Har du brug for hjælp?

Vi sidder klar i kundeservice til at hjælpe dig.

Tlf. 70 210 230
Hverdage 7.00 - 18.00
Weekend/helligdage 10.00 - 17.00

Skriv til os eller chat med os

Spørgsmål og svar

headline here

Kan jeg bruge billetter fra Midttrafik app i tog?

Enkeltbilletter, klippekort og øvrige billetter købt i app'en kan ikke bruges i Arriva og DSB tog.

Pendlerkort kan benyttes i Midttrafiks busser, Letbanen, Lemvigbanen og i Arriva og DSB tog indenfor den anførte zonegyldighed.

headline here

Hvad koster billetter i Midttrafik app?

headline here

Hvornår skal jeg købe min billet?

Billetten skal være købt og modtaget, inden du stiger på. Stiger du på en bus, Letbanen eller Lemvigbanen, før du har modtaget din billet, rejser du uden gyldig billet.

headline here

Betaling med MobilePay eller betalingskort virker ikke - hvad gør jeg?

Det er dit ansvar, at du har en gyldig billet. Hvis der er problemer med betaling via MobilePay og/eller betalingskort, kan du prøve at ændre betalingsform. Hvis det ikke er muligt, skal du købe billet på anden vis. Du kan skifte betalingsform under Indstillinger.

Ældre Midttrafik apps: Bemærk at der ikke kan betales med hverken MobilePay eller betalingskort ved Androidversioner, der er ældre end 4.4. Androidversionen kan typisk findes i menupunktet Indstillinger -> Om enheden/telefonen.

headline here

Er der krav til billedet på et pendlerkort?

Det skal være et vellignende billede, der svarer til et pasfoto.

Se gældende krav til pasfoto

headline here

Kan man købe en billet til flere personer?

Ja, du kan vælge at købe til flere personer, både voksne og børn. Ved køb af enkeltbilletter, skal du vælge gruppe under Billettype og antal personer. Hvis du bruger klippekort, skal du aktivere et klip pr. person.

headline here

Jeg er løbet tør for strøm - hvad gør jeg?

Det er dit ansvar, at billetten kan vises til chaufføren eller kontrolløren. Løber du tør for strøm, skal du købe billet på anden vis.

headline here

Jeg har købt en billet men blev forhindret i at rejse - kan billetten tilbagebetales?

Vi refunderer ikke enkeltbilletter, klippekort og øvrige billetter. Pendlerkort kan annulleres og tilbagebetales efter gældende regler for tilbagebetaling af pendlerkort

Tilbagebetaling kan ske ved at skrive til os

headline here

Kan jeg købe billetter til natbussen med Midttrafik app?

Ja, men det koster dobbeltpris, så du skal købe to enkeltbilletter eller bruge to klip fra dit klippekort. To enkeltbilletter købes ved at vælge flere personer under Billettype.

headline here

Hvad er billettens gyldighed?

Enkeltbilletter, klippekort og øvrige billetter købt i app'en kan ikke bruges i Arriva og DSB tog.

Pendlerkort kan benyttes i Midttrafiks busser, Letbanen, Lemvigbanen og i Arriva og DSB tog indenfor den anførte zonegyldighed.

Der er to sæt regler for tidsgyldighed:

1. Rejser inden for Aarhus Kommune 
Tidsgyldigheden er 2 timer og 15 min. (2 timer som normale billetter + 15 min., fordi billetter i app’en skal købes, inden du stiger på). Du skal have afsluttet din rejse, før tidsgyldigheden udløber. Udløber din billet kl. 10.00, skal du være steget af senest kl. 10.00.

2. Øvrige rejser 
Tidsgyldigheden afhænger af antallet af zoner: 
2 zoner: 75 min. (1 time og 15 min.) 
3 zoner: 90 min. (1 time og 30 min.) 
4 zoner: 105 min. (1 time og 45 min.) 
5 zoner: 120 min. (2 timer) 
6 zoner: 130 min. (2 timer og 10 min.)

Herefter stiger tidsgyldigheden med 10 min. for hver ekstra zone.

Du skal stige på sidste gang inden for tidsgyldigheden. Udløber din tidsgyldighed kl. 10.00, skal du være steget på senest kl. 10.00. Du kan se på billetten, hvornår du senest skal stige på.

Midttrafik app beregner selv, hvilken tidsgyldighed der er gældende.

