Har du brug for hjælp?

Vi sidder klar i kundeservice til at hjælpe dig.

Tlf. 70 210 230 (Alle dage 7.00 - 19.00)

Skriv til os eller chat med os

Handicapkørsel

Handicapkørsel er et supplement til den kollektive trafik for borgere i Region Midtjylland, der er handicappede eller gangbesværede. Kørslen er fra gadedør til gadedør i gadeplan.

Med handicapkørsel kan du køre til fritidsformål såsom besøg hos venner og familie, indkøb og kulturelle aktiviteter. 

Har du spørgsmål til handicapkørsel kan du ringe til os på tlf. 87 40 83 00 (tast 1) eller skrive til os

Se folder om handicapkørsel (pdf)

headline here

Sådan bestiller du

Rejser over 100 km 
Læs mere om lange rejser

Rejser under 100 km 
Du kan bestille din handicapkørsel indtil 2 timer før, du ønsker at blive hentet.

Kørsel samme dag/aften samt frem til kl. 8.00 den efterfølgende dag skal være bestilt senest kl. 23.00. 

Faste ture
Ønsker du en aftale om faste ture (fx en fast ugedag og klokkeslet med samme start- og slutadresse), kan de bestilles på hverdage kl. 8.00 - 16.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). Der kan bestilles faste ture til året ud. 

Bestil rejser under 100 km på en af følgende måder: 

  • Online
    Log på med dit kundenummer. Du finder dit kundenummer i velkomstbrevet. Din pinkode er de sidste 4 cifre i dit cpr-nummer. Du kan kun bestille online kørsel indenfor Region Midtjylland.

    Til online bestilling 

  • Har du spørgsmål til online bestilling, er du velkommen til at kontakte Midttrafik på hverdage fra kl. 8.00 - 12.00. 

  • App
    Hent app'en ”Flextrafik FlexDanmark”. 

    Log på med dit kundenummer. Du finder dit kundenummer i velkomstbrevet. Din pinkode er de sidste 4 cifre i dit cpr-nummer. Du kan kun bestille kørsel indenfor Region Midtjylland på app'en. Nu er du klar til at bestille, mens du er på farten. App'en fås til iphone og Android. 

    Se vejledning til app (pdf)
  • Telefon
    Ring på tlf. 87 40 83 00 (tast 1) alle dage mellem kl. 7.00 – 20.00. Når du bestiller pr. telefon, skal du betale din tur med kontanter - med lige penge - til chaufføren ved turens start.


Ved bestilling skal du huske at have følgende oplysninger klar:

  • CPR-nummer
  • Nøjagtigt start- og slutadresse, samt kommune
  • Telefonnummer så vi kan ringe til dig inden afhentning
  • Tidspunkt for kørsel: Skal du være fremme til et bestemt tidspunkt, er det vigtigt, at du oplyser os om det
  • Øvrige oplysninger: Antal passagerer og eventuelle hjælpemidler

Du vil blive tilbudt et afhentningstidspunkt -15/+45 minutter i forhold til det ønskede afrejsetidspunkt.

Når du afgiver dine oplysninger, accepterer du samtidig Midttrafiks privatlivspolitik

headline here

Handicapkørsel Samsø fra 25. juni 2017

Intern handicapkørsel på Samsø
Er du Samsø borger og visiteret til handicapkørsel, skal du fra 25. juni 2017 bestille din interne handicapkørsel på Samsø hos Samsø Kommune på tlf. 72 10 80 10.

Deres åbningstid er alle ugens dage kl. 7.00 - 20.00.

Handicapkørsel på fastlandet
Er du Samsø borger og ønsker at bestille kørsel på fastlandet, skal du bestille hos Midttrafik, som hidtil. Du kan bestille alle ugens dage på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). 
Vær opmærksom på særlige bestillingsfrister for lange rejser over 100 km, interne rejser i 2. region samt den 24. og 31. december. 

Læs mere om, hvordan du bestiller handicapkørsel på fastlandet (kørt af Midttrafik) under punktet 'Sådan bestiller du'

headline here

Om handicapkørsel

Handicapkørsel er et supplement til den kollektive trafik for borgere, der er handicappede eller gangbesværede. Kørslen er fra gadedør til gadedør.

Med handicapkørsel kan du køre til fritidsformål som fx besøg hos venner og familie, indkøb og kulturelle aktiviteter. 

Du kan ikke køre til læge/speciallæge (kontakt evt. din bopælskommune) eller behandling på sygehus (kontakt evt. patientbefordrings-kontoret på telefon 70 23 62 48).

Du kan benytte handicapkørsel alle ugens dage i tidsrummet kl. 6.00 - 24.00.

Der skelnes mellem flere typer rejser:

Hvem kan benytte handicapkørsel?
Handicapkørsel visiteres af din bopælskommune. Når du er visiteret, har du ret til 104 enkeltture pr. kalenderår (borgere i Aarhus kommune har yderligere 21 ture til brug internt i kommunen). Ubrugte ture kan ikke overføres til nyt år. Pr. 1. januar får du på ny 104 ture. Aarhus 104 + 21.

Hvis du har behov for fx gratis ledsager, hjælpemidler eller lav vogn, kan du ansøge din bopælskommune om dette. I nogle kommuner kan der også visiteres til trappemaskine.

headline here

Hvad koster handicapkørsel?

