Vision for fremtidens kollektive trafik

Otte østjyske kommuner, Region Midtjylland og Midttrafik ønsker med visionen Samspil 2030 at sætte højklasset kollektiv infrastruktur i Østjylland på den politiske dagsorden. En ny film skal sammen med et godt præsentationsmateriale skabe opmærksomhed om de fremtidige projekter. To af visionens BRT-løsninger indgik i en fælles præsentation med øvrige BRT-projekter i Danmark og blev på et møde midt i december modtaget positivt af transportministeren.

Vækst i Aarhus-området, stigende trafik, tiltagende trængsel og behovet for øget sammenhængskraft i det østjyske område er baggrunden for Letbanesamarbejdets visionsplan Samspil 2030. En plan for udbygning af en højklasset infrastruktur og en sammenhængende og bæredygtig mobilitet i Aarhus-området og de omkringliggende byer.

Letbanesamarbejdet består af otte østjyske kommuner, Aarhus, Favrskov, Norddjurs, Odder, Randers, Silkeborg, Skanderborg og Syddjurs samt Region Midtjylland og Midttrafik. Siden 2007 har parterne haft den fælles mission at etablere højklasset kollektiv trafik i Østjylland. Arbejdet blev skudt i gang med Letbanens første etape. Samspil 2030 indeholder planer om udbygningsetaper med enten BRT eller letbane, kapacitetsudvidelser på nuværende letbanestrækning, øget regionaltrafik på statens banenet og trafikale knudepunkter i samspil med de nationale planer.

Østjylland vækster og trafikken vækster med

Samspil 2030 bygger på prognoser om befolkningsvækst frem mod 2045 og statistikker om pendlerflow fra de omkringliggende byer ind mod Aarhus. De østjyske kommuner er tilsammen det område uden for hovedstadsområdet, der vækster mest i Danmark. Alene i Aarhus Kommune er der forventning om en befolkningsvækst på over 20 % de kommende 25 år.

Med befolkningsvæksten stiger behovet for en bedre mobilitet. Biltrafikken vil ifølge prognoser stige 20 % frem mod 2030 og skabe øget trængsel på vejene med det resultat, at fremkommeligheden for både biler og busser bliver markant sværere.

Aarhus Kommune har belyst konsekvenserne af trafikvæksten i dokumentet ”Mobilitet frem mod 2050”. Her fremgår det, at trængselsproblemerne i Aarhus vil stige markant de næste 15-20 år og en stor del af vejene vil opleve kritisk dårlig fremkommelighed.

Trængsel er allerede i dag et stort problem for busserne i Aarhus. Især på ringforbindelserne og på indfaldsvejene inden for Ringvejen i Aarhus. Forsinkelser gør bustrafikken dyrere og mindre konkurrencedygtig.

Samspil 2030 peger på højklasset kollektiv trafik, hvor BRT eller letbane kører i egen bane, som en løsning på fremtidige trængselsproblemer. Skal den kollektive trafik være konkurrencedygtig over for bilen, skal der skabes korridorer med høj fremkommelighed, så kunderne kommer let fra A til B uanset om de bor i Aarhus eller kommer til byen på grund af job eller uddannelse fra de omkringliggende byer.

Trafikale knudepunkter binder regional og national trafik sammen

Letbanesamarbejdets vision integrerer de statslige planer for baneudbygning med planerne for nye BRT- og letbaneetaper i et sammenhængende net, der sikrer god mobilitet i Østjylland. Trafikale knudepunkter skal forbinde tog, letbane, busser, biler og cykler og sikre borgerne en let overgang fra en transportform til en anden. Fra national til regional trafik. Fra regional til bytrafik.

Samspil 2030 udpeger nye og eksisterende terminaler og Parkér&Rejs anlæg til at fungere som større knudepunkter i form af stationer, mindre terminaler og stoppesteder. De er allerede i dag vigtige omstigningssteder og vil fortsat være det efter etablering af enten BRT eller letbane, men mangler opgradering eller forskønnelse. Dertil kommer nye terminaler ved Hasselager og Brabrand, bedre skiftemuligheder ved Hinnerup Station, et nyt Parkér&Rejs-anlæg ved E45 og en ny station i Stilling.

