{{news.Title}}
Før nytår lagde vi en video på ChaufførNet, der viste, hvordan du skulle udstede tillægsbilletter.
Videoen startede en god debat om tillægsbilletter generelt, og vi vil gerne sige tak for de gode og konstruktive kommentarer. Særlig tak til Ib Hansen og Hans Christian Hansen for værdifulde input og forslag!
Kommentarerne viste tydeligt, at der var plads til forbedring, og det har vi lyttet til.
Derfor har vi set på udfordringen igen, og vi har lavet nye retningslinjer for, hvordan du skal udstede tillægsbilletter i bussen.
For at undgå forvirring, har vi fjernet den tidligere nyhed, og vi har opdateret chaufførhåndbogen
Formålet med de nye retningslinjer er:
- At gøre det nemmere og mere ensartet for dig som chauffør
- At give kunderne en ensartet service og pris
- At kunderne fortsat selv kan udstede en tillægsbillet i automater
Typen af billet/kort er afgørende
Med de nye retningslinjer skal tillægsbilletten altid laves som en zonebillet ved påstigning og fra den zone, bussen er i. Men antallet af zoner afhænger af, hvilken type billet eller kort kunden har i forvejen.
Sådan gør du:
- Udsted en zonebillet ved påstigning (fra den zone bussen er i)
- Billetten udstedes til det antal zoner, der mangler på kundens enkeltbillet/klippekort
- Manglende antal zoner skal beregnes ud fra ringzoneprincippet
- Udsted en zonebillet ved påstigning (fra den zone bussen er i)
- Antal zoner skal svare til de zoner, kunden ikke har på sit periodekort (eller billet med faste zoner)
- Ringzoneprincip skal ikke bruges
Værktøjer til beregning af zoner
Oftest vil du kende dit rute så godt, at du har helt styr på, hvor mange zoner kunden mangler. Men er du ny chauffør eller ny på ruten, kan du bruge metoden i videoen herunder. Husk, at kunder med rejsekort skal have lavet check ind og check ud, før du skifter bussen position.
{{comment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}
{{subcomment.CreatedDate | date:'dd/MM-yyyy'}}