November 2025

Flextrafik nyhedsbrev

Ros og mange tak for hjælpen

Tirsdag d. 28. oktober havde vi desværre et længere varende nedbrud på alle vores systemer som jo bl.a. gjorde at I ikke kunne få køreordre ud.
Som altid var der hjælp at hente fra jer og vi har hørt fra bl.a. sygehusene, at der var hjælp til at få f.eks. dialysepatienterne hjem efter endt behandling. Så tak for initiativ i den ’trælse’ situation.

Ansvar for at udføre det der står i køreordren

Vi modtager jævnligt klager over, at de ting der er bestilt jf. køreordren ikke udføres. Det er f.eks. noteringer om, at en borger skal følges helt ind i boligen eller lignende. Når disse opgaver ikke udføres, risikerer vi at der kan ske noget med borgeren, når denne overlades til sig selv.

Vi har været ude for, at en borger er blevet efterladt udenfor uden hjælp og først er fundet senere af en forbipasserende. Det kan have helbredsmæssige konsekvenser for borger (borger kan f.eks. falde eller blive underafkølet) og det kan i værste fald betyde at borger dør. Udføres det bestilte ikke, kan det være ansvarspådragende for chaufføren (man kan blive holdt ansvarlig for, at man har efterladt en borger i hjælpeløs tilstand).

Så læs altid køreordren grundigt og kræver det ekstra tid at udføre ordren eller er du i tvivl om noget, så ring altid til trafikstyringen og få hjælp.

Kør bil, når du kører bil

Vi oplever igen flere og flere klager over chauffører, der har travlt med andet end at køre bil under kørslen. Det handler om, at der kigges på skærme og de betjenes under kørslen, ligesom der tales i telefon under kørslen. Det føles meget utrygt, at der ikke er fuld fokus på kørslen.

Sørg for at indstille GPS’en inden afgang og har du behov for at foretage et privat kald, så informer kunderne om det, og gør opkaldet meget kort.
Vil du gerne høre musik, så gør det fra en enhed du ikke skal betjene under kørslen.

Kundernes opførsel i Flextrafik

Vi har nu fået indført retningslinjer for opførsel på de åbne Flextrafik ordninger (Flextur, Flexbus og Plustur) samt handicapkørsel. Retningslinjerne følger i høj grad retningslinjerne for busserne i regionen. Det betyder bl.a. at der nu er klare retningslinjer for indtagelse af alkohol (er ikke tilladt) og hvordan mobiltlf. må benyttes.

Hvis du kommer ud for, at kunder opfører sig upassende og forulemper andre kunder eller dig selv, skal du straks kontakte trafikstyringen. Det samme gælder hvis f.eks. kunder ikke vil betale for turen.

Biler med hjemzone på Horsens Sygehus

I forbindelse med ombygningen af Horsens Sygehus er vi opmærksomme på, at der kan være udfordringer med at holde på sygehusets område ved opstart, ledig tid eller ved pause. Det vil i disse tilfælde være ok, at holde på den anden side af Strandpromenaden f.eks. ved Silvan, Stark eller Meny hvis pladsen og skiltningen tillader det.

Efterspørg ikke CPR-nummer

Når du kommer frem med en patient til en ankomststander, er det som udgangspunkt patienten selv, der skal scanne sundhedskortet eller taste CPR-nummer. Hvis patienten har brug for hjælp, så hjælp gerne, men tal sagte, og når CPR-nummeret oplyses, så gentag det ikke højt, så andre kan høre det.
Vi gør opmærksom på det, da afdelinger jævnligt oplever, at CPR-numre "flyver gennem luften". Det er ikke hensigtsmæssigt ift. beskyttelse af persondata.

Lovet tid, planlagt tid og kvittering for tur

Afhentning: I køreordren vil der være angivet 2 tider, en tid uden () og en tid i () f.eks. 14.10 (14.00) og det betyder at kunden har ønsket kl. 14.00 og systemet har planlagt 14.10, så du skal køre efter 14.10.
Systemet planlægger ikke afhentning der ligger mere end 20 minutter efter lovet tid – tiden i parentesen (). Er afhentningstiden forskudt mere end 20 minutter fra lovet tid, skyldes det en forsinkelse og trafikstyringen og kunden skal informeres.

Aflevering: I køreordren vil der måske (oftest på kørsler til sygehusene) være angivet 2 tider, en tid uden () og en tid i () f.eks. 10.05 (10.30) og det betyder at kunden har ønsket at være fremme til kl. 10.30 og systemet har planlagt ankomst 10.05, så du skal kører efter 10.05.
Vi er også blevet opmærksomme på at vi måske ikke har forklaret det godt nok hvornår du skal kvittere for en tur og hvorfor du skal ”trykke” lige nøjagtig på det tidspunkt.

Det er vigtigt altid at trykke ny ordre ved ankomst til en adresse. Det er vigtigt at du gør det inden du begynder afsætning eller går ind og henter en borger. Den servicetid der er på turen, starter ved det angivne afhentningstidspunkt. Desuden kan trafikstyringen så se, at du er på adressen og er i gang med opgaven.

Hvornår kan handicapkunderne bestille kørsel til d. 24. december?

Du kan oplyse følgende til handicapkunder, der spørger, hvornår de kan bestille kørsel til den 24. december:

Hvis kunden er visiteret til handicapkørsel og turen er under 100 km, kan kunden bestille sin tur i perioden fra 13. november til 16. december.

Telefonerne er åbne på hverdage mellem kl. 9.00 og 15.00. Telefonnummeret til bestilling af kørsel til d. 24. december er 87 40 83 91.

Hvis kundens tur er over 100 km, gælder der nogle særlige regler for bestillingen, som kunden bl.a. kan læse om på Midttrafiks hjemmeside. De kan også ringe på 87 40 83 00.

Vi kører kun med Patientbefordring og handicapkørsel d. 24. og 31. december.