Har du brug for hjælp?

Vi sidder klar i kundeservice til at hjælpe dig.

Tlf. 70 210 230
Hverdage 7.00 - 18.00
Weekend/helligdage 10.00 - 17.00

Skriv til os eller chat med os

Handicapkørsel

Handicapkørsel er et supplement til den kollektive trafik for borgere i Region Midtjylland, der er svært bevægelseshæmmede og blinde/svagtseende. Kørslen er fra gadedør til gadedør i gadeplan.

Handicapkørsel omfatter kørsel til alle formål. Fx besøg hos familie, indkøb og kulturelle aktiviteter.

Ved kørsel til behandling eller terapi fx. hos lægen, hospitalet og fysioterapeut - kontakt din hjemkommune eller region om de dækker din kørsel. Hvis de ikke dækker din kørsel, kan handicapordningen bruges.  

Hvis du som kunde ikke har brugt din handicapkørsel inden for de sidste 3 år, skal du forny din kørselstilladelse hos visitationen i din kommune. 

Har du spørgsmål til handicapkørsel kan du ringe til os på tlf. 87 40 83 00 (tast 1) eller skrive til os

headline here

Frister for bestilling af Handicapkørsel Midttrafik jul og nytår 2018

Hvis du vil bruge Handicapkørsel til julearrangementer, familiebesøg, jule- og nytårsaften, skal du være opmærksom på, at der er særlige bestillingsfrister hos Midttrafik.

BESTILLING AF REJSER UNDER 100 KM TIL:

Juleaften (24. december)
Kan bestilles i perioden onsdag 14. november 2018 - til og med tirsdag 18. december 2018 på telefon 8740 8391
Telefonerne er åbne alle hverdage kl. 8 - 16

OBS! Vi har ændret service niveau på bestilling af rejser til 24. december. 
På grund af stor travlhed 24. december udvides søgeintervallet, når turen bestilles. Det betyder, at ønsker du at komme af sted fx kl. 14.00, søger vi efter en ledig vogn i tidsrummet kl. 12.00 - 16.00.

Nytårsaften (31. december)
Kan bestilles i perioden mandag 17. december 2018 - til og med fredag 28. december 2018 på telefon 8740 8300 (tast 1)
Telefonerne er åbne alle hverdage kl. 8 - 16

Du har mulighed for at køre frem til kl. 2.00 31. december (nytårsaften)

OBS!
Det er ikke muligt at bestille kørsel via internet eller mail til 24. og 31. december.
Der kan ikke bestilles tilkøb af løft med trappemaskine til 24. og 31. december.
Der kan ikke bestilles intern kørsel 24. - 25. og 26. december 2018 i Movias område. Der udstedes i stedet kørselskuponer til kunderne via Midttrafik.


BESTILLING AF REJSER OVER 100 KM

Rejser kombineret med tog og X Bus samt interne rejser i anden region til 24., 25., 26., 31. december 2018 og 1. januar 2019
Kan bestilles frem til 30. november på telefon 8740 8300 (tast 5)
Telefonerne er åbne alle hverdage fra kl. 8 - 12

Hele rejsen køres i taxa/liftbus i Jylland eller på Fyn til 24. december
Kan bestilles frem til 30. november på telefon 8740 8300 (tast 5)

OBS!
Det er ikke muligt at bestille kørsel via internet eller mail til 24. og 31. december.
Der kan ikke bestilles tilkøb af løft med trappemaskine til 24. og 31. december.
Der kan ikke bestilles intern kørsel 24. - 25. og 26. december 2018 i Movias område. Der udstedes i stedet kørselskuponer til kunderne via Midttrafik.

headline here

Vigtige telefonnumre og åbningstider

Vi er klar på telefonen til at hjælpe dig i følgende tidsrum:

Bestilling og spørgsmål Handicapkørsel
(Rejser under 100 km)
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 1)
Alle dage kl. 7.00 – 20.00

(Rejser over 100 km)
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 5)
Mandag-fredag kl. 8.00 - 12.00

Rykke for vogn
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 0)
Alle dage hele døgnet

Aflysning af vogn 
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 4)
Alle dage kl. 6.00 - 23.00

Bestilling af Flextur 
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 2)
Alle dage kl. 7.00 – 20.00

Bestilling af Flexbus
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 3)
Alle dage kl. 7.00 – 20.00

headline here

Om handicapkørsel

Handicapkørsel er et supplement til den kollektive trafik for borgere i Region Midtjylland, der er svært bevægelseshæmmede og blinde/svagtseende. Kørslen er fra gadedør til gadedør i gadeplan.

Handicapkørsel omfatter kørsel til alle formål. Fx besøg hos familie, indkøb og kulturelle aktiviteter.

