Elbusserne vinder frem i Midttrafik

Prisudviklingen på elbusser nærmer sig et niveau, hvor el kan konkurrere med diesel i Midttrafiks udbud. Vilkår for den grønne omstilling kan dog være vidt forskellige hos Midttrafiks ejere. Elbusserne kan være som skræddersyet til nogle kommuner, mens andre med fordel afventer udviklingen. Udfaldet af et udbud og tildeling af kontrakt sker på baggrund af en politisk beslutning. I Aarhus, Herning og Odder er der elbusser på vej i 2021.

Midttrafik rådgiver kommuner og region om, hvordan en grøn omstilling kan eksekveres, så den bliver både miljømæssigt og økonomisk fornuftig. Der er både fordele og ulemper ved en grønnere teknologi, hvilket er vigtigt at få belyst i forhold til den politiske beslutning.

Fordele og ulemper ved elbusser

Elbussernes helt store fordel er, at busserne hverken udleder CO2 eller røg og os fra en udstødning. Samtidig er elbusserne meget støjsvage sammenlignet med fx dieselbusser.

Til gengæld har elbusserne en begrænset kørsels-rækkevidde, inden busserne igen skal oplades. En elbus, der er opladet på busselskabets depot i løbet af natten, kan køre op til 300 km. Rækkevidden er dog usikker, da den varierer – blandt andet i forhold til chaufførernes kørsel, byens topografi og temperaturen uden for bussen. I nogle tilfælde kan rækkevidden tilmed blive forøget, hvis bussen kan ”sjat-lade” på depotet, når den holder pause uden for myldretiden.

Dermed er elbusserne fortsat bedst egnet til kørsel i et begrænset område, fx inden for bygrænsen, hvor busserne hurtigt kan køre til og fra deres depot. På den måde kan busselskabet nemlig reducere sin tomkørsel (kørsel uden kunder). Skal elbusserne have bedre vilkår, kan det derfor være en fordel, at kommunen påtager sig ansvaret for at finde en centralt placeret erhvervsgrund, hvor elbusserne kan lade.

Politisk beslutning er ofte den afgørende faktor

Midttrafik gennemfører udbuddet i tæt dialog med busselskaberne. Dialogen sikrer, at busselskabernes forslag til en god løsning bliver tænkt ind i udbuddet. Leveringstiden på miljøvenlige busser kan være lang. Udbuddet skal derfor afsluttes cirka ét år før, de nye busser skal på gaden.

Den politiske beslutning forud for udbuddet har stor indflydelse på, hvor sandsynligt det er, at kommune eller region får elbusser.

Har kommune eller region som fx Aarhus og Herning besluttet sig for emissionsfrie busser, lander kontrakten naturligt på elbusser.

Har kommune eller region, som fx Odder Kommune afsat en fast økonomisk ramme til elbusser, lander kontrakten med en rimelig sandsynlighed på elbusser. Dette kræver dog, at den økonomiske ramme er realistisk, og at kommunen i øvrigt er indstillet på at indgå i nogle kompromisser, der kan favorisere elbusser, fx om at binde sig til kontrakten for en lang periode.

Hvis kommune eller region lader det være op til busselskabet at beslutte teknologien, uden i øvrigt at indtænke fordelagtige vilkår for elbusserne, har dieselbus-teknologien fortsat de bedste chancer.

Funktionsleder i Midttrafiks afdeling for kontrakter Thomas Dalgaard fortæller, ”Midttrafik oplever, at prisudviklingen på elbusser bevæger sig i en retning, der ikke belaster kommunerne økonomisk ved en grøn omstilling. Samtidig bliver de fleste kontrakter for elbusser tegnet for en længere periode (8-12 år), hvor kontrakterne for dieselbusser typisk løber 6-8 år. Den længere bindingsperiode er medvirkende til, at busselskaberne kan give bedre priser”.

Elbusser i Odder Kommune

Midttrafik har senest gennemført et udbud for Odder Kommune. Her var det politiske ønske at reducere CO2-udledningen gennem grøn teknologi. Kommunen havde forud for udbuddet vedtaget et budgetloft på 10 mio. kr. til indkøb af elbusser som erstatning for de nuværende dieselbusser til by- og lokalkørsel. Alternativt ville kommunen få ordinære dieselbusser. Resultatet blev indkøb af ni elbusser, da Midttrafik fik et pristilbud fra Lokalbus A/S, der lå et stykke under budgetloftet.

