Flextrafik nyhedsbrev

September 2021

VL-app’en, brug den både i hverdagen og ved nedbrud

Telefonnummeret skal være det nummer, Flextrafik har registreret som kontaktnummer til chaufføren på vognen, og vognen skal være aktiv i systemet, det vil sige meldt til.

Du finder vejledning her

Tæpper/måtter i liftvogne

Tæpper/måtter i vognbunden af liftvognene hvor kørestole fastspændes, frarådes kraftigt. Midttrafik modtager jævnligt henvendelser fra kørestolsbrugere, som klager over at deres kørestole ikke bliver spændt korrekt fast og at sikkerhedsselerne ikke bliver tilpasset til dem. Når kontrolløren efterfølgende har tjekket pågældende vogn, har det flere gange vist sig, at der har ligget en måtte eller et tæppe i vognbunden, som har dækket over flere skinner hvor bespændingerne kunne sidde.

Bespændinger og sikkerhedsseler skal altid tilpasses kørestolen og kunden, der er jo stor forskel på typer og størrelser.

 

Betaling i Flexbus

Tjek altid, at turen er betalt – Flexbus kan nemlig bestilles online via Rejseplanen eller telefonisk ved kontakt til Midttrafik. Kunden skal ved bestilling altid angive, hvordan turen betales, ex. Enkeltbillet, Pendlerkort, Ungdomskort via Midttrafik app m.fl. På køreordren står der, hvilken betalingsform, kunden har valgt.

Der kan f.eks. stå: Antal zoner: 4. Betalingsmiddel: Enkeltbillet (Midttrafik app, print selv) eller Antal zoner: 2 Betalingsmiddel: Klippekort (Midttrafik app), App 3 zoner, Stamkort 123456. Betalingen skal ALTID tjekkes ved turens start. I ovenstående tilfælde, skal du fx tjekke, at kunden har købt en billet med minimumantallet af zoner, der står på køreordren. Er du i tvivl om betalingen, kan du altid kontakte Midttrafiks driftscenter, inden du kører.

Vejledning til Midttrafiks betalingsformer for Flexbus findes her
  
Men vær opmærksom på at MobilePay er ikke en mulighed som Midttrafik henviser til.

Indkørt beløb kan ikke oplyses

Driftscentret kan desværre ikke oplyse omsætningen på bilerne ved chaufførskift.

Ring til kunden

Hvis der står telefonnummer på en tur, skal kunden ringes op, minimum 5 minutter før du er på adressen. Vær opmærksom på at lade telefonen ringe nogle gange, så kunden kan nå at finde telefonen frem og besvare dit kald. For ældre og svage kunder kan det tage tid, så vær tålmodig.

Classic race Aarhus

I forbindelse med Classic Race Aarhus vil der være afspærringer omkring Mindeparken/Strandvejen i perioden 17. september til 19. september. Du kan se reguleringerne på nedenstående link.

Se Trafikregulering - Classic Race her

Bemærk at adgang til Stefanshjemmet, Carl Nielsens Vej 2, 8000 Aarhus C., er via Dalgas Avenue/Kongevejen og videre ind på Villastien (skiltet). Carl Nielsens Vej er afspærret.

Flexbus, Flextur og Plustur – hvad er forskellen?

Parkering på de gule markeringer

Ved sygehusindgangene er det forbudt at holde på de gule markeringer, da de er forbeholdt ambulancer. Vær venligst meget opmærksom på dette.

Hvad taler man om i bilen

En stor andel af kunderne, er syge eller ældre borgere, som har brug for tryghed på turen og det er derfor afgørende, at chaufførerne udviser respekt, empati og forståelse for kundernes situation og sikrer at kunderne har en god oplevelse på turen. Der findes ikke et konkret regelsæt for, hvad en chauffør kan/må tale med kunder om, men vi forventer at alle chauffører, der udfører kørsel for Midttrafik, har evnen til at vurdere, om en kunde ønsker at samtale på turen, samt om en kunde føler ubehag ved den samtale der føres.

Hvornår skal du gå på afdelingen og hente

Sygehusadresse efterfulgt af .SR angiver, at kunden skal hentes eller følges på afdelingen. Sygehusadresse uden .SR angiver, at kunden skal hentes eller afleveres i forhallen/indgangen til sygehuset.