Hvordan får vi kunderne tilbage?

Midttrafiks seneste passagertællinger viser, at 70-80 % af kunderne er vendt tilbage til busserne. Tryghed og fleksibilitet er gennemgående i den exit-strategi, Midttrafik planlægger for at fastholde nuværende kunder, og vinde de sidste 20 % tilbage. Synlig rengøring, stoppestedsværter, adfærdskommunikation og mere fleksible pendlerprodukter er bare nogle af de tiltag, der er i paletten.

Den langsomme genåbning af Danmark er til stor glæde for de fleste. Frihed til at bevæge sig frit og møde andre mennesker vægter højt – også selvom det indebærer fortsat fokus på afstand og den rette adfærd i store forsamlinger. Nogle tager adfærdskravene meget alvorligt, andre er begyndt at slappe mere af. Kunderne vil have det betjente salg tilbage, chaufførerne vil helst være foruden. Midttrafik skal balancere tryghed og afskrækning, fakta og følelser samt ønsker og økonomi, når exit-strategien skal eksekveres.

Fokus på tryghed

Pas på dig og andre i bus og letbane
Det er fortsat vigtigt, at kunderne passer på sig selv og andre, når de rejser med bussen. Midttrafik formidler god coronaadfærd til kunderne i busserne, i Letbanen, på Letbanens perroner og på stoppesteder i Aarhus. Info på stoppesteder i andre kommuner er på vej. På midttrafik.dk og på Facebook. Midttrafik har lavet to videoer, der fortæller om Midttrafiks tryghedsskabende initiativer og den tryghedsskabende adfærd, der bliver forventet af kunderne.

Midttrafiks corona-kommunikation lægger op til, at kunderne tager ansvar for dem selv og andre. Fx ved at medbringe egen håndsprit og spritte af før og efter brug af kontaktpunkter. Midttrafik har undersøgt muligheden for at opsætte håndspritdispensere i alle busser. Praktik omkring genopfyldning af spritflasker, falsk tryghed for kunderne og store omkostninger har i første omgang sat tiltaget på hold.

Ekstra rengøring
Alle busser og letbanetog er blevet gjort ekstra rent i coronatiden, når de har været på garageanlægget. Fra mandag 22. juni har kunderne kunne møde rengøringspersonale i busserne midt på dagen på de store stationer i Randers, Horsens, Herning, Silkeborg, Viborg og Aarhus.

Rengøringspersonalet rykker ind, når bussen holder pause. Alle kontaktpunkter, såsom gelændere, billetautomater (Aarhus bybusser), knapper, stænger, håndtag, stropper og armlæn får en tur med sæbekluden eller spritflasken.

Tilbagemeldingerne har været positive fra både chauffører og kunder.

Indsatsen bliver lukket ned i juli måned, hvor kundetilgangen erfaringsmæssigt er lav, men vil blive genoptaget i august. Rengøringspersonalets erfaringer bliver evalueret, og indsatsen rettet til herefter.

Stoppestedsværter
Fra midt i maj har der været stoppestedsværter ved de største stoppesteder i Aarhus. Stoppestedsværterne har uddelt håndsprit og gode råd om corona-adfærd. De har også hjulpet kunder og chauffører med at overholde det tilladte antal kunder i busserne. Ordningen har været en succes. I uge 26 har der været stoppestedsværter i de større bybusbyer Randers, Horsens, Silkeborg, Viborg og Herning. Også her har der været positive tilbagemeldinger.

Midttrafik vil i løbet det næste halve år jævnligt gentage initiativet i de større bybusbyer.

Midttrafik live
Midttrafik har udviklet en nye feature, så kunderne kan se, om bussen er fyldt, inden bussen kommer frem til stoppestedet. Det giver kunderne mulighed for at foretage andre valg, hvis bussen er for fyldt efter deres mening. Der kan nemlig være stor forskel på, hvornår kunderne føler sig utrygge i busserne. Kunder, der er i risikogruppen, foretrækker at rejse med ikke så fyldte busser, og det kan Midttrafik live hjælpe med. Læs mere i artiklen: Er der plads i bussen?