Ved kørsel til behandling eller terapi fx hos lægen, hospitalet og fysioterapeut - kontakt din hjemkommune eller region om de dækker din kørsel. Hvis de ikke dækker din kørsel, kan handicapordningen bruges.

Du kan bruge handicapkørsel alle ugens dage kl. 6.00 - 24.00.

Der skelnes mellem flere typer rejser:

Hvem kan bruge handicapkørsel?
Handicapkørsel visiteres af din kommune. Når du er visiteret, har du ret til 104 enkeltture pr. kalenderår (borgere i Aarhus kommune har yderligere 21 ture til brug internt i kommunen). Ubrugte ture kan ikke overføres til nyt år. Pr. 1. januar får du på ny 104 ture, og i Aarhus 104 + 21 ture.

Hvis du har behov for fx gratis ledsager, hjælpemidler eller lav vogn, kan du ansøge din kommune om det. I nogle kommuner kan der også visiteres til trappemaskine.

Se folder om handicapkørsel (pdf)

headline here

Sådan bestiller du via app

App
Hent app “flextrafik - flextur, flexbus og handicapkørsel” i App Store eller Google Play (vejledning til app (pdf))

Ved bestilling via app’en, skal du logge på med dit kundenummer. Du finder dit kundenummer i velkomstbrevet. Din pinkode er de sidste 4 cifre i dit cpr-nummer. Du kan kun bestille kørsel inden for Region Midtjylland.

Når du bestiller via app’en til samme dag/aften eller frem til kl. 8.00 den efterfølgende dag, skal din rejse være bestilt senest kl. 23.00.

Betaling
Du kan betale med betalingskort, når du bestiller kørsel via app. Her kan du tilknytte Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard og JCB kort.

Faste ture
Du kan lave en aftale om faste ture (fx en fast ugedag og klokkeslet med samme start- og slutadresse). Læs mere om faste ture, som bestilles via telefon.

SMS-påmindelse
Ønsker du at modtage en sms-påmindelse om din tur, kan du tilmelde dig i app’en. 

headline here

Sådan bestiller du online

Bestil rejser under 100 km - online på midttrafikflextur.dk
Ved onlinebestilling skal du logge på med dit kundenummer. Du finder dit kundenummer i velkomstbrevet. Din pinkode er de sidste 4 cifre i dit cpr-nummer. Du kan kun bestille kørsel inden for Region Midtjylland.

Når du bestiller online til samme dag/aften eller frem til kl. 8.00 den efterfølgende dag, skal din rejse være bestilt senest kl. 23.00.

Betaling
Du kan betale med betalingskort, når du bestiller kørsel online. Her kan du tilknytte Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard og JCB kort.

Faste ture
Du kan lave en aftale om faste ture (fx en fast ugedag og klokkeslet med samme start- og slutadresse). Læs mere om faste ture, som bestilles via telefon.

SMS-påmindelse
Ønsker du at modtage en sms-påmindelse om din tur, kan du tilmelde dig på https://samtykke.flextrafik.dk/

headline here

Sådan bestiller du via telefon

Ring på tlf. 87 40 83 00 (tast 1) alle dage mellem kl. 7.00 – 20.00. Dog særlige åbningstider 24. og 31. december.

Du skal bestille rejsen mindst to timer før afrejse (undtagen rejser 24. og 31. december, og rejser over 100 km, hvor der er særlige bestillingsfrister).
Når du bestiller via telefon, kan du kun betale med kontanter (i lige penge) til chaufføren.

Faste ture
Ønsker du en aftale om faste ture (fx en fast ugedag og klokkeslet med samme start- og slutadresse), kan de bestilles på hverdage kl. 8.00 - 16.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). Du kan bestille faste ture året ud.
Ved bestilling via telefon skal du huske at have følgende oplysninger klar:

• CPR-nummer
• Nøjagtigt start- og slutadresse, samt kommune
• Telefonnummer så vi kan ringe til dig inden afhentning
• Tidspunkt for kørsel: Skal du være fremme til et bestemt tidspunkt, er det vigtigt, at du oplyser os om det
• Øvrige oplysninger: Antal passagerer og eventuelle hjælpemidler

Du vil blive tilbudt et afhentningstidspunkt -15/+45 minutter i forhold til det ønskede afrejsetidspunkt.

Når du afgiver dine oplysninger, accepterer du samtidig Midttrafiks privatlivspolitik

headline here

Hvad koster handicapkørsel?

Du betaler minimum 30 kr. og kan for dette beløb køre op til 10 km. Herefter koster turen yderligere 3 kr. pr. km. op til 100 km. Prisen for rejser over 101 km er 9 kr. pr. km, hvis turen udføres af en Flextrafik-vogn.

Når du bestiller en tur, får du oplyst, hvad egenbetalingen er.

