg blev godt modtaget hos chaufførerne, men stillede dem samtidig i en svær situation. Hvad gør man ved de kunder, der ikke har andre muligheder? Midttrafik har bedt chaufførerne om at udvise konduite og lade kunderne rejse med i første omgang. Det er typisk den ældre målgruppe, der betaler kontant, og mange ældre har valgt ikke at rejse med kollektiv trafik på grund af smittefare ved coronavirus.

Midttrafik forsøger at vejlede kunderne til at købe alternative billettyper. Tilbagemeldinger fra chaufførerne viser, at nogle kunder misbruger muligheden for at køre uden kontantbilletter. Midttrafik har blandt andet sendt billetkontrollører til Randers for at imødegå dette. Billetkontrollørerne gennemfører dog ikke kontroller på grund af smittefare, men deres synlighed kan have en præventiv virkning.

Kommunikation
Midttrafik formidler information til chaufførerne omkring coronatiltag og ros via Midttrafiks ChaufførNet. Chaufførerne har mulighed for at stille spørgsmål og komme med kommentarer.

Leverandører af kollektiv trafik

Begrænset kapacitet
Midttrafik er i tæt dialog med busselskaberne og Aarhus Letbane omkring passagertal og tilpasning af køreplaner. Med nedlukning af skoler og uddannelsessteder indstillede mange lokalruter og skoleruter kørslen, og Letbanen kørte efter søndagskøreplan – dog med en ekstra morgenafgang mod Aarhus Universitetshospital. Samtidig arbejdede Midttrafik på en løsning, hvor de øvrige ruter skulle køre færre ture, og fra 30. marts kørte alle bybusser og regionalruter efter ferieplaner. Inden påske meddelte transportministeren trafikselskaberne, at der skulle køres med normalt drift fra tirsdag 14. april. Det var samtidig ministerens ønske, at busserne og Letbanen i videst muligt omfang kører max. halvfyldte.

Passagerudvikling i busser og letbane bliver derfor fulgt nøje med henblik på at indsætte ekstra busser eller letbaneafgange, hvis begrænsningen med cirka 25 kunder i en almindelig bus og 40 i en ledbus ikke kan blive overholdt.

Kundeinformation
Busselskaberne har løbende printet og ophængt de skilte, Midttrafik har udviklet i takt med regeringens udmeldinger om nye retningslinjer. Fra start maj modtager alle busselskaber materialer af mere permanent karakter, som kan guide kunder til den rette adfærd i busserne.

Afregning
På baggrund af det forståelsespapir, der er indgået mellem brancheforeningerne Dansk PersonTransport og Trafikselskaberne i Danmark, opretholder busselskaberne næsten fuld betaling, selvom driften har været helt eller delvist indstillet i en periode. Trafikselskaberne har valgt denne løsning for at kunne agere hurtigt, når driften skulle genetableres. Samtidig sikrede det chaufførernes ansættelse. Vælger busselskaberne alligevel at hjemsende chauffører uden løn, vil Midttrafik gøre krav på busselskabets besparelse på lønudgifter.

Rengøring
Smittefare ved coronavirus/covid-19 har betydet krav til busselskaber, Aarhus Letbane og Midtjyske Jernbaner om ekstra daglig rengøring af alle kontaktflader i alle benyttede kontraktbusser, reservebusser, letbanetog og Lemvigbanen.

Midttrafik udbetaler en kompensation på 100 kr. per kontraktbus per driftsdag. Beløbet svarer til 20 minutters ekstra rengøring per bus med udgangspunkt i en timeløn på 300 kr. Kompensationen udbetales kun de dage, hvor kontraktbusser er i drift, uanset bussens størrelse eller kørselstypen.

Kommunikation
Midttrafik formidler løbende information til busselskaberne via mail og en særlig coronavirus/covid-19 side på Extranet for busselskaber.

Leverandører af Flextrafik

Begrænset kapacitet
Også i Flextrafik er der løbende en tæt dialog mellem Midttrafik og leverandørerne. Som ved busser, letbane og Lemvigbanen følges myndighedernes anbefalinger. For at holde mest muligt afstand, kører Flextrafik solokørsel, hvor kunden sidder på bagsædet.