Busindretning
På længere sigt vil Midttrafik i nye kontrakter arbejde for, at busserne bliver indrettet, så kunderne har lettere ved at holde afstand. No-go er sædeindretning, hvor kunderne sidder vendt mod hinanden. Afskærmning i nakkestøtte hindrer ansigtskontakt med sidemanden. Indretning af chauffør-afsnittet skal beskytte chaufføren i kontakten med kunderne. Midttrafik følger med i både udenlandske og indenlandske tiltag som kan inspirere til ny busindretning.

Chaufførtryghed

Afstand og værnemidler
Midttrafik har åbnet fordørene i alle busser 18. juni. Kunderne bliver fortsat opfordret til at holde afstand til chaufføren, passere chaufføren hurtigt, vise billet med fremstrakt arm og undgå at bruge de forreste sæder. Aarhus bybusser har selv valgt at lade kunderne sidde på de forreste sæder. Chaufførerne har mulighed for at bruge visir eller mundbind, når kunderne stiger ind. Midttrafik har indkøbt et lille lager af visirer og mundbind i tilfælde af, at busselskaberne ikke har indkøbt til deres chauffører.

Mange chauffører har ønske om afskærmning med fx plexiglas. Midttrafik har undersøgt muligheden og vil iværksætte et forsøg i Randers efter sommerferien. Forsøget skal i første omgang afdække muligheden for godkendelse fra myndighederne, når bussen skal synes. I Sydtrafik er en lignende løsning blevet afvist af en synshal.

Midttrafik vil i samarbejde med busselskaberne finde løsninger, der skal gøre det trygt for chaufførerne at passe deres arbejde.

Kontanter og betalingskort
Modstanden mod kontanter er stor hos chaufførerne. Midttrafik vil derfor igangsætte et pilotprojekt med betalingskortterminaler på en større rute, fx rute 100. Betalingskort er den mest udbredte form for betaling i Danmark – også blandt ældre, og en mulighed for at begrænse kontantsalget i busserne.

Transportministeriet har i et brev til Forbrugerombudsmanden udmeldt, at det nu er op til det enkelte trafikselskab at vurdere, hvornår det betjente salg skal åbne igen i busserne. Midttrafik vil i dialog med busselskaber vurdere, hvilke tryghedsskabende tiltag, der skal iværksættes for at chaufførerne er trygge ved at modtage kontanter.

Midttrafik vil fortsat opfordre kunderne til at undgå betaling med kontanter, og lave kampagner for de billettyper, kunderne med fordel kan bruge i stedet for at købe enkeltbilletter med kontanter.

Nye produkter

Pendlerklip
For at imødekomme nye arbejdsvaner, hvor flere arbejder hjemme, er Midttrafik i gang med at kigge på et mere fleksibelt alternativ til pendlerkortet i form af et pendlerklippekort.

2-4 klips klippekort
Klippekort med kun 2-4 klip kan gøre det mere attraktivt for lejlighedsvise kunder at tage bussen. Det er billigere end at rejse på enkeltbilletter og kunden skal ikke have udlæg til 10 rejser som ved det normale klippekort.

Midttrafiks bestyrelse træffer beslutning om nye produkter i september.

Markedsføring

Pensionistkort
Midttrafik webshop åbnede op for salg af pensionistkort til alle kommuner 13. maj. For at udbrede kendskabet har Midttrafik kørt annoncer på Facebook og vil i uge 25 indrykke annoncer i lokalaviser i hele regionen. Efter sommerferien vil der køre hængeskilte i busserne og blive udsendt foldere til kommunernes borgerservice og andre offentlige steder. Midttrafik har en kundeambassadør, som kan komme ud til Ældresagen eller lignende arrangementer og vejlede omkring produkter til ikke-digitale ældre.

Ungdomskort
Efter sommerferien vil der være et stort potentiale for nye kunder i form af de nye studerende på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Midttrafik kører en massiv kampagne på de sociale medier fra midt juli og frem til 1. september.

Turistprodukter
Midttrafik har udsendt information til alle turistaktører i Region Midtjylland om en række billetprodukter, der egner sig til turister. Midttrafik webshop er et godt alternativ til det betjente salg i busserne. Her kan turisterne købe enkeltbilletter og dagsbilletter til enten Aarhus eller hele regionen til fremvisning på deres mobiltelefon. Købet kræver ikke sign up på Midttrafik app