Bemærk, at du ikke kan udvide klippekortets zonegyldighed ved at klippe flere gange, da flere klip ikke udvider tidsgyldighed.

headline here

Kan jeg udvide zonegyldigheden ved at klippe flere gange?

Nej. Ved køb af klippekort køber du 10 enkeltbilletter med rabat. Du kan ikke udvide zonegyldigheden på én rejse ved at klippe flere gange. Skal du fx rejse 4 zoner, skal du bruge et 4 zoners klippekort. 

headline here

Kan jeg købe en billet og videresende den til en anden?

Enkeltbilletter, klippekort, pendlerkort og øvrige billetter bliver leveret til den brugerprofil, der har købt den, og kan kun vises/bruges på den enhed, den er købt på. Billetterne skal benyttes af den person eller gruppe (ved køb af gruppebillet), der har foretaget købet, og må ikke deles med andre. De må ikke udskrives, kopieres, ændres eller videresendes.

Pendlerkort kan kun bruges på én enhed ad gangen. Skiftes der enhed, kan pendlerkortet oplåses af brugeren én gang i døgnet.

headline here

Hvordan spærrer jeg min konto?

Du kan spærre din konto ved at skrive til os

headline here

Kan jeg betale uden at taste CVC-nummer/kontrolcifre?

Betaling med betalingskort kræver, at du taster CVC-nummer/kontrolcifre, men du kan i stedet vælge at betale med MobilePay. Det kræver, at du er oprettet hos MobilePay og har deres app installeret på din enhed. 

Du kan skifte betalingsform under Indstillinger. 

headline here

Hvad gør jeg, hvis Midttrafik app ikke virker?

Det er dit ansvar, at du har en gyldig billet. Hvis der er problemer med Midttrafik app på din enhed, skal du købe billet på anden vis. Men først er der en række ting, du kan prøve:

  • Tjek, om Midttrafik app kan anvendes på din enhed. Midttrafik app kan anvendes på iPhone, iPad og iPod touch med iOS version 10 eller nyere og enheder med Android version 5.0 eller nyere. Du finder typisk information om styresystemet under Indstillinger. Bemærk at betaling i ældre versioner af appen med enten MobilePay eller kort kræver mindst Android 4.4.
  • Prøv at genstarte Midttrafik app, og hvis det ikke hjælper, kan du genstarte din enhed.
  • Tjek, at du har den seneste version af Midttrafik app. Se efter opdateringer i App Store (iOS) eller Google Play (Android).
  • Tjek, at GPS’en er aktiveret.
  • Tjek, at du adgang til internettet. Har du ikke adgang til internettet, skal du sikre dig, at mobildata er aktiveret, og at du har tilstrækkeligt data i dit mobilabonnement.
  • Tjek at din telefon er indstillet til at benytte mobilnetværkets tidsindstillinger.
  • Hvis Midttrafik app ikke virker på grund af systemsvigt, leverandørsvigt eller lignende, orienterer Midttrafik chaufførerne. I den situation vil du ikke blive afkrævet billet.

headline here

Gælder rejsegarantien også, når jeg bruger Midttrafik app?

Rejsegarantien gælder også, når du bruger Midttrafik app.

Midttrafiks rejsegaranti omfatter alle busser i Midttrafiks område, Letbanen samt Lemvigbanen. Midttrafiks rejsegaranti dækker udgifter til bil eller taxa, hvis vi er skyld i, at du er mere end 20 min forsinket til dit rejsemål. 

Læs mere om rejsegarantien

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, kan du kontakte Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230.

Læs om Arrivas rejsetidsgaranti

Læs om DSB's rejsetidsgaranti

headline here

Hvorfor er der reserveret 1 kr. på min konto efter køb i Midttrafik app?

Benytter du et debit kort, reserveres der 1 kr. som kontrol af dækning på din konto. Pengene frigives automatisk igen.

headline here

Jeg kan ikke se 'Godkend køb'-knappen?

Det skyldes formentlig, at skriftstørrelsen på telefonen er ændret til stor. Du kan som regel ændre skriftstørrelse i Indstillinger Skærm & lysstyrke - Tekststørrelse. Her sættes tekststørrelsen til middel. Efter genstart af app'en vil du kunne trykke godkend.

headline here

Jeg har ikke modtaget en billet, men beløbet er reserveret på min konto?

