Handicapkørsel

Handicapkørsel er et supplement til den kollektive trafik for borgere i Region Midtjylland, der er svært bevægelseshæmmede og blinde/svagtseende. 

Handicapkørsel omfatter kørsel til alle formål. Fx besøg hos familie, indkøb og kulturelle aktiviteter.

Turen skal bestilles senest to timer før, du ønsker at blive hentet.

headline here
Vigtig information vedr. Coronavirus/Covid-19

Spørgsmål og svar vedr. Coronavirus/Covid-19 i Flextrafik

Ophør af brug af forsæde fra 9. november 2020

Pga. det stigende smittetryk ønsker Midttrafik at skabe større tryghed for kunder og chauffører. Derfor har Midttrafik besluttet at fjerne muligheden for brug af bilernes forsæde i forbindelse med alt kørsel med Flextrafik, herunder handicapkørsel. Beslutningen gælder fra mandag 9. november 2020 og vil være gældende indtil smittetrykket er faldet markant. Midttrafik informerer på hjemmesiden, når det igen bliver muligt at sidde på forsædet.

Landsdækkende krav om mundbind i kollektiv trafik

Regeringen har udvidet kravet om brug af mundbind, så det fra 22. august gælder i al kollektiv trafik i hele Danmark  

Læs mere på vores informationsside om Coronavirus/Covid-19

Se de nye rejseregler

Kontantbetaling genindføres fra 17. august 2020

Fra 17. august 2020 kan du igen betale kontant for din tur med Flextrafik, når du bestiller telefonisk. Af hensyn til dig selv og din chauffør opfordrer vi dog til, at du bestiller din tur online eller via Flextrafik app, hvor du kan tilknytte dit betalingskort.

I forbindelse med kontantbetaling i vognen, vil vi opfordre til, at du undgår at læne dig frem mod chaufføren, når du betaler for din tur, og have andet kontakt ansigt-til-ansigt med dine medpassagerer og chaufføren. Du opfordres til at bruge håndsprit både før og efter din tur med Flextrafik.

Husk at du skal bære mundbind eller visir i vognen under hele turen, medmindre du er fritaget for det.

Information om fakturering ifm. midlertidig stop for kontantbetaling

På grund af coronavirus/covid-19 har det fra d. 20. marts 2020 til og med d. 16. august 2020 ikke været muligt at betale med kontanter for din handicapkørsel. I stedet har Midttrafik indført en midlertidig mulighed for at modtage fakturaer for ture udført i denne periode. 

Skulle du have spørgsmål til din faktura, kan du ringe til Midttrafiks økonomiafdeling på tlf. 87 40 82 52 på hverdage mellem kl. 9.00 - 12.00.
 

Begrænset samkørsel fra 27. maj 2020

Fra 27. maj 2020 vil du igen opleve, at der kan være andre med på din tur med Flextrafik. Midttrafik følger fortsat myndighedernes anbefalinger og sikrer, at der er god afstand mellem dig og de andre kunder i bilerne.

Maks. en ledsager/medrejsende

På grund af coronavirus/covid-19 må du maks. have en ledsager/medrejsende med på din tur med Flextrafik for øjeblikket. Dette er for at begrænse smitterisikoen. Du skal kun tage en ledsager/medrejsende med på turen, hvis det er absolut nødvendigt.

headline here
Bestilling af handicapkørsel jul og nytår 2020


Her kan du se de særlige bestillingsfrister, der er for handicapkørsel i jule- og nytårsdagene. Vær også opmærksom på, at der gælder særlige regler i forbindelse med bestillingen til disse dage.

Rejser under 100 km

Du kan bestille kørsel alle hverdage kl 8.00 - 16.00. 

Juleaften (24. december 2020)
Kan bestilles i perioden 18. november - 18. december 2020.

Ring på tlf. 87 40 83 91. 

Nytårsaften (31. december 2020)
Kan bestilles i perioden 18. december - 29. december 2020.

Ring på hverdage fra kl. 8.00 – 16.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). 

Du har mulighed for at køre frem til kl. 2.00 d. 31. december (nytårsaften). 

Vær opmærksom på, at der gælder følgende særlige forhold:

  • Det er ikke muligt at bestille kørsel via internet eller mail til 24. og 31. december. 
  • Der kan ikke bestilles tilkøb af løft med trappemaskine til 24. og 31. december. 
  • Der kan ikke bestilles intern kørsel 24., 25. og 26. december i Movias område. Der udstedes i stedet kørselskuponer til kunderne via Midttrafik.

