Flextur

Flextur har ikke en fast køreplan. Du bestiller selv turen fra og til den adresse, du ønsker. Fx til og fra svømmehallen, indkøbscentret eller vennerne.

Turen skal bestilles senest en time før, du ønsker at blive hentet.

Se kort introfilm om Flextur

headline here
Godt at vide
  • Du kan bruge Flextur alle ugens dage kl. 6.00 - 24.00, undtagen 24. og 31. december
  • Du bliver kørt i taxa, liftbil eller personbil
  • Bestil turen til den tid, du senest skal være fremme (du kan være fremme op til 45 min. før), eller
  • Bestil turen til den tid, du ønsker at blive hentet (tidspunktet kan blive -15/+45 min. ift. dit ønske)
  • Du får oplyst dit afhentningstidspunkt ved bestilling (bilen kommer -5/+20 min. ift. det oplyste tidspunkt, og du skal stå klar ved vejen/kantstenen, når bilen kommer)
  • Der kan være andre kunder med bilen. Det betyder, at turen kan blive længere (og tage op til dobbelt så lang tid) end den direkte vej fra A til B. Du betaler altid kun for den direkte vej.

Se produktark om Flextur (pdf)

headline here
Pris og betaling

Pris

Prisen afhænger af, hvilken kommune du kører i. 

Se priser og betingelser i din kommune

Brug prisberegneren til at finde prisen på din Flextur eller ring på tlf. 87 40 83 00 (tast 2).

Prisen i prisberegneren er vejledende og for én person. Hvis I er flere, der bestiller sammen (samme start- og slutadresse), betaler I fuld pris for én person og får 50 % rabat for de øvrige personer - op til fire medrejsende.

Du kan også få oplyst prisen ved at ringe til os på tlf. 87 40 83 00 (tast 2).

Betaling

Du kan betale på følgende måder:

  • Betaling ved online bestilling
    Du kan bruge Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard og JCB kort, når du bestiller din tur online eller via app.

    Hvis der ikke er dækning på dit betalingskort, vil du modtage en faktura via e-Boks. 

  • Betaling i bilen
    Du kan betale med VISA, MasterCard eller kontanter i bilen, når du bestiller din tur pr. telefon.
  • Månedsfakturering
    Månedsfakturering kan både bruges, når du bestiller online, via app og telefonisk.

    Med månedsfakturering modtager du en faktura, hvor alle dine udførte ture for den seneste måned fremgår. Du har mulighed for at tilmelde dine betalinger til betalingsservice, så betalingen fremover foregår automatisk.

    Du kan tilmelde dig månedsfakturering ved at udfylde denne formular

    Se spørgsmål og svar om månedsfakturering

headline here
Sådan bestiller du (app, online, telefon)

Turen skal bestilles senest en time før, du ønsker at blive hentet. 

Du kan bestille på tre måder:

1. Bestil i app

2. Bestil online

3. Bestil pr. telefon

Ring på tlf. 87 40 83 00 (tast 2) alle ugens 7 dage kl. 8.00 - 16.00.* 

Når du bestiller pr. telefon, kan du enten betale med månedsfakturering eller kontanter til chaufføren. Der gives tilbage op til nærmeste 100 kr.  

Ved bestilling skal du oplyse:

  • Navn og telefonnummer, som chaufføren kan kontakte dig på
  • Nøjagtig start- og slutadresse, samt kommune og postnummer
  • Det tidspunkt, du ønsker at blive hentet eller være fremme på
  • Antal personer, maks. fem
  • Om du medbringer bagage. Chaufføren yder hjælp ved ét stk. bagage maks. 11 kg
  • Medtager du mere end ét stk. bagage, er prisen pr. bagage den samme som prisen for en medrejsende
  • Om du medbringer hjælpemidler, fx rollator eller kørestol
  • Om du medbringer barnevogn eller autostol

Hvis du ønsker en aftale om faste ture, eller hvis din tur krydser en regionsgrænse, skal du bestille pr. telefon.

Behandling af personoplysninger (Midttrafiks privatlivspolitik)

* Du kan bestille ture online hele døgnet.

Frister for bestilling

App og online
Du kan bestille din Flextur online hele døgnet indtil en time før, du ønsker at blive hentet. Hvis du skal køre mellem kl. 6.00 - 8.00, skal du huske at bestille din tur senest kl. 23.00 dagen før.