Du betaler minimum 30 kr. og kan for dette beløb køre op til 10 km. Herefter koster turen yderligere 3 kr. pr. km.

Når du bestiller en tur, får du oplyst, hvad egenbetalingen er. Du skal have lige penge med til chaufføren, som betales kontant ved turens begyndelse. Hvis du ikke har penge med til betaling, vil rejsen ikke blive udført. Har du brug for en kvittering, kan du bede chaufføren om det.

headline here

Afbestille/rykke for bil

Du bliver hentet mellem 5 minutter før og 20 minutter efter det aftalte tidspunkt.

Du kan kontakte os, hvis bilen ikke kommer som aftalt, eller hvis du ønsker at afbestille turen, alle dage kl. 6.00 - 1.00 på telefon 87 40 83 00 (tast 4).

Afbestillinger skal ske senest en time før tidspunktet for afrejse.

Husk at have CPR-nummer klar, når du ringer.

Ved forsinkelser på over 20 minutter er handicapkørsel omfattet af rejsegaranti. Læs mere nedenfor. 

Hvis du udebliver fra din bestilte kørsel, og vi har kørt forgæves,  bliver de øvrige ture på den pågældende dag slettet.

headline here

Rejseregler

Bagage
Det er gratis at medbringe bagage, men vejer bagagen over 11 kg, skal du selv kunne løfte bagagen ind/ud af bilen. Husk at oplyse dette ved bestillingen. Ønsker du at medbringe mere end 1 stk. bagage, skal du oplyse det ved bestillingen. Der betales samme pris for ekstra bagage, som der betales for en medrejsende gæst.

Barnevogn og autostole
Du skal selv medbringe en autostol eller selepude til dit barn (under 135 cm), så barnet kan spændes forsvarligt fast under kørslen. Hvis du medbringer barnevogn eller klapvogn, skal dette oplyses ved bestilling. Barnevogn og klapvogn skal kunne klappes sammen. 

Færgeoverfart
Kørsel på øer med kollektiv trafik:

  • Samsø: Kunden forlader bilen og overfart sker for kundens egen regning og egen hjælp.
  • Fanø: Kunden bliver siddende i bilen og kommunen betaler for overfarten.
  • Fur/Venø: Kunden bliver siddende i bilen og kommunen betaler for overfarten.

Øer uden kollektiv trafik: 

  • Kunden køres til færgen og skal selv sørge for videre transport. F.eks.: Tunø, Endelave, Anholt og Hjarnø.

Gæster
Mod betaling kan du tage venner og familie med. Du kan maksimum medtage to betalende gæster + et barn under 15 år eller din visiterede ledsager. I alt maksimum fire personer inkl. dig selv. Dine gæster betaler samme pris som dig, dog rejser børn under 15 år gratis. Der kan maks. medtages to crossere fra samme adresse.

Hjælpemidler
Vi kan af sikkerhedsmæssige grunde ikke medtage benzindrevene crossere. 

Trappemaskine*
Der kan tilkøbes løft med trappemaskine mod en egenbetaling på 250 kr. pr. løft. Herud over betaler kunden almindelig egenbetaling for turen.

Trappemaskine kan kun benyttes, hvis kunden bruger sammenklappelig eller manuel kørestol, og den samlede vægt for kunde og kørestol ikke overstiger 120 kg.

Kørsel med trappemaskine skal bestilles mindst 2 hverdage i forvejen.

Du kan ikke bestille tilkøb af trappemaskine den 24 . + 31. december.

*Midttrafik benytter to typer trappemaskiner med henholdsvis hjul eller larvefødder. Det er ikke muligt at vælge mellem de to typer. Alle vogne har transportkørestole, der kan benyttes i begge typer trappemaskiner, dog kræver det, at kunden selv kan flytte sig fra egen kørestol til transportkørestolen.

headline here

Rejsegaranti

Vi forsøger at kontakte dig telefonisk, hvis bilen bliver forsinket.

Her gælder rejsegarantien
Hvis du venter mere end 20 minutter på din bil.

1) Ring til Midttrafik på tlf. 87 40 83 00 (tast 0):

Hvis du efter aftale med Midttrafik vælger at vente på din bil, får du turen uden beregning.

Hvis du efter aftale med Midttrafik selv bestiller en taxa, kan du efterfølgende få beløbet refunderet.

2) Hvis Midttrafik er skyld i, at du kommer mindst 20 minutter for sent til dit bestemmelsessted, hvis du ved bestillingen har oplyst, hvornår du skulle være fremme.

Her gælder rejsegarantien ikke
1) Ved force majeure, dvs. når forsinkelsen skyldes forhold, som Midttrafik ikke har indflydelse på.

2) Hvis du forsinkes af skift fra andre trafikselskaber, tog, fly eller færge.

Sådan får du refunderet udgiften
Udfyld og send refusionsskema (pdf) sammen med taxakvittering til:

Midttrafik
Att.: Flextrafik Kundeservice
Søren Nymarks Vej 3
8270 Højbjerg

eller via mail til flextrafik_kundeservice@midttrafik.dk

Alternativt kan du sende taxakvittering med oplysning om fødselsdato og -år samt navn til ovenstående adresse.

Der udbetales max. 400 kr. i refusion på teletaxa og Flextur.