Handicapkørsel

Handicapkørsel er et supplement til den kollektive trafik for borgere i Region Midtjylland, der er svært bevægelseshæmmede og blinde/svagtseende. 

Blinde og svagtseende kan bestille en Daisy disk med al information på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). 

Du kan bruge handicapkørsel alle ugens dage kl. 6.00 - 24.00.

Kørslen er fra gadedør til gadedør i gadeplan. Handicapkørsel omfatter kørsel til alle formål. Fx besøg hos familie, indkøb og kulturelle aktiviteter.

Ved kørsel til behandling eller terapi fx hos lægen, hospitalet og fysioterapeut, skal du kontakte din hjemkommune eller region, for at høre, om de dækker din kørsel. Hvis de ikke dækker din kørsel, kan handicapordningen bruges. 

Når du kører med handicapkørsel, bliver du kørt i taxa, liftbil eller personbil.

headline here
Vigtig information vedr. coronavirus/covid-19

To gratis sommerture med handicapkørsel – en del af regeringens sommerpakke

Med regeringens sommerpakke kan du køre to gratis sommerture i uge 27 - 32, hvis du er visiteret til handicapkørsel. De to ture bliver trukket fra dit årlige turantal, minimum 104 ture pr. år, men du skal ikke betale for kørslen. De to ture kan bestilles som en tur/retur eller to enkelt ture.

På de to sommerture med handicapkørsel kan du enten have en gratis ledsager eller en gratis medrejsende med, og turen må maks. være 50 km lang. Hvis du er visiteret til handicapkørsel af en kommune i Region Midtjylland, kan sommerturene kun bestilles til at blive udført inden for Region Midtjyllands område og ikke i resten af Danmark.

Dine to sommerture med handicapkørsel kan ikke bestilles online eller i Flextrafik app. Du skal ringe ind og bestille dine ture i Midttrafiks Servicecenter på 87 40 83 00 (tast 1) mellem kl. 07.00 – 17.00 på hverdage. Husk at oplyse, at der er tale om en ’sommertur’.

Brug håndsprit før og efter din tur

Midttrafik vil gerne opfordre alle vores kunder til at bruge håndsprit både inden og efter din tur med Flextrafik for at mindske smitten af coronavirus/covid-19.

Begrænset samkørsel fra 27. maj 2020

Fra 27. maj 2020 vil du igen opleve, at der kan være andre med på din tur med Flextrafik. Midttrafik følger fortsat myndighedernes anbefalinger og sikrer, at der er god afstand mellem dig og de andre kunder i bilerne.

Maks. en ledsager/medrejsende

På grund af coronavirus/covid-19 må du maks. have en ledsager/medrejsende med på din tur med Flextrafik for øjeblikket. Dette er for at begrænse smitterisikoen. Du skal kun tage en ledsager/medrejsende med på turen, hvis det er absolut nødvendigt.

headline here
Vigtige telefonnumre og åbningstider

Her kan du skrive til os

Vi er klar på telefonen til at hjælpe dig i følgende tidsrum:

Bestilling og spørgsmål Handicapkørsel
(Rejser under 100 km)
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 1)
Alle dage kl. 7.00 – 20.00

(Rejser over 100 km)
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 5)
Mandag-fredag kl. 8.00 - 12.00

Rykke for vogn
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 0)
Alle dage hele døgnet

Aflysning af vogn 
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 4)
Alle dage kl. 6.00 - 23.00

Bestilling af Flextur 
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 2)
Alle dage kl. 7.00 – 20.00

Bestilling af Flexbus
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 3)
Alle dage kl. 7.00 – 20.00

headline here
Sådan bestiller du via app

Hent “Flextrafik - FlexDanmark” i App Store eller Google Play 

Ved bestilling via app skal du logge på med dit kundenummer. Du finder dit kundenummer og pinkode i velkomstbrevet. Du kan kun bestille kørsel inden for Region Midtjylland.

Du kan bestille din rejse via app hele døgnet indtil to timer før, du ønsker at blive hentet. Du kan bruge handicapkørsel alle ugens dage kl. 6.00 - 24.00.

