Før du klager - vigtigt at være opmærksom på
Mange vælger at klage over en kontrolafgift, men i langt de fleste tilfælde, vil klagen sandsynligvis ikke føre til medhold.
Vi modtager ofte klager, der bygger på misforståelser eller forhold, der ikke ændrer på grundlaget for afgiften.
Herunder kan du se eksempler på situationer, hvor en klage sandsynligvis ikke fører til ændring.
Du købte mobilbillet eller checkede ind på Rejsekort som app efter påstigning
Eksempel: "Jeg swipe’ede billetten, mens jeg satte mig."
Ifølge rejsereglerne skal du have modtaget mobilbilletten eller checket ind i en app inden påstigning.
Du brugte en Orange DSB-billet til bus eller letbane
Eksempel: "Jeg havde en gyldig billet – den var til toget."
Orange-billetter gælder kun til togrejser mellem stationer – ikke til Midttrafiks busser eller Letbanen.
Du havde tekniske problemer med appen eller mobilen
Eksempel: "Appen var langsom."
Det er kundens ansvar at kunne fremvise en gyldig billet – ved overordnede tekniske problemer med appen er kontrolløren orienteret.
Du havde travlt, løb til bussen, det var dårligt vejr eller du blev forsinket
Eksempel: "Jeg nåede ikke at købe billet, fordi bussen kom pludseligt."
Selvom det kan være forståeligt, ændrer det ikke på reglerne.
Du havde et gyldigt pendlerkort, men glemte det derhjemme - eller din mobil løb tør for strøm
Eksempel: "Jeg har et pendlerkort, men fik det ikke med - eller min telefon gik ud, så jeg kunne ikke fremvise mit pendlerkort.
Med dokumentation inden betalingsfrist kan afgiften ændres til et ekspeditionsgebyr – ellers fastholdes den.
Midttrafiks rejseregler gælder for alle
Billetkontrollen tager ikke stilling til passagerens hensigt, men vurderer udelukkende, om der er gyldig billet i kontrolsituationen i henhold til rejseregler og handelsbetingelser. Det er med til at sikre, at alle behandles efter de samme regler.
Hvis din situation minder om eksemplerne ovenfor, vil din klage sandsynligvis ikke kunne ændre afgørelsen.