Telefon
Du kan bestille din Flextur indtil en time før, du ønsker at blive hentet. Hvis du skal rejse i tidsrummet kl. 6.00 - 8.00, skal du bestille din Flextur senest kl. 16.00 dagen før. Flextur kan bestilles pr. telefon fra kl. 8.00 - 16.00 alle ugens dage, inkl. weekender og helligdage.

Du kan bestille ture maks. 14 dage frem.

Tilmeld dig sms-påmindelser

Hvis du ønsker at modtage en sms-påmindelse 24 timer og 15 minutter før, du bliver hentet, kan du selv slå det til under "Min bruger" på midttrafik.flextrafik.dk eller i Flextrafik app.

Hvis du plejer at bestille din tur pr. telefon, kan du give os besked om, at du ønsker sms-påmindelser, næste gang du ringer og bestiller en tur.

 

Faste ture

Ønsker du at lave en aftale om faste ture, skal du ringe på tlf. 87 40 83 00 (tast 2) hverdage kl. 8.00 - 16.00.

headline here
Sådan afbestiller du

Frister for afbestilling

Du skal afbestille din Flextur senest én time før det aftalte afhentningstidspunkt.

App og online
Har du bestilt din Flextur på app eller online, kan du afbestille samme sted.

Telefon
Har du bestilt din Flextur pr. telefon, skal du afbestille din tur ved at ringe til os på tlf. 87 40 83 00 (tast 4).

Du kan ringe til os og afbestille alle dage mellem  kl. 6.00 - 1.00. Oplys det telefonnummer, som du brugte til din bestilling.

headline here
Forsinkelse og rejsegaranti

Du skal være klar 5 minutter før og op til 20 minutter efter det afhentningstidspunkt, som du fik oplyst ved bestilling.

Hvis bilen ikke kommer inden for dette tidsrum, kan du kontakte os på tlf. 87 40 83 00 (tast 0) alle ugens dage kl. 6.00 - 1.00.

Mere end 20 minutter forsinket?

Hvis din Flextur er mere end 20 minutter forsinket, kan du bruge vores rejsegaranti.

Ansøg om rejsegaranti her

Læs mere om rejsegarantien her

headline here
Rejseregler

Flextur er offentlig servicetrafik, og det betyder, at der ikke kan ydes ekstra service til personer, som fx er demente, blinde, dårligt gående mm. Har du eller en pårørende brug for ekstra service, skal I tage kontakt til hjemkommunen og høre, om du eller din pårørende kan blive visiteret til en af kommunens kørselstilbud, som tilbyder den ekstra service.

Adresse til adresse ved kantstenen

Du bliver hentet ved og kørt til kantstenen (eller hvor en almindelig taxi ville holde) på den adresse, du bestiller turen fra og til. Er du gangbesværet, hjælper chaufføren gerne med ind- og udstigning i vognen samt fastspænding af eventuelle hjælpemidler, men du skal selv kunne komme fra din hoveddør og hen til vognen.

"Afhentning" eller "senest fremme"

Hvilken tid skal du være "fremme" eller "afhentes"? Når du bestiller din Flextur, er der to muligheder:

  • Du kan bestille turen til den tid, du senest skal være fremme. Det er vigtigt at oplyse, når du skal til vigtige begivenheder med et fast mødetidspunkt.
  • Du kan bestille turen til den tid, du ønsker at blive afhentet. Her kan Midttrafik dog ikke love præcist, hvornår du er fremme på ankomstadressen. Du vil blive tilbudt et afhentningstidspunkt -15/+45 min. i forhold til det ønskede afrejsetidspunkt
  • Du får oplyst dit afhentningstidspunkt ved bestilling (bilen kommer -5/+20 min. ift. det oplyste tidspunkt, og du skal stå klar ved vejen/kantstenen, når bilen kommer).

Du får ved bestilling besked om, hvornår bilen henter dig. Det er vigtigt, at du er klar til den aftalte tid. Hvis du udebliver fra din bestilte kørsel, og vi har kørt forgæves, bliver de øvrige ture på den pågældende dag slettet.

Hvis du ikke er klar til det aftalte tidspunkt, eller chaufføren ikke kan finde eller kontakte dig, hæfter du for betaling af turen.

Bagage

Hvis du medbringer bagage, skal du oplyse det ved bestilling, så du kan være sikker på, at der er plads i bilen. Medbragt bagage skal ske i et omfang, hvor det ikke er til gene for de øvrige kunder, og hvor pladsforholdene i øvrigt tillader det. Du kan få chauffør hjælp til ét stk. håndbagage op til 11 kg. Vejer håndbagagen mere end 11 kg, så medtages denne uden ekstra egenbetaling, men chaufføren giver ikke hjælp til håndtering af bagagen. Hvis der i øvrigt medtages mere end ét stk. håndbagage opkræves der betaling svarende til en medrejsende. Det er ikke muligt at medbringe cykel.