Du kan se hvordan dine personoplysninger bliver behandlet her: Privatlivspolitik (Flextrafik)

Se en detaljeret vejledning til app'en (pdf)

Hjælp til oprettelse som bruger

Du har i dit velkomstbrev fra Midttrafik modtaget dit kundenummer og pinkode til app'en og online bestilling. Hvis du har spørgsmål, kan du ringe på hverdage mellem kl. 9.00 - 12.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 6).

Hjælp til bestilling via app

Har du brug for hjælp til at bestille ture på app'en, kan du se vores instruktionsvideo herunder eller ringe på hverdage mellem kl. 9.00 - 12.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 6).

Husk at du skal vælge handicapkørsel i stedet for Flextur som rejsetype.

Bemærk, at du ikke kan bestille handicapkørsel til andre end dig selv.



Betaling

Du kan betale med betalingskort, når du bestiller via app. Her kan du tilknytte Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard og JCB kort. 

Faste ture

Hvis du ønsker en aftalte om faste ture, skal du bestille via telefon

Sms-påmindelse om din tur

Ønsker du at modtage en sms-påmindelse om din tur, kan du tilmelde dig her

Se hvordan du kan modtage en sms-påmindelse i videoen herunder:

headline here
Sådan bestiller du online

Bestil rejser under 100 km - online på Midttrafik.flextrafik.dk

Ved onlinebestilling skal du logge på med dit kundenummer. Du finder dit kundenummer og pinkode i velkomstbrevet. Du kan kun bestille kørsel inden for Region Midtjylland.

Du kan bestille din rejse online hele døgnet indtil to timer før, du ønsker at blive hentet. Du kan bruge handicapkørsel alle ugens dage kl. 6.00 - 24.00.

Du kan se hvordan dine personoplysninger bliver behandlet her: Privatlivspolitik (Flextrafik) 

Hjælp til oprettelse som bruger

Du har i dit velkomstbrev fra Midttrafik modtaget dit kundenummer og pinkode til app'en og online bestilling. Hvis du har spørgsmål, kan du ringe på hverdage mellem kl. 9.00 - 12.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 6).

Hjælp til online bestilling

Har du brug for hjælp til at bestille ture online, kan du se vores instruktionsvideo eller ringe på hverdage mellem kl. 9.00 - 12.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 6).

Husk at du skal vælge handicapkørsel i stedet for Flextur som rejsetype.

Bemærk, at du ikke kan bestille handicapkørsel til andre end dig selv.



Betaling

Du kan betale med betalingskort, når du bestiller kørsel online. Her kan du tilknytte Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard og JCB kort.

Faste ture

Hvis du ønsker en aftalte om faste ture, skal du bestille pr. telefon

SMS-påmindelse om din tur

Ønsker du at modtage en sms-påmindelse om din tur, kan du tilmelde dig her

Se hvordan du kan modtage en sms-påmindelse her:

headline here
Sådan bestiller du via telefon

Ring på tlf. 87 40 83 00 (tast 1) alle dage mellem kl. 7.00 – 20.00. Dog særlige åbningstider 24. og 31. december.

Du skal bestille rejsen mindst to timer før afrejse (undtagen rejser 24. og 31. december, og rejser over 100 km, hvor der er særlige bestillingsfrister). 

Når du bestiller via telefon, kan du kun betale med kontanter til chaufføren. Der gives tilbage op til nærmeste 100 kr.

Ved bestilling skal du huske at have følgende oplysninger klar:

  • CPR-nummer
  • Nøjagtig start- og slutadresse, samt kommune og postnummer
  • Telefonnummer så vi kan ringe til dig inden afhentning
  • Tidspunkt for kørsel: Skal du være fremme til et bestemt tidspunkt, er det vigtigt, at du oplyser os om det
  • Øvrige oplysninger: Antal passagerer og eventuelle hjælpemidler

Du vil blive tilbudt et afhentningstidspunkt -15/+45 minutter i forhold til det ønskede afrejsetidspunkt.

Faste ture

Ønsker du en aftale om faste ture (fx en fast ugedag og klokkeslet med samme start- og slutadresse), kan de bestilles på hverdage kl. 8.00 - 16.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). Du kan bestille faste ture året ud.

Du kan se, hvordan Midttrafik behandler dine personoplysninger her: Midttrafiks privatlivspolitik

headline here
Hvad koster handicapkørsel?

