Flextur

Servicemeddelelse: Pga. vedligehold vil det ikke være muligt at oprette sig som kunde eller tilmelde et betalingskort på midttrafik.flextrafik.dk og Flextrafik app’en d. 21. juni 2021 i tidsrummet kl. 10.00 – 11.00. Vi beklager ulejligheden.

Servicemeddelelse: På baggrund af myndighedernes anbefalinger om afstand er der fortsat begrænset samkørsel i Flextrafik og du kan derfor opleve forsinkelser på din tur. Vi beklager de gener det medfører.


Flextur har ikke en fast køreplan. Du bestiller selv turen fra og til den adresse, du ønsker. Fx til og fra svømmehallen, indkøbscentret eller vennerne.

Turen skal bestilles senest en time før, du ønsker at blive hentet.

Se kort introfilm om Flextur

headline here
Vigtig information vedr. COVID-19

Ændret krav for mundbind/visir i Flextrafik – bruges ved ind- og udstigning fra d. 14. juni 2021

Fra d. 14. juni 2021 ændres kravet om mundbind/visir i den kollektive trafik og Flextrafik.

Fremover er der kun krav om at bære mundbind/visir ved ind- og udstigning af Flextrafik-bilerne. Det samme gælder for Flextrafik-chaufførerne.

 

Kontant betaling genindføres fra 6. maj 2021

Fra 6. maj 2021 kan du igen betale kontant for din Flextur, når du bestiller telefonisk.

Af hensyn til dig selv og chaufføren opfordrer vi dog til, at du bestiller din tur online eller via Flextrafik app, hvor du kan tilknytte dit betalingskort. Ved online- eller appbestilling får du 10 % rabat på din tur.

Bestil dine ture online her

I forbindelse med kontantbetaling i bilen opfordrer vi til, at du undgår at læne dig frem mod chaufføren, når du betaler. Du skal også undgå at have andet ansigt-til-ansigt kontakt med de andre kunder i bilen og chaufføren.

Husk, at du skal bære mundbind eller visir i bilen under hele turen, medmindre du er fritaget for det. Brug håndsprit både før og efter din tur.

Se spørgsmål og svar om genindførelse af kontant betaling

Se spørgsmål og svar om perioden med nedlukning af kontant betaling

Begrænset samkørsel efter påske

Efter påsken 2021 vil du igen opleve, at der kan være andre med på din tur med Flextrafik. Midttrafik følger fortsat myndighedernes anbefalinger og sikrer, at der er god afstand mellem dig og de andre kunder i bilerne. Vær opmærksom på, at du fortsat kun kan bestille ture med maks. en medrejsende/ledsager.

Kørsel til testcentre og vaccination

Kørsel til testcentre:
Du kan køre med Flextur til testcentre, hvis der er tale om et rutinetjek, fx før lægebesøg.

Du kan ikke køre med Flextur, hvis du har symptomer eller mistanke om, at du er smittet med Coronavirus/Covid-19.

Kørsel til vaccination:
Du kan køre med Flextur til vaccination for Coronavirus/Covid-19.

Ophør af brug af forsæde fra 9. november 2020

Pga. det stigende smittetryk ønsker Midttrafik at skabe større tryghed for kunder og chauffører. Derfor har Midttrafik besluttet at fjerne muligheden for brug af bilernes forsæde i forbindelse med alt kørsel med Flextrafik, herunder handicapkørsel. Beslutningen gælder fra mandag 9. november 2020 og vil være gældende indtil smittetrykket er faldet markant. Midttrafik informerer på hjemmesiden, når det igen bliver muligt at sidde på forsædet.

Maks. en ledsager/medrejsende

På grund af Coronavirus/Covid-19 må du maks. have en ledsager/medrejsende med på din tur med Flextrafik. Dette er for at begrænse smitterisikoen. Du skal kun tage en ledsager/medrejsende med på turen, hvis det er absolut nødvendigt.

headline here
Godt at vide
  • Du kan bruge Flextur alle ugens dage kl. 6.00 - 24.00, undtagen 24. og 31. december
  • Du bliver kørt i taxa, liftbil eller personbil
  • Bestil turen til den tid, du senest skal være fremme (du kan være fremme op til 45 min. før), eller
  • Bestil turen til den tid, du ønsker at blive hentet (tidspunktet kan blive -15/+45 min. ift. dit ønske)
  • Du får oplyst dit afhentningstidspunkt ved bestilling (bilen kommer -5/+20 min. ift. det oplyste tidspunkt, og du skal stå klar ved vejen/kantstenen, når bilen kommer)
  • Der kan være andre kunder med bilen. Det betyder, at turen kan blive længere (og tage op til dobbelt så lang tid) end den direkte vej fra A til B. Du betaler altid kun for den direkte vej.
headline here
Pris og betaling

Pris

Prisen afhænger af, hvilken kommune du kører i. 

