September 2025
Flextrafik nyhedsbrev
Førerhund
Vi hører jævnligt fra kunder med synshandicap som har deres førerhund med, at chaufførerne er bange for hunden. Det medvirker til, at chaufførerne beder kunderne selv komme ind i bilen. Det er en udfordring når man er synshandicappet.
Hunden er uddannet til at omgås andre mennesker og ved at dens ejer skal have hjælp til ting. Chauffører kan roligt hjælpe borgeren ind i bilen, så der ikke sker skade på borger eller bil, hvis borger selv skal forsøge at komme ind i bilen. Det er jf. aftalen om kørslen et vilkår, at fører- og servicehunde kan være med i bilen, så her skal chaufføren træde til.
En god historie
En af vores kunder Johannes har ringet til os for at fortælle, at han nyder at kører med os. Inden han begyndte at benytte os, har han haft svært ved at snakke med folk han ikke kender. Nu nyder han virkeligt at snakke med chaufførerne, de får nogle skønne snakke. Han ser frem til endnu flere gode oplevelser.
Skriv en kvittering til kunder der ønsker det
Vi får i øjeblikket en del henvendelser fra kunder, som ønsker kvittering fremsendt, da chaufføren ikke havde kvitteringsblok i vognen.
Hvis du mangler kvitteringsblokke, så bed din vognmand skrive til Flextrafik, så sender vi nogle afsted med det samme.
Kunden kan altid bede om en kvittering, når betaling sker i bilen, uanset om betaling er sket med kort eller med kontanter. Nogle kunder vil gerne nøjes med en kvittering på mail, hvis dit system kan det, men spørg om det er ok. I alle andre tilfælde er det en papirkvittering. Nogle kunder skal måske bruge kvitteringen for at kunne søge refusion for beløbet, derfor er kvitteringen vigtig.
Hvilke oplysninger kan du finde i køreordren?
For at hjælpe dig ift. hvilket serviceniveau en kørsel har, har vi indsat kørselsordningen i noteringen lige efter hjælpemidlet.
Som du kan se i eksemplet herunder, står der ”Kommunal” lige før telefonnummeret.
Stop 63 BAG #13:11 (13:05) 3094 190525 05:00--1#NAVN M61ÅR#1 PER IKLEG 0 KR#ADRESSE, 8543HORNSLET#PN:8543 SVAGTSYNET#Kommunal, tlf.nr.:24983454
Telefonnummeret som står efter kørselsordningen, som i eksemplet ”kommunal” er altid kundens, medmindre der står andet. Her skal du således også ringe til kunden ca. 5 min før du ankommer.
Når du skal have flere kunder med fra samme sted
Vi oplever en gang imellem at der skal flere kunder med fra samme sted, i forskellige biler, på samme tid, f.eks. fra skoler.
Her er det meget vigtigt at du sikrer dig at du har de rigtige kunder med, så vi ikke sætter et skolebarn af i en forkert by.