Hvis dit køb afbrydes midt i processen, vil beløbet forsat være reserveret på din konto. Beløbet tilbageføres automatisk, men der kan gå op til 7 dage ved køb med MobilePay og 30 dage ved køb med betalingskort. Køb afbrydes typisk ved netværksfejl, fejl med betalingssystem eller hvis du trykker Tilbage til mobilbillet, inden det grønne flueben vises, når du betaler med MobilePay. Er købet gennemført, vil du altid få en e-mail med kvittering. Har du ikke fået en e-mail, er købet ikke gennemført.

headline here

Midttrafik app kan ikke finde min position eller det valgte stoppested, selvom GPS'en er tændt?

Dette problem løses ofte ved at genstarte app'en. Alternativt kan du indtaste stoppestedet manuelt.

headline here

Kan jeg købe klippekort til mine børn?

Du kan købe klippekort til dine børn på 2 måder.

1. Du køber et klippekort på din egen konto: Herefter kan dine børn logge på app’en på deres enhed ved at bruge dit login. De vil på den måde kunne benytte klippekortet, men de kan ikke foretage andre køb, med mindre de kender din kode til MobilePay eller CVC-koden til dit betalingskort.

2. Du opretter en konto til dine børn: Du køber et klippekort via deres konto. Herefter kan de logge på app’en og benytte klippekortet, men de kan ikke foretage andre køb, med mindre de kender din kode til MobilePay eller CVC-koden til dit betalingskort. Du vil kunne logge på deres konto fra din egen enhed og købe nye klippekort.

headline here

Kan jeg købe pendlerkort til mine børn?

Du kan godt købe pendlerkort til dine børn i Midttrafik app. Barnet skal dog have sin egen konto i app’en. Kontoen kan oprettes på fx en forælders telefon, hvor den eksisterende MobilePay-konto kan bruges til betaling (alternativt kan betalingskort anvendes). Herefter logger I ind på barnets konto på den telefon, der skal bruges af barnet. Det købte pendlerkort låses op ved at trykke på kortet (billetten) og trykke Overfør.

headline here

Kan jeg bruge Midttrafik app på Windows Phone?

Nej, Midttrafik app er udviklet til Android og Apple iOS, men ikke til Windows Phone.

headline here

Kan jeg benytte Midttrafik app til rejser i andre trafikselskaber?

Midttrafik app er gyldig til rejser i Region Midtjylland. Rejser du ind i en anden region, kan du kun bruge app’en på den del af rejsen, der foregår i Region Midtjylland. Billetter til rejser med rute 912X til Billund Lufthavn, der er købt i Midttrafik app, er gyldig til rejser til/fra Billund Lufthavn. Du kan ikke omstige til Sydtrafiks busser - med mindre andet er angivet.

headline here

Jeg modtager ikke min 'glemt kode' e-mail?

Tjek først dit spamfilter/uønsket post-mappe. Ellers kontakt Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230, så vi kan tjekke dine kontooplysninger.

headline here

Min farvede dagskode vises ikke - der står blot "Offline - billet skal kontrolleres"?

Hvis du rejser inden for billettens gyldighedsperiode, er billetten gyldig. Hvis der er netværksproblemer, eller app’en af forskellige årsager ikke vil vise dagskoden, kan billetten valideres af en chauffør eller kontrollør ved tjek af kontrolkoden. Tjek også om din telefon benytter mobilnetværkets tidsindstillinger - en aktivering af dette vil ofte afhjælpe, at dagskoden ikke vises.

headline here

Hvordan køber jeg billet i et zoneskifte med Midttrafik app?

Hvis dit stoppested ligger i et zoneskifte, skal du manuelt vælge et stoppested i den zone, du ønsker at rejse fra. Hvis stoppestedet fx ligger mellem zone 302 og 304, og du ønsker at rejse fra zone 302, kan du vælge stoppestedet Grenåvej/Brobjergparken (Aarhus).

headline here

Kan jeg købe pendlerkort som førtidspensionist?

Ja, du skal købe et pensionistkort og medbringe din pensionsmeddelelse (maks. 1 år gammel), som du skal vise ved billetkontrol.

headline here

Hvordan bruger jeg Midttrafik app i Flexbus?

Når du bestiller en tur med Flexbus, skal du oplyse, at du ønsker at betale med Midttrafik app. Du skal herefter købe enten en enkeltbillet eller bruge klip til minimum det antal zoner, du fik oplyst ved bestillingen. Du kan også bruge dit pendlerkort til en strækning.