Zoneberegningsprincip

Pris- og zonestrukturen i Midttrafik bygger på nogle grundprincipper, som er beskrevet her på siden. 

Zoneinddeling

Midttrafik er delt op i 300 zoner. Der er zonenumre i de fleste køreplaner. Du kan også se zonenumrene på det samlede zonekort
 
Den fælles pris- og zonestruktur i Midttrafik betyder, at man på samme billet eller kort frit kan stige om mellem busser, Letbanen og Midtjyske Jernbaner. Det skal blot ske inden for de zoner, kortet eller billetten omfatter og inden for den tid, de er gyldige til.

Når man rejser med bus, Letbanen eller Midtjyske Jernbaner, skal man have gyldig billet eller kort til det antal zonenumre eller zoneringe, man kører i. Dog mindst to. Også selv om bussen, Letbanen eller Midtjyske Jernbaner ikke standser ved alle stoppesteder eller stationer undervejs. Bussen, Letbanen eller Midtjyske Jernbaner kører nogle gange igennem en zone uden at stoppe. Alligevel skal zonen regnes med, når man køber billet eller kort.

Det er kun de sidste tre tal, der tæller

I eksemplerne herunder har zonerne fire cifre. 4-tallet forrest viser bare, at zonen er i Midttrafik. Det er de sidste tre tal, du skal bruge.

Zoneantal - som ringe i vandet

Når man rejser på billet eller kort, betaler man for antallet af zoneringe, man kører i, inklusive den zone hvor rejsen starter.

Forestil dig, at der kastes en sten i vandet. Uden om dannes først én, så to, så tre ringe osv. 

Udgangspunktet for rejsen er stedet (zonen), hvor stenen rammer vandet (rødt område). Når man rejser på en 2-zoners billet, kan man rejse rundt i startzonen og den første rings område (lyseblå ring).

På en 3-zoners billet kan man rejse rundt i startzonen, første og anden rings område (grøn ring) osv.

Forskel på prisen ud og hjem

Selv om du vælger den samme rute frem og tilbage, kan du komme ud for, at prisen er forskellig ud og hjem. Det sker, fordi det er den fjerneste zone, der bestemmer prisen på rejsen. Hvis bussen, Letbanen eller Midtjyske Jernbaner kører gennem en dyrere farvezone den ene vej end den anden vej, vil prisen være forskellig.

Start med rejsens udgangspunkt

Udgangspunktet er altid den zone, du er i ved rejsens start, og det er nummeret på denne startzone, der stemples på billetten eller kortet.

Når du kender din startzone, skal du finde din rute på kortet og lægge mærke til, hvilke farvezoner (zoneringe) den går igennem. Det er altid den dyreste farvezone (den der ligger længst væk), der bestemmer prisen. Også selvom det ikke er i den zone, rejsen slutter. Det afgørende er, om man kører igennem zonen undervejs.

Sådan finder du prisen:

Start i rød zone.

  1. Find den rute, du skal følge for at nå til dit bestemmelsessted.
  2. Se hvilke farvezoner, du skal igennem på din rute.
  3. Læg mærke til, om du kommer igennem en farvezone undervejs på din rute, som er dyrere (længere væk) end den, du slutter din rejse i.
  4. Find den dyreste farvezone på skemaet. Se derefter, hvor mange zoner, du skal købe billet til eller hvilket kort, du har brug for.

Som eksempel bruger vi en rejse mellem Trige (305) og Silkeborg (330) via Aarhus C (301). Startzonen er 305 (Trige), slutzonen er 330 (Silkeborg) og rejsen går via zone 301 (Aarhus). Silkeborg, som ligger 7 zoner fra Trige, er den zone der ligger længst væk på rejsen, da Aarhus kun ligger 3 zoner fra Trige. Du skal betale for 7 zoner.

På hjemrejsen er startzonen er 330 (Silkeborg), slutzonen er 305 (Trige) og rejsen går igen via zone 301 (Aarhus)  Rejser du fra Silkeborg til Trige, er Aarhus den zone, der ligger længst væk på rejsen – nemlig 9 zoner. Du skal betale for 9 zoner.