Farvel til kontanter

Antallet af enkeltbilletter betalt med kontanter er faldet markant under coronakrisen. Nedlukning af det betjente salg i busserne fra marts – august har flyttet mange kunder over på rejsekort og Midttrafik app. En lille gruppe kunder fastholder dog brugen af kontanter, når de skal rejse med bus. Med et pilotforsøg i rute 100 vil Midttrafik undersøge, om det er muligt at nedbringe kontantsalget, når kunderne får mulighed for at betale med betalingskort.

Under coronakrisen er kontanter noget, de fleste forsøger at undgå. Mange butikker og Midttrafik modtager kontanter, men opfordrer kunderne til at betale med digitale løsninger, der ikke kræver fysisk kontakt. Transportminister Benny Engelbrecht bad i marts måned trafikselskaberne i Danmark om at lukke for det betjente salg i busserne for at beskytte chaufførerne. Beslutningen var til stor glæde for chaufførerne, der følte sig utrygge ved at håndtere kontanter, men skabte modstand hos de kunder, der var utrygge ved digitale billetformer som rejsekort og Midttrafik app.

Forbrugerombudsmanden havde ”Kontantreglen” i sin hånd, da trafikselskaberne i juni fik brev om, at kunderne skal have muligheden for at betale med kontanter i busserne, så længe chaufføren fortsat tjekker billetter. En efterfølgende dialog mellem forbrugerombudsmand og transportministeren afgjorde sagen. Midttrafik åbnede for det betjente salg 6. august.

Skift til andre billetmuligheder

Midttrafik har en række gode alternativer til enkeltbilletter betalt med kontanter:

  • Enkeltbillet i Midttrafik app
  • Enkeltbillet i Midttrafik webshop (printes eller fremvises på telefon)
  • Klippekort i Midttrafik app
  • Rejsekort
  • Pensionistkort

Under hele nedlukningen af det kontante salg, har Midttrafik informeret bredt om de mange muligheder. Især rejsekort og pensionistkort egner sig godt til ikke-digitale kunder. Begge billetprodukter kræver kun digital adgang ved bestilling. Midttrafik har derfor forsøgt at kommunikere til pårørende med en appel om at hjælpe de ældre med den digitale bestilling.

Mange kunder har taget de alternative billetmuligheder til sig. Inden corona-nedlukningen blev cirka 50 % af enkeltbilletterne betalt med kontanter, enten i billetautomater eller betjent salg ved chaufføren. Efter åbningen af det betjente salg har andelen af enkeltbilletter betalt med kontanter ligget omkring 20 % af det samlede salg af enkeltbilletter.

Midttrafik ønsker at nedbringe kontantsalget yderligere af hensyn til chaufførernes utryghed i forhold til smitte med corona, men også i forhold til overfald og tyveri.

Et pilotforsøg i rute 100, hvor kunderne får mulighed for at betale med betalingskort, skal afklare om det er muligt, at få flere kunder til at skifte mønter og sedler ud med et betalingskort.

Ældre bruger betalingskort

Betaling med betalingskort er den mest udbredte form for betaling i Danmark – også blandt de ældre. En rapport fra Danmarks Nationalbank fra februar 2020 viser, at kun hver 6. køb i fysisk handel bliver betalt med kontanter. Det er især de ældre, der har reduceret brugen af kontanter de seneste år. Fra 2017-2019 er ældre borgeres (70-79 år) brug af kontanter faldet fra 40 % til 22 %. Ifølge Danske Bank kan alle få et betalingskort – det kræver ikke digitale kompetencer.

Pilotforsøg på rute 100

I starten af 2021 vil kunder, der rejser med rute 100 have mulighed for at betale med betalingskort, Apple Pay og Google Pay. 15 busser får installeret to-delte terminaler, hvor chauffør og kunde har hver sin terminal. I langt de fleste tilfælde kan kunden betale kontaktløst uden indtastning af pinkode. 8 busser får installeret mobile terminaler, hvor chauffør og kunde deler terminalen.

Pilotforsøget skal først og fremmest afdække, om det er muligt at nedbringe kontantsalget yderligere. Der vil blive evalueret på følgende:

Kunder:

  • Kundernes modtagelse/tilfredshed
  • Kundernes tryghed
  • Salgstal – betydning for kontantsalget

Chauffører:

  • Chaufførhåndtering ved billetkøb og afstemning
  • Tidsforbrug ved billetkøb med betalingskort
  • Chaufførtryghed

Midttrafik:

  • Ressourceforbrug og kompleksitet ved indkøb og installering af betalingskortterminaler
  • Udarbejdelse af kontrakter
  • Betalingsflow fra Nets, afregning, afstemning fra chauffører/busselskaber
  • Løbende servicering og vedligehold
  • Kundehenvendelser
  • Vurdering af de to typer terminaler