Midttrafiks indtægter fordeles efter nye principper

Digitalisering af billetprodukter og nedlukning af salgssteder har skabt nye behov og bedre muligheder for at beregne indtægtsdelingen baseret på fakta. Midttrafik har i samarbejde med Cowi udarbejdet en ny model for indtægtsdelingen blandt Midttrafiks ejere.

En mere faktabaseret tilgang vil medføre store afvigelser af indtægternes fordeling til region og kommuner. Midttrafik har derfor foreslået en overgangsfase på 3 år, når den nye indtægtsmodel skal drøftes af repræsentantskabet 11. december med henblik på endelig stillingtagen i juni 2021.

Midttrafik har siden 2015 ændret sin billetportefølje fra traditionelle billetter købt i bus eller på et salgssted til digitale billetter købt på platformene rejsekort.dk, Midttrafik app og Midttrafik webshop. Mange billettyper forsvandt i forbindelse med Takst Vest og nye billetsamarbejder opstod. Salgsstederne blev lukket ned, og grundlaget for en indtægtsdeling primært baseret på det betjente salg og en faglig vurdering forsvandt. Samtidig ændrede Letbanens ankomst på udbuddet af busser, og de indtægtsmæssige konsekvenser blev en usikkerhedsfaktor.

 

Ny model fordeler efter enkeltrejser

Forandringen af Midttrafiks billetudbud, mulighed for opslag i Rejseplanen og de præcise rejsekortdata har skabt nye og bedre muligheder for en faktabaseret beregning af indtægtsdelingen blandt Midttrafiks ejere. Midttrafik har i samarbejde med Cowi udarbejdet en ny model, der fordeler indtægterne ud fra den enkelte rejse. Hver enkelt rejse bliver fordelt på transportmiddel (lokalrute, bybus, regionalbus, letbane, lokaltog). Indtægtsandelen svarer til den del af rejsen, der er udført med et af de fem transportmidler. Med den nye fordeling bliver skiftet mellem transportmidler og ruter beregnet mere korrekt end tidligere.

 

Nye principper til indtægtsdeling

Den nye model definerer fire overordnede principper til indtægtsfordeling af en rejse.

Princip 1:
Information fra kort/billet er tilstrækkelig til at lave fordelingen.

Princip 2:
Informationen fra kort/billet gør det muligt at fastlægge rejsen ud fra opslag i Rejseplanen. Findes der kun én rejsemulighed kan indtægten fordeles direkte. Findes der flere rejsemuligheder, benyttes data fra Rejsekort til at fordele benyttelsen af de forskellige rejsemuligheder.

Princip 3:
Informationen fra kort/billet er ikke tilstrækkelig til at fordeling kan ske ud fra rejseplanen, og fordeling sker derfor ud fra rejsekortdata.

Princip 4:
Kort og billetter, der ikke kan fordeles efter princip 1-3 (fx soldaterkort, billet til Djurs Sommerland og billetter, der er kompenseret af staten, fx børnerabatter)

Med den nye model bliver cirka 90 % af indtægterne fordelt i forhold til kundernes brug af busser, letbane og lokalbane. Kun 10 % bliver fordelt på baggrund af faglige vurderinger.

 

Store afvigelser efter ny model

For at få et billede af den fremtidige indtægtsdeling har Midttrafik afprøvet den nye model ved at behandle og fordele 2019-indtægterne efter de nye principper.

Resultatet viste en ændret fordeling af 2019-indtægterne, når indtægten bliver fordelt på enkeltrejser og tager højde for skift af transportmiddel og ruter. Havde modellen været indført i 2019 var Region Midtjyllands andel knap 30 mio. kr. større, mens Aarhus Kommunes andel var knap 18 mio. kr. mindre. Samme tendens gælder for de øvrige bybuskommuner, der alle havde fået en mindre andel i 2019 ud fra den nye model. Forskydningen mellem region og bybuskommuner skyldes primært en ændret fordeling af passagerindtægterne, fordi kundernes skift til fx regionalbusser er medregnet i den nye model, og fordi kommunernes andel af salget på salgssteder har været overvurderet. Mindre kommuner som Favrskov og Skanderborg ville til gengæld modtage 2-3 mio. kr. ekstra på grund af indtægter fra Ungdomskort og almindelige passagerindtægter, baseret på den nye model.

De simulerede beregninger af 2019-indtægterne er forbundet med en vis usikkerhed, men Midttrafik vurderer, at tendensen med de store afvigelser for den enkelte ejer er entydig. Det vil få økonomiske konsekvenser for de kommuner, der får en mindre andel, når den nye model bliver anvendt. Midttrafik anbefaler derfor, at den nye indtægtsdelingsmodel bliver indfaset over tre år med start i 2022, hvor indtægterne fordeles 50/50 ud fra den nye og den gamle model, stigende til 75/25 i 2023 og fuld indfasning med 100 % efter ny model i 2024.

Midttrafik har præsenteret og udleveret en nærmere beskrivelse af den nye indtægtsfordelingsmodel til alle ejere på et administrativt møde 7. oktober 2020. Modellen vil blive drøftet på repræsentantskabsmødet 11. december 2020 og fremlagt til endelig godkendelse i juni 2021.