Se priser og betingelser i din kommune

Brug prisberegneren til at finde prisen på din Flextur eller ring på tlf. 87 40 83 00 (tast 2).

Prisen i prisberegneren er vejledende og for én person. Hvis I er flere, der bestiller sammen (samme start- og slutadresse), betaler I fuld pris for én person og får 50 % rabat for de øvrige personer - op til fire medrejsende.

Du kan også få oplyst prisen ved at ringe til os på tlf. 87 40 83 00 (tast 2).

Betaling

Du kan betale på følgende måder:

  • Betalingskort
    Betalingskort kan kun bruges ved bestilling online eller via app.

    Du kan bruge Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard og JCB kort.

    Hvis der ikke er dækning på dit betalingskort, vil du modtage en faktura via E-boks. 

  • Kontant betaling i bilen
    Det er muligt at betale med kontanter i bilen, når du ringer og bestiller turen telefonisk.

    Se spørgsmål og svar om nedlukning af kontant betaling

  • Månedsfakturering
    Månedsfakturering kan både bruges, når du bestiller online, via app og telefonisk.

    Med månedsfakturering modtager du en faktura, hvor alle dine udførte ture for den seneste måned fremgår. Du har mulighed for at tilmelde dine betalinger til betalingsservice, så betalingen fremover foregår automatisk.

    Du kan tilmelde dig månedsfakturering ved at udfylde denne formular eller ved at ringe til Midttrafik på tlf. 87 40 83 00 (tast 2) på hverdage mellem kl. 8.00 – 16.00. 

    Se spørgsmål og svar om månedsfakturering

headline here
Sådan bestiller du (app, online, telefon)

Turen skal bestilles senest en time før, du ønsker at blive hentet.

Du kan bestille på tre måder:

1. Bestil i app

Hent ''Flextrafik" app'en i App Store eller Google Play

Du får 10 % rabat, når du bestiller din Flextur på app.

Sådan gør du: 

  • Du skal vælge Midttrafik som dit trafikselskab
  • Opret dig som bruger
  • Login med kundenummer og pinkode, som du modtager via e-mail og bestil din tur

Hvis du skal ud og køre mellem kl. 6.00 - 8.00, skal du huske at bestille din tur senest kl. 23.00 dagen før.

Vejledning til at oprette dig som bruger

Vejledning til bestilling i app

Behandling af personoplysninger (Privatlivspolitik Flextrafik)

 

2. Bestil online

Bestil din Flextur på midttrafik.flextrafik.dk

Du får 10 % rabat, når du bestiller din Flextur online. 

Hvis du skal ud og køre mellem kl. 6.00 - 8.00, skal du huske at bestille din tur senest kl. 23.00 dagen før.

Vejledning til bestilling online

Behandling af personoplysninger (Privatlivspolitik Flextrafik)

 

3. Bestil pr. telefon

Ring på tlf. 87 40 83 00 (tast 2) alle ugens dage kl. 8.00 - 16.00.* 

Når du bestiller pr. telefon, kan du kun betale med kontanter til chaufføren. Der gives tilbage op til nærmeste 100 kr.  

Ved bestilling skal du oplyse:

  • Navn og telefonnummer, som chaufføren kan kontakte dig på
  • Nøjagtig start- og slutadresse, samt kommune og postnummer
  • Det tidspunkt, du ønsker at blive hentet eller være fremme på
  • Antal personer, maks. fem
  • Om du medbringer bagage. Chaufføren yder hjælp ved ét stk. bagage maks. 11 kg
  • Medtager du mere end ét stk. bagage, er prisen pr. bagage den samme som prisen for en medrejsende
  • Om du medbringer hjælpemidler, fx rollator eller kørestol
  • Om du medbringer barnevogn eller autostol

Hvis du ønsker en aftale om faste ture, eller hvis din tur krydser en regionsgrænse, skal du bestille pr. telefon.