Markedsføring af Samspil 2030

Samspil 2030 blev godkendt af Letbanesamarbejdet i 2020. Efterfølgende er arbejdet med at få visionen ind på bordene på Christiansborg iværksat. Letbanesekretariatet har udviklet en imagefilm, der giver indblik i visionens hovedpunkter. Filmen er tænkt som appetitvækker til præsentationer, oplæg og rundsending.

Se film om Samspil 2030

En brochure om hele visionen er udsendt i en digital udgave til politikere hos Letbanesamarbejdets parter, medlemmer af Folketingets Transportudvalg, folketingsmedlemmer valgt i Østjyllands og Vestjyllands storkreds og transportministeriet. Brochuren er også trykt og udsendt til udvalgte politikere. Den trykte brochure samt færdigt præsentationsmateriale skal bidrage til, at Samspil 2030 let kan blive formidlet på konferencer og lignende.

Læs hele visionen

I december 2020 blev to af visionens projekter, BRT på Ringvejen i Aarhus og BRT mellem Randers C og Randers Storcenter, præsenteret i et fælles BRT-katalog med fire andre danske BRT-projekter. BRT-kataloget blev drøftet på et møde mellem trafikselskaberne i Danmark og transportminister Benny Engelbrecht, der var positiv over for projekterne og ville bringe dem med videre som input til de kommende infrastrukturforhandlinger.

Fra vision til virkelighed

Visionen Samspil 2030 sætter retningen for udviklingen af den kollektive trafik i Aarhusområdet i de kommende år med en række projekter, der kan fremme mobiliteten i Østjylland. Nedenfor ses en status på projekterne.

  • Etape 2: Lisbjergskolen – Hinnerup og Aarhus Ø – Brabrand, inkl. Brabrand station
    Projektafklaring, planlægning og miljøvurdering (VVM) er igangsat. Heri indgår en afdækning af valget mellem letbane, BRT og bus i trængselsfrit tracé. Undersøgelser forventes færdige i 2021.

  • Regionalbane: Aarhus – Galten – Silkeborg
    Staten har gennemført en såkaldt fase 1-undersøgelse

  • BRT: Randers C – Randers S
    En forløber for en højklasset forbindelse mellem Aarhus og Randers er en BRT-løsning fra Randers C til Randers Storcenter. Projektet er med i et fælles katalog for BRT-projekter i Danmark, der blev præsenteret for transportministeren i december 2020. 
  • BRT-forbindelse på Ringvejen i Aarhus
    Aarhus Kommune har øremærket 292 mio. kr. til etablering, forudsat at staten bidrager økonomisk. Projektet er er med i et fælles katalog for BRT-projekter i Danmark, der blev præsenteret for transportministeren i december 2020.

  • Højklasset forbindelse: Aarhus H – Hasselager/Kolt
    Der er gennemført forundersøgelser, der blandt andet skitserer fysiske løsninger og anlægsøkonomi.

  • Afgreninger fra etape 2 mod Brabrand fra Hasle Torv mod Aarhus Universitetshospital og fra Hasle Torv mod Tilst
    Der er gennemført forundersøgelser, der blandt andet skitserer fysiske løsninger og anlægsøkonomi.

  • Højklasset forbindelse på Ringgaden i Aarhus
    Der er gennemført forundersøgelser, der blandt andet skitserer fysiske løsninger og anlægsøkonomi.

  • BRT-forbindelse på Grenåvej i Aarhus
    Der er gennemført forundersøgelser, der blandt andet skitserer fysiske løsninger og anlægsøkonomi.

  • Styrket betjening med Letbanen på Djursland
    Der er gennemført forundersøgelser, der blandt andet skitserer fysiske løsninger og anlægsøkonomi.

  • Kapacitetsudvidelse på Letbanen Aarhus – Odder
    Der er gennemført forundersøgelser, der blandt andet skitserer fysiske løsninger og anlægsøkonomi.

  • Øget regionaltrafik på Banedanmarks net
    Der er gennemført forundersøgelser, der blandt andet skitserer fysiske løsninger og anlægsøkonomi.