Du betaler minimum 30 kr. og kan for dette beløb køre op til 10 km. Herefter koster turen yderligere 3 kr. pr. km. op til 100 km. Prisen for rejser over 101 km er 9 kr. pr. km, hvis turen udføres af en Flextrafik-bil.

Når du bestiller en tur, får du oplyst, hvad egenbetalingen er.

Gæster

Dine gæster betaler 50% af din egenbetaling på den del af rejsen, som foregår i en Flextrafik-vogn. Børn under 15 år rejser gratis. 

Læs mere om "antal gæster"

Ved bestilling via telefon

Du kan kun betale kontant og ved turens start. Der kan gives tilbage op til nærmeste 100 kr. Hvis du ikke har penge med til betaling, vil turen ikke blive kørt. Har du brug for en kvittering, kan du bede chaufføren om det.

Ved bestilling online eller via app

Her kan du tilknytte Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard og JCB kort.

headline here
Forsinkelse

Du bliver hentet mellem 5 minutter før og 20 minutter efter det aftalte tidspunkt.

Hvis bilen ikke kommer, så kontakt os på tlf. 87 40 83 00 (tast 0). 

Husk at have CPR-nummer klar, når du ringer.

Ved forsinkelser på over 20 minutter er handicapkørsel omfattet af rejsegaranti 

Hvis du udebliver fra din bestilte tur, og vi har kørt forgæves,  bliver de øvrige ture på den pågældende dag slettet.

headline here
Afbestilling

Du skal afbestille din tur senest en time før det aftalte afhentningstidspunkt. Kontakt os alle dage kl. 6.00 - 1.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 4). Husk at have CPR-nummer klar, når du ringer.

Hvis du udebliver fra din bestilte tur, og vi har kørt forgæves,  bliver de øvrige ture på den pågældende dag slettet.

Hvis du har bestilt din rejse på app'en eller online, kan du også afbestille rejsen der:

Afbestil på app'en


 

Afbestil online

headline here
Rejseregler

Bagage

Det er gratis at medbringe bagage, men vejer bagagen over 11 kg, skal du selv kunne løfte bagagen ind/ud af bilen. Husk at oplyse dette ved bestillingen. Ønsker du at medbringe mere end 1 stk. bagage, skal du oplyse det ved bestillingen. Der betales samme pris for ekstra bagage, som der betales for en medrejsende gæst.

Barnevogn og autostole

Du skal selv medbringe en autostol eller selepude til dit barn (under 135 cm), så barnet kan spændes forsvarligt fast under kørslen. Hvis du medbringer barnevogn eller klapvogn, skal dette oplyses ved bestilling. Barnevogn og klapvogn skal kunne klappes sammen.

Dyr

Små dyr i tasker/transportkasser må medbringes, hvis de ikke optager en plads i bilen. Du skal ringe ind til Midttrafik og bestille din tur, hvis du ønsker at medbringe et lille dyr i taske/transportkasse. Service- og førerhunde medtages.

Flere personer i samme vogn

Handicapkørsel er en samkørselsordning. Det betyder, at der kan være flere med i vognen, og at turen kan være længere end den direkte vej fra A til B. Du betaler altid kun for den direkte vej.

Færgeoverfart

Kørsel på øer med kollektiv trafik:

  • Samsø: Kunden forlader bilen og overfart sker for kundens egen regning og egen hjælp.
  • Fanø: Kunden bliver siddende i bilen og kommunen betaler for overfarten.
  • Fur/Venø: Kunden bliver siddende i bilen og kommunen betaler for overfarten.

Øer uden kollektiv trafik: 

  • Kunden køres til færgen og skal selv sørge for videre transport. F.eks.: Tunø, Endelave, Anholt og Hjarnø.


Gæster

Mod betaling kan du tage venner og familie med. Du kan maksimum medtage to betalende gæster + et barn under 15 år eller din visiterede ledsager. I alt maksimum fire personer inkl. dig selv. 

Læs om priser for gæster

Hjælpemidler

Du kan maksimum medtage en elektrisk kørestol eller crosser pr. bestilling, og af sikkerhedsmæssige grunde kan vi ikke medtage benzindrevne crossere.