Fakta

  • Busserne er af mærket MAN, og har en batterikapacitet på 480 KW
  • Busserne tanker 90 % grøn strøm fra vedvarende energikilder (fx vindmøller), og sparer dermed Odder Kommune for cirka 200 ton CO2 årligt
  • Busserne kører cirka 250 km per dag og bliver opladet om natten på busselskabets depot
  • Busserne er støjsvage og udleder ikke røg og os fra en udstødning
  • På dage med temperaturer under 5 grader bliver busserne opvarmet med oliefyr, der benytter CO2-neutral biodiesel
  • Busserne er handicapvenlige med lav indstigning og stort flexareal
  • Kunderne kan oplade telefoner og tablets gratis via USB-stik ved alle sæder
  • Busserne har 39 faste siddepladser, 3 klapsæder og 34 ståpladser
  • Leveringstid fra underskreven kontrakt til levering: 7-9 måneder

Elbusser i Herning Kommune

Herning Kommune besluttede sig allerede i 2018 for en grøn omstilling af bybusserne. I første omgang skulle drivmidlet være brint, der giver en markant CO2-reduktion, men priserne viste sig for høje i forhold til den økonomiske ramme i det udbud, Midttrafik gennemførte i 2019. Et nyt udbud, hvor byderne frit kunne vælge mellem brint og el, resulterede i 14 nye elbusser, der går i drift i sommeren 2021. Tide Bus vandt kontrakten.

Fakta

  • Busserne er af mærket Yutong
  • Det koster årligt Herning Kommune 27,2 millioner kroner at få bybuskørslen afviklet med elbusser. Det svarer til det, det i dag koster at køre med dieselbusser
  • Hver elbus har 29 siddepladser, heraf er 23 fremadrettede. Derudover er der tre klapsæder på perronpladsen. Totalkapaciteten i busserne er 65 passagerer.
  • Busserne er støjsvage og udleder ikke røg og os fra en udstødning
  • Busserne er handicapvenlige med lav indstigning og dobbeltdøre
  • Bussernes vognløb er blevet tilpasset, så en elbus ikke skal køre mere end maksimalt 300 km per dag, og derfor forventes kun at skulle oplade om natten.
  • Leveringstid fra underskreven kontrakt til levering: 1 år og 3 måneder
  • Årlig CO2-besparelse: cirka 1.100 ton

Herning Kommune har indgået en klimasamarbejdsaftale med regeringen om grøn kollektiv trafik i 2021.

Elbusser i Aarhus Kommune

Aarhus byråd har besluttet at alle bybusser skal være emissionsfrie i 2027 (reservebusser dog først i 2030). Busselskabet Aarhus Sporveje (AarBus) står selv for udbuddene af de cirka 180 bybusser - cirka 150 kontraktbusser og 30 reservebusser, der løbende skal udskiftes efterhånden, når de bliver 10-12 år gamle. To udbud er allerede gennemført, fire elbusser er på gaden, og fra foråret 2021 kommer der 29 nye til. Herefter følger udskiftningen med årlige udbud.

 

Busselskabet Aarhus Sporveje er modsat de øvrige privatejede busselskaber, der kører for Midttrafik, offentligt ejet. Derfor bliver busserne indkøbt i EU-udbud. Selve udbudsprocessen tager cirka et halvt år. Fra underskrift til levering af busserne går der cirka et år.

"Vi er glade for at tage del i den grønne omstilling, og der er ingen tvivl om at elbusser (emmisionsfrie busser) er fremtiden for kollektiv bybusdrift. De elbusser vi allerede har i drift, er blevet modtaget meget positivt hele vejen rundt – altså af passagerer, chauffører og værksted. Det er for tidligt at sige hvor meget billigere elbusserne er i drift sammenlignet med dieselbusserne, men de er billigere. Men det skal de også være, da de er meget dyrere i indkøb. Den endelig økonomi kan først opgøres og sammenlignes efter flere års drift", fortæller Finn Mikkelsen, der er direktør for Busselskabet Aarhus Sporveje (Aarbus).

Fakta om 12 meter busser (4 stk.)

  • Busserne er af mærket Volvo
  • En 300 kW hurtigoplader, der er placeret på endestationen i Frydenlund forsyner busserne med el i løbet af dagen. Om natten bliver busserne opladet på busselskabets anlæg.
  • Projektet med de fire elbusser har fået knap 1.5 mio. kr. i tilskud bevilget fra Energistyrelsen
  • Busserne er støjsvage og udleder ikke røg og os fra en udstødning
  • Busserne er handicapvenlige med lav indstigning og dobbeltdøre
  • Kunderne kan oplade telefoner og tablets gratis via USB-stik ved alle sæder
  • Årlig CO2-besparelse: Cirka 250 ton


Fakta om ledbusser (29. stk.)

  • Busserne er af mærket Volvo
  • Busserne kan ikke køre en hel dag på en opladning og vil derfor blive opladet i løbet af dagen og om natten på et af busselskabets busanlæg
  • Bussen kører 100 % på el. På dage med lave temperaturer kan busserne blive opvarmet med oliefyr.
  • Busserne har 57 faste siddepladser, 2 klapsæder og 67 ståpladser
  • Busserne er meget støjsvage og udleder ikke røg og os fra en udstødning
  • Busserne er handicapvenlige med lav indstigning og stort flexareal
  • Kunderne kan oplade telefoner og tablets gratis via USB-stik ved alle sæder
  • Årlig CO2-besparelse: cirka 2.200 ton

Aarhus Kommune har indgået en klimasamarbejdsaftale med regeringen om grøn kollektiv trafik i 2020.