5. august 2022

29 CO2-neutrale elbusser på vej til Aarhus

Nu kan du glæde dig til mindre os og færre forurenende udstødningspartiker i Aarhus. I løbet af august og september vil 29 dieselbusser bliver erstattet af elbusser.

Ladestanderne begynder at fylde mere og mere hos busselskabet AarBus, der kører bybusserne i Aarhus. Busselskabet har i alt 184 busser. Til efteråret vil en tredjedel af dem køre på el. Overgangen fra diesel- til elbusser er et led i Aarhus Kommunes målsætning om, at alle bybusser skal være CO2-neutrale i 2027.

Den nye levering af grønne busser består af 23 stk. 18-meter ledbusser og 6 stk. 12-meter busser af mærket Solaris. Busserne giver en forventet årlig CO2-besparelse på 2200 ton.

De nye elbusser har, udover at være CO2-neutrale og støjsvage, en række fordele, der kommer dig til gode. De har lav indstigning, stort flexareal og USB-ladere ved alle sæder. Og så har de altså elektriske kørestolsramper, der forbedrer tilgængelighed for kørestolsbrugere.

Elbusserne kommer ikke til at køre faste ruter, men bliver fordelt på de 19 bybuslinjer i løbet af august og september. De første fem busser bliver sat i drift 5. august.

Fakta om de nye elbusser

  • Busserne er af mærket Solaris
  • Busserne bliver opladet om natten på AarBus’ busanlæg. I løbet af dagen vil natopladningen blive suppleret af endnu en opladning under et kørselsophold.
  • Busserne kører 100 % på el. På dage med lave temperaturer er der mulighed for at opvarme busserne med et kombifyr.
  • De 29 nye elbusser kommer i to størrelser:
    6 stk. 12-meter busser med 31 faste siddepladser, 2 klapsæder og 64 ståpladser, og 23 stk. 18-meter ledbusser med 47 faste siddepladser, 4 klapsæder og 91 ståpladser.
  • Busserne er meget støjsvage og udleder ikke røg og partikler mFed udstødningen.
  • Busserne har god tilgængelighed med lav indstigning, stort flexareal og elektriske kørestolsramper.
  • Chaufføren styrer de elektriske kørestolsramper direkte fra førersædet. Det gør, at kørestolsbrugere kan stige på bussen alene uden hjælper. Det er et markant løft af tilgængeligheden fra dieselbusserne, hvis ramper skal løftes manuelt fra gulvet og ud af en hjælper.
  • Kunderne kan oplade telefoner og tablets gratis via USB-stik ved alle sæder.
  • Forventet årlig CO2-besparelse: 2200 ton