Ved bestilling via telefon
Du skal have lige penge med til chaufføren, som du betaler kontant ved turens start. Hvis du ikke har penge med til betaling, vil turen ikke blive kørt. Har du brug for en kvittering, kan du bede chaufføren om det.

Ved bestilling online eller via app
Her kan du tilknytte Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard og JCB kort.

headline here

Afbestille/rykke for bil

Du bliver hentet mellem 5 minutter før og 20 minutter efter det aftalte tidspunkt.

Hvis bilen ikke kommer, så kontakt os på tlf. 87 40 83 00 (tast 0), hvis du ønsker at afbestille en tur, så kontakt os på tlf. 87 40 83 00 (tast 4) alle dage kl. 6.00 - 1.00.

Afbestillinger skal ske senest en time før tidspunktet for afrejse.

Husk at have CPR-nummer klar, når du ringer.

Ved forsinkelser på over 20 minutter er handicapkørsel omfattet af rejsegaranti 

Hvis du udebliver fra din bestilte kørsel, og vi har kørt forgæves,  bliver de øvrige ture på den pågældende dag slettet.

headline here

Rejseregler

Bagage
Det er gratis at medbringe bagage, men vejer bagagen over 11 kg, skal du selv kunne løfte bagagen ind/ud af bilen. Husk at oplyse dette ved bestillingen. Ønsker du at medbringe mere end 1 stk. bagage, skal du oplyse det ved bestillingen. Der betales samme pris for ekstra bagage, som der betales for en medrejsende gæst.

Barnevogn og autostole
Du skal selv medbringe en autostol eller selepude til dit barn (under 135 cm), så barnet kan spændes forsvarligt fast under kørslen. Hvis du medbringer barnevogn eller klapvogn, skal dette oplyses ved bestilling. Barnevogn og klapvogn skal kunne klappes sammen. 

Dyr
Små dyr i tasker/transportkasser må medbringes, hvis de ikke optager en plads i bilen. Service- og førerhunde medtages.

Flere personer i samme vogn
Handicapkørsel er en samkørselsordning. Det betyder, at der kan være flere med i vognen, og at turen kan være længere end den direkte vej fra A til B. Du betaler altid kun for den direkte vej.

Færgeoverfart
Kørsel på øer med kollektiv trafik:

  • Samsø: Kunden forlader bilen og overfart sker for kundens egen regning og egen hjælp.
  • Fanø: Kunden bliver siddende i bilen og kommunen betaler for overfarten.
  • Fur/Venø: Kunden bliver siddende i bilen og kommunen betaler for overfarten.

Øer uden kollektiv trafik: 

  • Kunden køres til færgen og skal selv sørge for videre transport. F.eks.: Tunø, Endelave, Anholt og Hjarnø.

Gæster
Mod betaling kan du tage venner og familie med. Du kan maksimum medtage to betalende gæster + et barn under 15 år eller din visiterede ledsager. I alt maksimum fire personer inkl. dig selv. Dine gæster betaler samme pris som dig, dog rejser børn under 15 år gratis. Der kan maks. medtages to crossere fra samme adresse.

Hjælpemidler
Vi kan af sikkerhedsmæssige grunde ikke medtage benzindrevne crossere. 

Kørsel med liftbiler
Det er chaufførens opgave at betjene liften på vognen. Medbringer du elektrisk kørestol eller el crosser, skal du selv manøvrere ind og ud af vognen, samt til og fra. Er du ikke i stand til dette, skal du medbringe en ledsager, som kan hjælpe. I de tilfælde hvor hjælpemidlet nemt kan betjenes bag på stolen med et skubbehåndtag, kan chaufføren hjælpe ind og ud af vognen, samt til og fra. Chaufføren har ansvaret for, at elektroniske kørestole, el crossere, kørestole og kørestolsbrugere er spændt fast.

Trappemaskine*
Du kan tilkøbe løft med trappemaskine mod en egenbetaling på 250 kr. pr. løft. Herudover betaler du almindelig egenbetaling for turen.

Læs mere om befordring med trappemaskine

headline here

Handicapkørsel Samsø fra 25. juni 2017

Intern handicapkørsel på Samsø
Er du borger på Samsø og visiteret til handicapkørsel, skal du bestille din interne handicapkørsel på Samsø hos Samsø Bus på tlf. 72 10 80 10.

Deres åbningstid er alle ugens dage kl. 8.00 - 18.00.

Handicapkørsel på fastlandet
Er du borger på Samsø og ønsker at bestille kørsel på fastlandet, skal du bestille hos Midttrafik. Du kan bestille alle ugens dage på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). 

Vær opmærksom på, at der er særlige bestillingsfrister for lange rejser over 100 km, interne rejser i 2. region samt rejser 24. og 31. december. 

Læs mere om, hvordan du bestiller handicapkørsel på fastlandet (kørt af Midttrafik) under punktet 'Sådan bestiller du'.