Midttrafik følger de til enhver tid gældende retningslinjer, som Sundhedsmyndighederne udstikker for gennemførsel af kørsel.

Rejser over 100 km

Skal du på en rejse, som er over 100 km, kan du bestille din tur med handicapkørsel fra 18. november - 1. december 2020.

Ring på 87 40 83 00 (tast 5) alle hverdage kl. 8.00 - 12.00.

Rejser ind og ud af Region Midtjylland
Rejser du over 100 km og ind eller ud af Region Midtjylland, skal din rejse være afsluttet senest kl. 12.00 24. december.

Rejser internt i Region Midtjylland
Rejser du over 100 km internt i Region Midtjylland gælder de almindelige rejseregler for handicapkørsel.

Husk at afbestille din tur, hvis du ikke skal afsted
Du skal huske at afbestille din tur, hvis du ikke skal afsted. 

Hvis du ikke skal bruge din tur bestilt til d. 24. december 2020, bedes du, så vidt muligt, aflyse denne senest 21. december 2020, på telefon 87 40 83 00 (tast 2).

Praktisk information
Du kan maks. medtage en ledsager eller en gæst på dine rejser.

Vær opmærksom på, at der gælder følgende særlige forhold:

  • Det er ikke muligt at bestille kørsel via internet eller mail til 24. og 31. december. 
  • Der kan ikke bestilles tilkøb af løft med trappemaskine til 24. og 31. december. 
  • Der kan ikke bestilles intern kørsel 24., 25. og 26. december i Movias område. Der udstedes i stedet kørselskuponer til kunderne via Midttrafik.

Midttrafik følger de til enhver tid gældende retningslinjer, som Sundhedsmyndighederne udstikker for gennemførsel af kørsel.

headline here
Godt at vide

Godt at vide om handicapkørsel

  • Du kan bruge handicapkørsel alle ugens dage kl. 6.00 - 24.00. Der er specielle bestillingsfrister for ture til 24. og 31. december
  • Du bliver kørt i taxa, liftbil eller personbil
  • Bestil turen til den tid, du senest skal være fremme, eller
  • Bestil turen til den tid, du ønsker at blive hentet (tidspunktet kan blive -15/+45 min. ift. dit ønske)
  • Du får oplyst dit afhentningstidspunkt ved bestilling (bilen kommer -5/+20 min. ift. det oplyste tidspunkt, og du skal stå klar ved vejen/kantstenen, når bilen kommer)
  • Der kan være andre kunder med bilen, derfor kan turen blive lidt længere. Du betaler altid kun for den direkte vej
  • Kørslen er fra gadedør til gadedør i gadeplan og omfatter kørsel til alle formål. Fx besøg hos familie, indkøb og kulturelle aktiviteter*


*) Ved kørsel til behandling eller terapi fx hos lægen, hospitalet og fysioterapeut skal du kontakte din hjemkommune eller region for at høre, om de dækker din kørsel. Hvis de ikke dækker din kørsel, kan handicapordningen bruges.

Se folder om handicapkørsel (pdf)

Hvem kan bruge handicapkørsel?

Handicapkørsel visiteres af din kommune. Når du er visiteret, har du ret til 104 enkeltture pr. kalenderår (borgere i Aarhus kommune har yderligere 21 ture til brug internt i kommunen). Ubrugte ture kan ikke overføres til nyt år. Pr. 1. januar får du på ny 104 ture, og i Aarhus 104 + 21 ture.

Hvis du har behov for fx gratis ledsager, hjælpemidler eller lav vogn, kan du ansøge din kommune om det. I nogle kommuner kan der også visiteres til trappemaskine.

Hvis du som kunde ikke har brugt din handicapkørsel inden for de sidste 3 år, skal du forny din kørselstilladelse hos visitationen i din kommune. 

Velkomstbrev

Når du er blevet visiteret til Handicapkørsel af din bopælskommune, vil du modtage et velkomstbrev med de vigtigste informationer. Velkomstbrevet udsendes af Midttrafik og leveres i e-Boks. Er du fritaget for Digital Post, kommer brevet automatisk pr. post.

Særligt for blinde og svagtseende

Blinde og svagtseende kan bestille en Daisy disk med al information på tlf. 87 40 83 00 (tast 1).

Handicapkørsel på Samsø

headline here
Pris og betaling

Pris

Du betaler minimum 30 kr. og kan for dette beløb køre op til 10 km. Herefter koster turen yderligere 3 kr. pr. km. op til 100 km. Prisen for rejser over 101 km er 9 kr. pr. km, hvis turen udføres af en Flextrafik-vogn.

