Kundernes tryghed udfordrer kapaciteten

Midttrafik er ude med en bøn til kunderne om ikke at rejse i myldretiden, hvis de kan undgå det. Efterår betyder normalt mere trængsel i busserne. På grund af smittefare med covid-19 medtager busser og letbane færre passagerer.

Midttrafik ønsker at sprede kunderne ud på flere afgange for at forebygge en situation, hvor fyldte busser må køre forbi kunderne. Dialog om et supplement af turistbusser er i gang. En dialog med uddannelsesinstitutioner om ændrede mødetider kan blive nødvendig.

Med appellen ”Hjælp os med at få plads til alle” vil Midttrafik forsøge at påvirke kunderne til at sprede sig ud på flere afgange i efterårs- og vintermånederne, hvor der typisk er flest kunder i busser og letbane.

Task force

Midttrafik har nedsat en task force gruppe, der følger passagerudviklingen dag for dag. En kapacitetsrapport synliggør de ruter og afgange, der er mest belastede.

Passagertallene i Midttrafiks busser var cirka 25 % under 2019-niveau inden efterårsferien. På nogle ruter gav det problemer med overfyldte busser i forhold til den tilladte kapacitet. Lige nu er det hovedsageligt i Aarhus og Randers, at der er udfordringer med trængsel i busserne i myldretiden, men også på andre tidspunkter. Det gælder for hele regionen, at passagertallet varierer meget på de samme ture fra dag til dag. Kunderne kan derfor opleve fyldte busser på tidspunkter, hvor der normalt er god plads.

Efter pressemødet den 23. oktober er passagertallet faldet til cirka 35 % under 2019-niveau. Alligevel melder kunderne ind om overfyldte busser i myldretiden på en række afgange.

Ingen ved hvad corona-fremtiden bringer, men Midttrafik ønsker at sætte ind med rettidig omhu. Det er vigtigt, at Midttrafiks kunder oplever pålidelighed, og at der er plads i  til de kunder, der ønsker at rejse med kollektiv trafik.

Midttrafiks task force gruppe har løbende kontakt til busselskaber for at få indsigt i deres robusthed i forhold til sygemeldinger og mulighed for at bruge vikarer. Tilbagemeldingerne er indtil videre gode. Busselskaberne oplever et sygefravær på samme niveau som sidste år. Faktisk oplever nogle, at sygefraværet er lavere i år. Busselskaberne har samtidig gode muligheder for at indhente vikarer, hvis der skulle komme mange sygemeldinger.

I tilfælde af store kapacitetsproblemer i busserne, har Midttrafik muligheden for at hyre turistvognmænd ind til at hjælpe med dubleringer. Midttrafiks task force har mødt stor velvilje fra de adspurgte turistvognmænd. Flere af selskaberne kan stille med 5-10 busser.

Kontakt til uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser om ændrede mødetider er et andet greb, Midttrafik overvejer, hvis trængslen i busserne bliver for stor hen over vinteren. En opfordring til læger, sygehuse og ældrecentre om at indkalde kunder i risikogruppen uden for myldretiden er også en mulighed.

Tryghed

Ofte oplever kunderne busserne som overfyldte, uden at de er det. Mange kunder er utrygge, fordi de skal stå eller sidde tæt på andre mennesker. Afstandskravet på en meter kan ikke altid overholdes.

Passagerpulsen har lavet en undersøgelse om passagerernes oplevelse af den kollektive trafik under Covid-19. Undersøgelsen viser blandt andet, at 54 % af kunderne føler sig trygge i kollektiv trafik. Utrygheden er størst blandt kunder i risikogruppen, og en af de vigtigste årsager til utryghed er oplevelsen af pladsmangel.

Midttrafik vil prøve at afhjælpe kundernes utryghed ved at sprede kunderne ud på flere afgange og guide kunderne i, hvordan de undgår overfyldte busafgange.

Sådan undgår kunderne overfyldte busser

Som udgangspunkt er der flest kunder i Midttrafiks busser og Letbanen i myldretiden på hverdage mellem kl. 7.00 - 9.00 og 15.00 - 17.00. Presset ligger dog forskelligt afhængig af ruter, stoppesteder og afgange.

Midttrafik live er et godt værktøj til de kunder, der er på farten og skal med bus. App’en fortæller kunderne, hvor bussen er, og hvornår den vil ankomme til stoppestedet. Den viser samtidig, om der er plads i bussen, eller om den er fyldt. Det giver kunderne mulighed for at vælge andre alternativer.

Rejseplanen er et godt værktøj til at finde alternativer, hvis kunderne oplever, at afgangen fra deres stoppested altid er overfyldt. Løsningen kan fx være at tage en anden rute fra et stoppested i nærheden, der har samme destination.

Kapacitet i Midttrafiks busser og Letbanen

Busserne medtager begrænset antal passagerer på grund af Covid-19. En almindelig bus medtager cirka 40 passagerer, en mellemstor bus medtager cirka 55 passagerer, og en ledbus medtager cirka 65 passagerer. Det svarer til, at alle siddepladser og halvdelen af ståpladserne er optagede. Det gælder både for busser og letbane, at kunderne bliver bedt om at respektere den begrænsede kapacitet og ikke stige på en fyldt bus eller letbane.

Chaufføren har pligt til at køre forbi stoppesteder og afvise kunder, hvis bussen er fyldt.