Behandling af personoplysninger (Midttrafiks privatlivspolitik)

* Du kan bestille ture online hele døgnet.

Frister for bestilling

App og online
Du kan bestille din Flextur online hele døgnet indtil en time før, du ønsker at blive hentet. 

Telefon
Du kan bestille din Flextur indtil en time før, du ønsker at blive hentet. Hvis du skal rejse i tidsrummet kl. 6.00 - 8.00, skal du bestille din Flextur senest kl. 20.00 dagen før. Flexbus kan bestilles pr. telefon fra kl. 8.00 - 16.00 alle ugens dage.

Du kan bestille ture maks. 14 dage frem.

Faste ture

Ønsker du at lave en aftale om faste ture, skal du ringe på tlf. 87 40 83 00 (tast 2) hverdage kl. 8.00 - 16.00.

Sms-påmindelse

Hvis du gerne vil modtage en sms-påmindelse om din Flextur, kan du oprette dig her

Se vejledning om sms-påmindelse

headline here
Sådan afbestiller du

Frister for afbestilling

Du skal afbestille din Flextur senest én time før det aftalte afhentningstidspunkt.

App og online
Har du bestilt din Flextur på app eller online, kan du afbestille samme sted.

Se her, hvordan du afbestiller din Flextur på app eller online

Telefon
Har du bestilt din Flextur pr. telefon, skal du afbestille din tur ved at ringe til os på tlf. 87 40 83 00 (tast 4).

Du kan ringe til os og afbestille alle dage mellem  kl. 6.00 - 1.00. Oplys det telefonnummer, som du brugte til din bestilling.

headline here
Forsinkelse og rejsegaranti

Du skal være klar 5 minutter før og op til 20 minutter efter det afhentningstidspunkt, som du fik oplyst ved bestilling.

Hvis du ikke bliver hentet inden for dette tidsrum, skal du kontakte os på tlf. 87 40 83 00 (tast 0).

Du kan ringe til os alle dage kl. 6.00 - 1.00.

Mere end 20 minutter forsinket?

Hvis din Flextur er mere end 20 minutter forsinket, kan du bruge vores rejsegaranti.

Læs mere om rejsegarantien her

headline here
Rejseregler

Flextur er offentlig servicetrafik, og det betyder, at der ikke kan ydes ekstra service til personer, som fx er demente, blinde, dårligt gående mm. Har du eller en pårørende brug for ekstra service, skal I tage kontakt til hjemkommunen og høre, om du eller din pårørende kan blive visiteret til en af kommunens kørselstilbud, som tilbyder den ekstra service.

Adresse til adresse ved kantstenen

Du bliver hentet ved og kørt til kantstenen (eller hvor en almindelig taxi ville holde) på den adresse, du bestiller turen fra og til. Er du gangbesværet, hjælper chaufføren gerne med ind- og udstigning i vognen samt fastspænding af eventuelle hjælpemidler, men du skal selv kunne komme fra din hoveddør og hen til vognen.

"Afhentning" eller "senest fremme"

Hvilken tid skal du være "fremme" eller "afhentes"? Når du bestiller din Flextur, er der to muligheder:

  • Du kan bestille turen til den tid, du senest skal være fremme. Det er vigtigt at oplyse, når du skal til vigtige begivenheder med et fast mødetidspunkt.
  • Du kan bestille turen til den tid, du ønsker at blive afhentet. Her kan Midttrafik dog ikke love præcist, hvornår du er fremme på ankomstadressen. Du vil blive tilbudt et afhentningstidspunkt -15/+45 min. i forhold til det ønskede afrejsetidspunkt
  • Du får oplyst dit afhentningstidspunkt ved bestilling (bilen kommer -5/+20 min. ift. det oplyste tidspunkt, og du skal stå klar ved vejen/kantstenen, når bilen kommer).

Du får ved bestilling besked om, hvornår bilen henter dig. Det er vigtigt, at du er klar til den aftalte tid. Hvis du udebliver fra din bestilte kørsel, og vi har kørt forgæves, bliver de øvrige ture på den pågældende dag slettet.

Hvis du ikke er klar til det aftalte tidspunkt, eller chaufføren ikke kan finde eller kontakte dig, hæfter du for betaling af turen.

