Nyt tog til samlingen

Midttrafik har udvidet produktporteføljen med endnu et tog. Sammen med Midtjyske Jernbaner overtog Midttrafik togstrækningen Holstebro-Skjern den 13. december. For kunderne betød det nye tog, nye køreplaner og nye priser. For Midttrafik betød det nye opgaver med markedsføring, information, billetudstyr og kundeservice.

Starten er gået for Midtjyske Jernbaners nye Desirotog på togstrækningen Holstebro-Skjern. Og det har været en god start, hvor alt er kørt perfekt.

Den gode start var velfortjent efter flere års forberedelse og en hektisk transformation af Desiro-togene fra DSB-tog til Midtjyske Jernbaners tog. Midtjyske Jernbaner modtog to af de fire togsæt fra DSB fredag eftermiddag. De sidste to togsæt ankom lørdag, hvorefter værkstedet har knoklet fra tidlig morgen til sen aften for, at Desiro-togene kunne stå skinnende klar til driftsstart kl. 6.15 søndag morgen.

 

Region Midtjylland overtager trafikkøberansvaret

Når Midttrafik får et nyt tog til samlingen af kollektive trafiktilbud, er det på baggrund af en politisk beslutning om en opdeling af statens banenet i en elektrificeret og en ikke-elektrificeret del. Transport- Bygnings- og Boligministeriet har tilbudt Region Midtjylland at overtage trafikkøberansvaret for togstrækningen Holstebro-Skjern, og Regionsrådet har derfor accepteret at overtage det økonomiske ansvar for togstrækningen. I praksis betyder det, at Region Midtjylland bestiller togtrafikken gennem Midttrafik, og at Midtjyske Jernbaner udfører togtrafikken. Midttrafik har de samme kundevendte opgaver som ved regionalbusser, Letbanen og bybuskørslen. Nemlig information, markedsføring, billettering og kundeservice.

 

Nye tider for kunderne

Midtjyske Jernbaner har tilstræbt at lave de nye køreplaner så tæt på den tidligere køreplan, hvor Arriva kørte strækningen hele vejen fra Esbjerg til Struer. De kunder, der før har rejst hele strækningen, vil dog opleve store ændringer, da de nu skal skifte tog i Holstebro og Skjern for at komme videre.

Når den nye togstrækning overgår fra togoperatøren Arriva til trafikselskabet Midttrafik, skifter taksterne fra togtakst til bustakst. Kunder, der rejser på et rejsekort, køber billet i Midttrafik app eller i en rejsekort billetautomat på perronen, vil derfor opleve, at rejsen bliver billigere. Pendlerkortkunder rejser til samme pris, da pendlerkortet er et fælles produkt for DSB, Arriva og Midttrafik i Region Midtjylland.

 

Information og markedsføring

Midttrafik har stået for den overordnede information i form af pressemeddelelse, infoside på midttrafik.dk, plakater på perroner, flyers til uddeling, et lokalt radiospot, et generelt Facebookopslag og en konkurrence, hvor kunderne kunne teste deres viden om Midttrafik og Midtjyske Jernbaner i en quiz.

Midtjyske Jernbaner uddelte chokoladejulekalendere til deres nye kunder på Holstebro-Skjern strækningen i starten af december. Et stort åbningsarrangement med blandt andet et VIP-arrangement, musikbandet Tørfisk og uddeling af goodiebags måtte aflyses på grund af corona-restriktioner.

 

Nyt design og navnekonkurrence

De nye tog har i første omgang indtaget togstrækningen Holstebro-Skjern i DSB’s farver. I løbet af 2021 vil togene dog skifte til den farvepalette, som Midtjyske Jernbaner arbejder med efter en designproces, der skal fordele de orange, gule og røde farver på bedst mulig vis over de fire Desiro-togsæt.

Som erstatning for den corona-ramte åbningsfest vil Midtjyske Jernbaner holde en stor navnefest i foråret. Midtjyske Jernbaners tog på Lemvigbanen har stednavne, fx Storåen. Det skal de nye tog også have. De nye navne skal findes via en navnekonkurrence, og togene vll blive navngivet til navnefesten.