Herning hopper på bussen

Borgerne i Herning får nyt bybusnet fra 30. juni 2019. Det gamle bybusnet har fået en makeover efter et ønske fra politikerne om at tilbyde bedre service inden for kollektiv trafik. Kampagnen ”Jeg hopper på bussen” skal både informere om det nye og motivere nye brugere ind i Hernings bybusser.

Herning Kommune har valgt at sætte det nye bybusnet i søen ved hjælp af en ambitiøs reklamekampagne. Det er reklamebureauet Tankegang, der står bag den festlige kampagne, der udover hængeskilte, plakater, buslangsider, annoncer i lokalavis og på Facebook, indeholder sin egen musikvideo.

Om herningenserne synger med på sangen om bussen hele sommeren, skal tiden vise, men musikvideoen er et godt bud på, hvordan man kan skabe opmærksomhed omkring nye tiltag inden for den kollektive trafik. Musikvideoen bliver vist i biograferne i Herning og på de sociale medier. 

Midttrafik har deltaget på møder med reklamebureauet og været med til at godkende materialernes indhold i forhold til kundeinformation og logoplacering. På Midttrafiks Facebookside bliver kampagnen indrykket som annoncer og geosegmenteret, så de kun er synlige i Herning. Midttrafik tilbyder derudover udsendelse af pressemeddelelse og en underside med info plus en nyhed på midttrafik.dk.

”Når man for første gang står foran en opgave af denne størrelse, er det rart at have erfarne folk bag sig. Jeg har følt mig i trygge hænder i samarbejdet med Midttrafik, fortæller Lene Ahle Skoubo, der er projektleder ved Kollektiv trafik, Vej, Trafik og Byggemodning i Herning Kommune. Hun tilføjer: ”Rart, at der er plads til at lave en kampagne, som er lidt ud over det sædvanlige”.

Ønsker en kommune at markedsføre et lokalt tiltag stiller Midttrafik følgende til rådighed:

Midttrafik.dk, Facebookside, ChaufførNet, pressemeddelelse og i særlige tilfælde materialer i busserne (hængeskilte, plakater, foldere) og info på infoskærme.

Midttrafik rådgiver om målgrupper, budskaber og medier (kommunikationsplan) og henviser til skabeloner i Midttrafiks design, eksterne grafiker og trykkerier. Alle materialer skal godkendes af Midttrafik inden tryk.

Det er også muligt at bruge kommunens eget reklamebureau (som Herning har gjort), hvis fonte og placering af logo bliver overholdt.