Undtaget er specialskolekørsel, hvor to elever må køre sammen i en personbil og tre elever i en liftvogn/minibus. Alle skal sidde på bagsædet. 

Betjent billetsalg
Betjent billetsalg er ligeledes lukket ned i Flextrafik. 

Værnemidler
Der er krav om håndsprit i alle vogne. Generelt har der været bekymring omkring værnemidler og håndtering af dårligt gående kunder. Derfor uddeler Præhospitalet Region Midtjylland håndsprit til leverandørerne på sygehusene i Herning, Holstebro, Skejby, Silkeborg, Viborg, Randers og Horsens.

Indstilling af servicerejser
Samtidig blev servicerejser indstillet på en række sygehuse i slutningen af marts. Der blev indført nye procedurer for aflevering og afhentning af patienter, da sygehusene lukkede for adgang af uvedkommende, herunder flextrafik-chaufførerne. Servicerejserne er blevet genoptaget på flere sygehuse i slutningen af april. Der er desuden indrettet særlige biler med afskærmning til kørsel med patienter, der er smittet med coronavirus/covid-19.

Rengøring
Der er også større krav til rengøring i Flextrafik-bilerne. Midttrafik dækker leverandørernes omkostninger til rengøring.

Afregning
Flextrafik har oplevet samme kundenedgang som busser og letbane. Midttrafik stiller garanti for 70 % af den normale betaling til specialkørslen. Kører leverandøren mere end 70 % af det normale, bliver afregningen opgjort ved antal udførte timer ganget med normal timebetaling. Midttrafik henviser derudover til de hjælpepakker, der er mulige at søge for leverandører af Flextrafik.

Kommunikation
Midttrafik formidler løbende information til leverandører af Flextrafik via mail og en særlig coronavirus/covid-19 side på Extranet for Flextrafik

Midttrafiks medarbejdere

Beredskab
I starten af marts etablerede Midttrafik et beredskab, der løbende overvåger situationen med coronavirus/covid-19, formidler information til kunder, pressen, chauffører og leverandører, afrapporterer til NOST og enten løser eller adresserer de problemstillinger, der dukker op i forbindelse med corona-krisen. Derfor var Midttrafik forberedt, da regeringen langsomt lukkede Danmark ned fra 10. marts og de efterfølgende dage. Beredskabet kunne reagere hurtigt på den strøm af ændringer, der skulle videreformidles til alle Midttrafiks interessenter i starten af corona-krisen og i takt med udmeldingerne fra diverse pressemøder.

Hjemmearbejde
Da Mette Frederiksen sendte alle offentlig ansatte hjem fra 13. marts, blev der tomt på Søren Nymarks Vej. Kun medarbejdere fra afdelingerne: Flextrafik, Trafikservice og Kundeservice er til stede. Resten arbejder hjemme. Og det fungerer. Der har været stor omstillingsparathed, og medarbejderne kommunikerer med hinanden via telefon, mail eller Skype. Så selvom der blev tomt på Søren Nymarks Vej, blev der ikke stille i Midttrafik.

På regeringens opfordring bliver der afviklet ferie og afspadsering, så hele organisationen er klar, når alt åbner igen.

Kommunikation
Midttrafik formidler løbende information til medarbejdere via mail og en særlig coronavirus/covid-19 side på Midttrafiks Intranet.

Andre trafikselskaber

Midttrafik er i tæt samarbejde med de andre trafikselskaber i Danmark, når der skal udstikkes nye retningslinjer for den kollektive trafik. Beslutninger som fx suspendering af rejsegaranti, særregler for refusion og afskærmning af chauffører er taget i plenum, så der ligger en fælles linje for den kollektive trafik i hele Danmark. Gruppen af trafikselskaber er i tæt dialog med Transport- og boligministeriet omkring corona-relaterede tiltag og økonomisk kompensation for manglende indtægter og ekstra udgifter til rengøring.