Bagage

Hvis du medbringer bagage, skal du oplyse det ved bestilling, så du kan være sikker på, at der er plads i bilen. Medbragt bagage skal ske i et omfang, hvor det ikke er til gene for de øvrige kunder, og hvor pladsforholdene i øvrigt tillader det. Du kan få chauffør hjælp til ét stk. håndbagage op til 11 kg. Vejer håndbagagen mere end 11 kg, så medtages denne uden ekstra egenbetaling, men chaufføren giver ikke hjælp til håndtering af bagagen. Hvis der i øvrigt medtages mere end ét stk. håndbagage opkræves der betaling svarende til en medrejsende. Det er ikke muligt at medbringe cykel.

Barnevogn og autostole

Du skal selv medbringe en autostol eller selepude til dit barn (under 135 cm), så barnet kan spændes forsvarligt fast under kørslen. Hvis du medbringer barnevogn eller klapvogn, skal dette oplyses ved bestilling. Barnevogn og klapvogn skal kunne klappes sammen.

Betaling

Hvis du bestiller online eller via app, skal du betale med dit tilknyttede betalingskort ved bestilling. Bestiller du via telefon, skal turen betales med kontanter til chaufføren ved turens start. Der gives tilbage op til nærmeste 100 kr.

Andre billettyper (fx pendlerkort, klippekort og rejsekort) kan ikke bruges.

Dyr

Små dyr i tasker/transportkasser må medbringes, hvis de ikke optager en plads i bilen. Du skal ringe ind til Midttrafik og bestille din tur, hvis du ønsker at medbringe et lille dyr i taske/transportkasse. Service- og førerhunde er velkomne.

Flere personer i samme bil

Flextur er en samkørselsordning. Det betyder, at der kan være flere med i bilen, og at turen kan blive længere (og tage op til dobbelt så lang tid*) end den direkte vej fra A til B. Du betaler altid kun for den direkte vej.

Hvis I er flere, der bestiller sammen (samme start- og slutadresse), betaler I fuld pris for én person og får 50 % rabat for de øvrige personer - op til fire medrejsende.

*) Små ture under 20 minutter vil dog maks. tage 20 minutter. 

Færgeoverfart

  • Øer med kollektiv trafik (Fur og Venø): Du bliver siddende i bilen, og kommunen betaler for overfarten.
  • Øer uden kollektiv trafik (Tunø, Endelave, Anholt og Hjarnø): Du køres til færgen og skal selv sørge for videre transport.


Grupperejser

Der kan bestilles kørsel til maks. fem personer. I betaler fuld pris for én person og får 50 % rabat for de øvrige personer - op til fire medrejsende. Det er ikke muligt, at bestille en grupperejse til mere end fem personer. Er I seks personer eller flere, som skal køre fra/til samme adresse, skal turene bestilles enkeltvis med op til fem personer i hver bil. Midttrafik kan ikke give garanti for, at bilernes afhentnings-/afleveringstidspunkter er ens. 

Hjælpemidler

Vi medtager gerne hjælpemidler, fx rollatorer, manuelle og elektriske kørestole. Dog kan du ikke bestille en høj vogn, med mindre du er siddende i kørestol under transporten. Vi tager højest to manuelle kørestole eller to hjælpemidler med pr. tur. Dog kan der maks. medtages én elektrisk kørestol pr. bestilling. Det første hjælpemiddel er gratis, for det efterfølgende betales gæstepris på 50 %. Vi kan af sikkerhedsmæssige grunde ikke medtage benzindrevne crossere. Alle hjælpemidler skal kunne fastspændes i vognen.

Kørsel med liftbiler

Det er chaufførens opgave at betjene liften på bilen. Medbringer du elektrisk kørestol eller el crosser, skal du selv manøvrere ind og ud af vognen, samt til og fra. Er du ikke i stand til dette, skal du medbringe en ledsager, som kan hjælpe. I de tilfælde hvor hjælpemidlet nemt kan betjenes bag på stolen med et skubbehåndtag, kan chaufføren hjælpe ind og ud af vognen, samt til og fra. Chaufføren har ansvaret for, at elektriske kørestole, el crossere, kørestole og kørestolsbrugere er spændt fast.

Løbehjul/el-løbehjul

  • Kan el-løbehjulet/løbehjulet foldes sammen, kan det medtages som normal bagage. Det må maksimalt måle 30 x 60 x 100 cm.
  • Kan el-løbehjulet/løbehjulet ikke foldes sammen sidestilles det med en cykel og kan ikke medbringes.