Barnevogn og autostole

Du skal selv medbringe en autostol eller selepude til dit barn (under 135 cm), så barnet kan spændes forsvarligt fast under kørslen. Hvis du medbringer barnevogn eller klapvogn, skal dette oplyses ved bestilling. Barnevogn og klapvogn skal kunne klappes sammen.

Betaling

Hvis du bestiller online eller via app, skal du betale med dit tilknyttede betalingskort ved bestilling. Bestiller du via telefon, skal turen betales med kontanter til chaufføren ved turens start. Der gives tilbage op til nærmeste 100 kr.

Andre billettyper (fx pendlerkort, klippekort og rejsekort) kan ikke bruges.

Cykel

Der kan ikke medbringes cykel.

Dyr

Små dyr i tasker/transportkasser må medbringes, hvis de ikke optager en plads i bilen. Du skal ringe ind til Midttrafik og bestille din tur, hvis du ønsker at medbringe et lille dyr i taske/transportkasse. Service- og førerhunde er velkomne.

Flere personer i samme bil

Flextur er en samkørselsordning. Det betyder, at der kan være flere med i bilen, og at turen kan blive længere (og tage op til dobbelt så lang tid*) end den direkte vej fra A til B. Du betaler altid kun for den direkte vej.

Hvis I er flere, der bestiller sammen (samme start- og slutadresse), betaler I fuld pris for én person og får 50 % rabat for de øvrige personer - op til fire medrejsende.

*) Små ture under 20 minutter vil dog maks. tage 20 minutter. 

Færgeoverfart

  • Øer med kollektiv trafik (Fur og Venø): Du bliver siddende i bilen, og kommunen betaler for overfarten.
  • Øer uden kollektiv trafik (Tunø, Endelave, Anholt og Hjarnø): Du køres til færgen og skal selv sørge for videre transport.


Grupperejser

Der kan bestilles kørsel til maks. fem personer. I betaler fuld pris for én person og får 50 % rabat for de øvrige personer - op til fire medrejsende. Det er ikke muligt, at bestille en grupperejse til mere end fem personer. Er I seks personer eller flere, som skal køre fra/til samme adresse, skal turene bestilles enkeltvis med op til fem personer i hver bil. Midttrafik kan ikke give garanti for, at bilernes afhentnings-/afleveringstidspunkter er ens. 

Hjælpemidler

Vi medtager gerne hjælpemidler, fx rollatorer, manuelle og elektriske kørestole. Vi tager højest to manuelle kørestole eller to hjælpemidler med pr. tur. Dog kan der maks. medtages én elektrisk kørestol pr. bestilling. Det første hjælpemiddel er gratis, for det efterfølgende betales gæstepris på 50 %. Vi kan af sikkerhedsmæssige grunde ikke medtage benzindrevne crossere.

Alle hjælpemidler skal kunne fastspændes i bilen. Det betyder fx, at din crosser skal have ”øjne/kroge” som bespændingerne kan sidde fast i.

Kørsel med liftbiler

Det er chaufførens opgave at betjene liften på bilen. Medbringer du elektrisk kørestol eller el crosser, skal du selv manøvrere ind og ud af vognen, samt til og fra. Er du ikke i stand til dette, skal du medbringe en ledsager, som kan hjælpe. I de tilfælde hvor hjælpemidlet nemt kan betjenes bag på stolen med et skubbehåndtag, kan chaufføren hjælpe ind og ud af vognen, samt til og fra. Chaufføren har ansvaret for, at elektriske kørestole, el crossere, kørestole og kørestolsbrugere er spændt fast.

Kørestol

Din kørestol må maks. måle 80 cm (bredde) x 140 cm (længde), og den samlede vægt for dig og kørestolen må ikke overstige 300 kg. Kørestolen skal også kunne fastspændes under kørslen med sikkerhedsselerne i liftvognen. Hvis kørestolen ikke kan fastspændes med liftvognens sikkerhedsseler, kan Midttrafik ikke tilbyde kørslen.

Løbehjul/el-løbehjul

  • Kan el-løbehjulet/løbehjulet foldes sammen, kan det medtages som normal bagage. Det må maksimalt måle 30 x 60 x 100 cm.
  • Kan el-løbehjulet/løbehjulet ikke foldes sammen sidestilles det med en cykel og kan ikke medbringes.