Hvis I er flere, der bestiller sammen (samme start- og slutadresse), betaler I fuld pris for én person og får 50 % rabat på medrejsende (maks. to stk.). Børn under 15 år eller en visiteret ledsager rejser gratis. I alt må I være fire personer på turen. Læs mere om "antal gæster" her

Når du bestiller en tur, får du oplyst, hvad egenbetalingen er.

Betaling

Du kan bruge Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard, JCB kort og kontanter, hvis du bestiller online. Der gives tilbage op til nærmeste 100 kr. Har du brug for en kvittering, kan du bede chaufføren om det.

Hvis der ikke er dækning på dit betalingskort, vil du modtage en faktura via E-boks.

Når du bestiller via telefon, kan du kun betale med kontanter til chaufføren. Der gives tilbage op til nærmeste 100 kr. Har du brug for en kvittering, kan du bede chaufføren om det.

Fakturering af kørsel udført før d. 17. august 2020

headline here
Sådan bestiller du

Turen skal bestilles senest to timer før, du ønsker at blive hentet.

Du kan bestille rejser under 100 km på tre måder:

1. Bestil i app

Hent ''Flextrafik" app'en i App Store eller Google Play

Sådan gør du: 

  • Du skal vælge Midttrafik som dit trafikselskab
  • Login med kundenummer og pinkode, som du modtager via velkomstbrevet og bestil din tur

Se bestillingsfrister herunder.

Vejledning til bestilling i app

Behandling af personoplysninger (Privatlivspolitik Flextrafik)

2. Bestil online

3. Bestil pr. telefon

Ring på tlf. 87 40 83 00 (tast 1) alle ugens dage kl. 7.00 - 20.00.*  

Når du bestiller pr. telefon, kan du kun betale med kontanter til chaufføren. Der gives tilbage op til nærmeste 100 kr.  

Ved bestilling skal du oplyse:

  • Navn og telefonnummer, som chaufføren kan kontakte dig på
  • Nøjagtig start- og slutadresse, samt kommune og postnummer
  • Det tidspunkt, du ønsker at blive hentet eller være fremme på
  • Antal personer, maks. fire
  • Om du medbringer bagage. Chaufføren yder hjælp ved ét stk. bagage maks. 11 kg
  • Medtager du mere end ét stk. bagage, er prisen pr. bagage den samme som prisen for en medrejsende
  • Om du medbringer hjælpemidler, fx rollator eller kørestol

Se bestillingsfrister herunder.

Du kan bestille ture maks. 14 dage frem.

Behandling af personoplysninger (Midttrafiks privatlivspolitik)

* Fra 1. januar 2021 ændres åbningstiden for bestilling af ture til kl. 8.00 - 16.00 alle ugens dage.

Frister for bestilling

App og online
Du kan bestille din tur i app og online hele døgnet indtil to timer før, du ønsker at blive hentet. 

Hvis du skal rejse i tidsrummet kl. 6.00 - 8.00, skal du bestille din tur senest kl. 23.00 dagen før.

Telefon
Du kan bestille din tur pr. telefon mellem kl. 7.00 - 20.00* indtil to timer før, du ønsker at blive hentet.

Hvis du skal rejse i tidsrummet kl. 6.00 - 8.00, skal du bestille din tur senest kl. 20.00 dagen før.

* Fra 1. januar 2021 ændres åbningstiden til kl. 8.00 - 16.00 alle ugens dage.

Rejser over 100 km og i en anden region

Er din rejse over 100 km, eller skal du rejse i en anden region, skal du ringe til Midttrafik på hverdage mellem kl. 8.00 - 12.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 5).

Du kan læse mere om rejser over 100 km her

Faste ture

Ønsker du at lave en aftale om faste ture, skal du ringe til Midttrafik på hverdage mellem kl. 8.00 - 16.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). 

Du kan bestille faste ture året ud.

Sms-påmindelse

headline here
Afbestilling

Frister for afbestilling

Du skal afbestille din handicapkørsel senest én time før det aftalte afhentningstidspunkt. 

App og online

Har du bestilt din handicapkørsel på app eller online, kan du afbestille samme sted.

Se her, hvordan du afbestiller din handicapkørsel på app eller online

Telefon

Har du bestilt din handicapkørsel pr. telefon, skal du afbestille din tur ved at ringe til os på tlf. 87 40 83 00 (tast 4).

Du kan ringe til os alle dage kl. 6.00 - 1.00. Oplys det telefonnummer, som du brugte til din bestilling.

