Har du brug for hjælp?

Vi sidder klar i kundeservice til at hjælpe dig.

Tlf. 70 210 230 (Alle dage 7.00 - 19.00)

Skriv til os eller chat med os

Rejsegaranti

Rejsegaranti er din sikkerhed for, at du når frem i tide.

Midttrafiks rejsegaranti dækker udgifter til bil eller taxa, hvis vi er skyld i, at du er mere end 20 minutter forsinket til dit rejsemål. Der er dog visse undtagelser, læs mere under 'Hvornår gælder rejegarantien ikke?'.

Du bestemmer selv, om du vil tage en taxa eller køre i bil for at indhente forsinkelsen.

Du kan bruge rejsegarantien, når du rejser med Midttrafiks busser, Letbanen eller Lemvigbanen.

headline here

Sådan bruger du rejsegarantien

Du skal først sikre dig, at du opfylder betingelserne for, hvornår rejsegarantien gælder

Er du i tvivl, om rejsegarantien gælder, kan du ringe til Midttrafik Kundecenter på 70 210 230.

Ring derefter efter en taxa eller kør i egen bil. Vi refunderer kørselsudgifter op til 50 km med taxa og 50 km t/r i bil. Du lægger selv ud for udgifterne. Rejser du med taxa, skal du huske at få en kvittering, som du sender med din ansøgning.  

Efterfølgende kan du ansøge om refusion af dine udgifter hos Midttrafik. Vi skal have modtaget din ansøgning senest 14 dage efter, at du har benyttet dig af rejsegarantien. Hvis ansøgningsfristen overskrides, kan du ikke forvente at få dine udgifter refunderet.

Får du accepteret din ansøgning, overfører vi beløbet til din NemKonto 7 dage efter, at vi har modtaget din ansøgning.

headline here

Hvornår gælder rejsegarantien?

Du kan bruge Midttrafiks rejsegaranti, hvis du oplever en af disse situationer:

  • Bussen eller Letbanen er mere end 20 minutter forsinket
  • Bussen eller Letbanen er kørt før den tid, der står på køreplanen
  • Bussen eller Letbanen kører forbi dig, og der er mere end 20 minutter til næste afgang
  • Hvis et skifte mislykkes, fordi du er mere end 20 min forsinket (rejsegarantien gælder for skift, der fremgår af køreplanen. Ved andre skift dækker rejsegarantien, hvis du har mindst 4 minutter til skifte bus eller letbane)

Overvej om du kan bruge en anden busforbindelse, før du bestiller en taxa eller kører i bil.

Skal du rejse længere end 50 km, kan du med fordel køre til det nærmeste trafikknudepunkt, hvorfra du oftest vil kunne finde videre transportmuligheder.

Er I flere kunder ved stoppestedet, der skulle have været med samme bus eller letbane, er I velkomne til at tage en taxa eller køre i bil sammen. I kan køre op til 50 km pr. person. Her gælder rejsegarantien også kun til transport til den destination, bussen ville have kørt til.

Arriva og DSB har deres egne rejsegarantier.

Læs om Arrivas rejsetidsgaranti

Læs om DSB's rejsetidsgaranti

headline here

Hvornår gælder rejsegarantien ikke?

Rejsegarantien gælder ikke:

  • Hvis forsinkelsen skyldes forhold, som Midttrafik ikke har indflydelse på (force majeure). Det kan fx være arbejdsnedlæggelser, blokader, dårligt vejr med kraftig sne, isslag, orkan, trafikuheld eller pludseligt opståede forhold, hvor en tilsvarende transport i personbil vurderes at være generet i samme udstrækning.
  • Hvis Midttrafik senest 24 timer før har informeret om ændret kørsel på midttrafik.dk eller via andre lokale medier.
  • Hvis du bliver forsinket i forbindelse med skift fra tog, fly, færge eller busser fra et privat busselskab. 
  • I forbindelse med forsinkelser der skyldes mangelfuld information, forkert information og/eller eventuelle fejl på Midttrafik live
  • Udgifter til tabt arbejdsfortjeneste.
  • Den del af rejsen du ville have udført med tog, fly, færge eller busser fra et privat busselskab (fx udgift til ny billet).
  • For grupper på over 8 personer. Skoler, institutioner etc. med CVR-/EAN-nummer kan opnå plads- og rejsegaranti ved at bestille en grupperejse senest 4 hele hverdage før rejsen på midttrafikbestilling.dk

Er du i tvivl, om rejsegarantien gælder, kan du ringe til Midttrafik Kundecenter på 70 210 230.

headline here

Ansøgningsskema til rejsegaranti - sådan gør du

Online Udfyld skema online her (Obs! Online skemaet virker ikke lige nu. Brug muligheden nedenfor med pdf version i stedet) Vi beklager, men arbejder på at løse problemet - opdateret 8. november.

Du kan også vedhæfte fil med evt. kvittering for din taxakørsel.

Midttrafik skal have modtaget ansøgningen senest 14 dage efter, du har brugt rejsegarantien. Hvis ansøgningsfristen overskrides, kan du ikke forvente at få kompensation.

Beløbet overføres til din NemKonto 7 hverdage efter, vi har modtaget din ansøgning. 

Print af skema
Du kan også printe og udfylde ansøgningsskema til rejsegaranti (pdf) Du kan sende skemaet og evt. kvittering med post eller aflevere det personligt til:

Midttrafik
Søren Nymarks Vej 3
8270 Højbjerg
Mrk. kuverten Rejsegaranti

Eller på Aarhus Rutebilstation.

Midttrafik skal have modtaget ansøgningen senest 14 dage efter, du har brugt rejsegarantien. Hvis ansøgningsfristen overskrides, kan du ikke forvente at få kompensation.

Beløbet overføres til din NemKonto 7 hverdage efter, vi har modtaget din ansøgning. 

Det er vigtigt, at du oplyser dit cpr.-nummer. Det vil kun blive brugt til identifikation af NemKonto.

headline here

Hvad giver rejsegarantien?

Midttrafiks rejsegaranti dækker kørselsudgifter op til 50 km enten i taxa mod kvittering eller i egen bil t/r til statens takst. Vær opmærksom på, at det er føreren af bilen, der skal søge om refusion.

Der refunderes kun udgifter til taxa eller bil til den destination, bussen eller Letbanen ville have kørt dig til.