Kørestol

Din kørestol må maks. måle 80 cm (bredde) x 140 cm (længde), og den samlede vægt for dig og kørestolen må ikke overstige 300 kg. Kørestolen skal også kunne fastspændes under kørslen med sikkerhedsselerne i liftvognen. Hvis kørestolen ikke kan fastspændes med liftvognens sikkerhedsseler, kan Midttrafik ikke tilbyde kørslen.

Kørsel med liftbiler

Det er chaufførens opgave at betjene liften på vognen. Medbringer du elektrisk kørestol eller el crosser, skal du selv manøvrere ind og ud af vognen, samt til og fra. Er du ikke i stand til dette, skal du medbringe en ledsager, som kan hjælpe. I de tilfælde hvor hjælpemidlet nemt kan betjenes bag på stolen med et skubbehåndtag, kan chaufføren hjælpe ind og ud af vognen, samt til og fra. Chaufføren har ansvaret for, at elektroniske kørestole, el crossere, kørestole og kørestolsbrugere er spændt fast.

Løbehjul/el-løbehjul

  • Kan el-løbehjulet/løbehjulet foldes sammen, kan det medtages som normal bagage. Det må maksimalt måle 30 x 60 x 100 cm.
  • Kan el-løbehjulet/løbehjulet ikke foldes sammen sidestilles det med en cykel og kan ikke medbringes.


Trappemaskine

Du kan tilkøbe løft med trappemaskine mod en egenbetaling på 250 kr. pr. løft. Herudover betaler du almindelig egenbetaling for turen. 

Læs mere om befordring med trappemaskine

headline here
Om handicapkørsel

Der skelnes mellem flere typer rejser:

Hvem kan bruge handicapkørsel?

Handicapkørsel visiteres af din kommune. Når du er visiteret, har du ret til 104 enkeltture pr. kalenderår (borgere i Aarhus kommune har yderligere 21 ture til brug internt i kommunen). Ubrugte ture kan ikke overføres til nyt år. Pr. 1. januar får du på ny 104 ture, og i Aarhus 104 + 21 ture.

Hvis du har behov for fx gratis ledsager, hjælpemidler eller lav vogn, kan du ansøge din kommune om det. I nogle kommuner kan der også visiteres til trappemaskine.

Hvis du som kunde ikke har brugt din handicapkørsel inden for de sidste 3 år, skal du forny din kørselstilladelse hos visitationen i din kommune. 

Velkomstbrev

Når du er blevet visiteret til Handicapkørsel af din bopælskommune, vil du modtage et velkomstbrev med de vigtigste informationer. Velkomstbrevet udsendes af Midttrafik og leveres i e-Boks. Er du fritaget for Digital Post, kommer brevet automatisk pr. post.

Hvis du som kunde ikke har brugt din handicapkørsel inden for de sidste 3 år, skal du forny din kørselstilladelse hos visitationen i din kommune.

Se folder om handicapkørsel (pdf)

headline here
Handicapkørsel på Samsø

Intern handicapkørsel på Samsø

Er du borger på Samsø og visiteret til handicapkørsel, skal du bestille din handicapkørsel på Samsø hos Samsø Bus på tlf. 72 10 80 10.

Åbningstid er alle ugens dage kl. 8.00 - 18.00.

Handicapkørsel på fastlandet

Er du borger på Samsø og ønsker at bestille kørsel på fastlandet, skal du bestille hos Midttrafik. Du kan bestille alle ugens dage på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). 

Vær opmærksom på, at der er særlige bestillingsfrister for lange rejser over 100 km, interne rejser i 2. region samt rejser 24. og 31. december. 

Læs mere om, hvordan du bestiller handicapkørsel på fastlandet (kørt af Midttrafik) under punktet 'Sådan bestiller du'.

headline here
Bestilling af handicapkørsel Midttrafik jul og nytår

Bestillingsfrister for handicapkørsel til den 24. december 2020

Rejser under 100 km

Du kan bestille handicapkørsel til d. 24. december 2020 fra onsdag d. 18. november til og med fredag d. 18. december 2020, fra kl. 8.00 – 16.00 på hverdage.

Rejser over 100 km

Skal du på en rejse, som er over 100 km, kan du bestille din tur med handicapkørsel fra onsdag d. 18. november til og med tirsdag d. 1. december 2020.