Hvis du udebliver fra din bestilte tur, og vi har kørt forgæves, bliver de øvrige ture på den pågældende dag slettet.

headline here
Forsinkelse og rejsegaranti

Du bliver hentet mellem 5 minutter før og 20 minutter efter det aftalte tidspunkt.

Hvis bilen ikke kommer, så kontakt os på tlf. 87 40 83 00 (tast 0).

Husk at have CPR-nummer klar, når du ringer.

Hvis du udebliver fra din bestilte tur, og vi har kørt forgæves, bliver de øvrige ture på den pågældende dag slettet.

Hvis din tur er mere end 20 minutter forsinket, kan du bruge rejsegarantien 

headline here
Rejseregler

Bagage

Det er gratis at medbringe bagage, men vejer bagagen over 11 kg, skal du selv kunne løfte bagagen ind/ud af bilen. Husk at oplyse dette ved bestillingen. Ønsker du at medbringe mere end 1 stk. bagage, skal du oplyse det ved bestillingen. Der betales samme pris for ekstra bagage, som der betales for en medrejsende gæst.

Barnevogn og autostole

Du skal selv medbringe en autostol eller selepude til dit barn (under 135 cm), så barnet kan spændes forsvarligt fast under kørslen. Hvis du medbringer barnevogn eller klapvogn, skal dette oplyses ved bestilling. Barnevogn og klapvogn skal kunne klappes sammen.

Dyr

Små dyr i tasker/transportkasser må medbringes, hvis de ikke optager en plads i bilen. Du skal ringe ind til Midttrafik og bestille din tur, hvis du ønsker at medbringe et lille dyr i taske/transportkasse. Service- og førerhunde medtages.

Flere personer i samme vogn

Handicapkørsel er en samkørselsordning. Det betyder, at der kan være flere med i vognen, og at turen kan være længere end den direkte vej fra A til B. Du betaler altid kun for den direkte vej.

Færgeoverfart

Kørsel på øer med kollektiv trafik:

  • Samsø: Kunden forlader bilen og overfart sker for kundens egen regning og egen hjælp.
  • Fanø: Kunden bliver siddende i bilen og kommunen betaler for overfarten.
  • Fur/Venø: Kunden bliver siddende i bilen og kommunen betaler for overfarten.

Øer uden kollektiv trafik: 

  • Kunden køres til færgen og skal selv sørge for videre transport. F.eks.: Tunø, Endelave, Anholt og Hjarnø.


Gæster

Mod betaling kan du tage venner og familie med. Du kan maksimum medtage to betalende gæster + et barn under 15 år eller din visiterede ledsager. I alt maksimum fire personer inkl. dig selv. 

Læs om priser for gæster

Hjælpemidler

Du kan maksimum medtage en elektrisk kørestol eller crosser pr. bestilling, og af sikkerhedsmæssige grunde kan vi ikke medtage benzindrevne crossere.

Kørestol

Din kørestol må maks. måle 80 cm (bredde) x 140 cm (længde), og den samlede vægt for dig og kørestolen må ikke overstige 300 kg. Kørestolen skal også kunne fastspændes under kørslen med sikkerhedsselerne i liftvognen. Hvis kørestolen ikke kan fastspændes med liftvognens sikkerhedsseler, kan Midttrafik ikke tilbyde kørslen.

Kørsel med liftbiler

Det er chaufførens opgave at betjene liften på vognen. Medbringer du elektrisk kørestol eller el crosser, skal du selv manøvrere ind og ud af vognen, samt til og fra. Er du ikke i stand til dette, skal du medbringe en ledsager, som kan hjælpe. I de tilfælde hvor hjælpemidlet nemt kan betjenes bag på stolen med et skubbehåndtag, kan chaufføren hjælpe ind og ud af vognen, samt til og fra. Chaufføren har ansvaret for, at elektroniske kørestole, el crossere, kørestole og kørestolsbrugere er spændt fast.

Løbehjul/el-løbehjul

  • Kan el-løbehjulet/løbehjulet foldes sammen, kan det medtages som normal bagage. Det må maksimalt måle 30 x 60 x 100 cm.
  • Kan el-løbehjulet/løbehjulet ikke foldes sammen sidestilles det med en cykel og kan ikke medbringes.


Trappemaskine

Du kan tilkøbe løft med trappemaskine mod en egenbetaling på 250 kr. pr. løft. Herudover betaler du almindelig egenbetaling for turen. 

Læs mere om befordring med trappemaskine