Har du brug for hjælp?

Vi sidder klar i kundeservice til at hjælpe dig.

Tlf. 70 210 230 (Se åbningstider under Kundeservice)

Skriv til os eller chat med os

Handicapkørsel

Handicapkørsel er et supplement til den kollektive trafik for borgere i Region Midtjylland, der er svært bevægelseshæmmede og blinde/svagtseende. 

Blinde og svagtseende kan bestille en Daisy disk med al information på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). 

Du kan bruge handicapkørsel alle ugens dage kl. 6.00 - 24.00.

Kørslen er fra gadedør til gadedør i gadeplan. Handicapkørsel omfatter kørsel til alle formål. Fx besøg hos familie, indkøb og kulturelle aktiviteter.

Ved kørsel til behandling eller terapi fx hos lægen, hospitalet og fysioterapeut, skal du kontakte din hjemkommune eller region, for at høre, om de dækker din kørsel. Hvis de ikke dækker din kørsel, kan handicapordningen bruges.  

headline here
Vigtige telefonnumre og åbningstider

Her kan du skrive til os

Vi er klar på telefonen til at hjælpe dig i følgende tidsrum:

Bestilling og spørgsmål Handicapkørsel
(Rejser under 100 km)
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 1)
Alle dage kl. 7.00 – 20.00

(Rejser over 100 km)
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 5)
Mandag-fredag kl. 8.00 - 12.00

Rykke for vogn
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 0)
Alle dage hele døgnet

Aflysning af vogn 
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 4)
Alle dage kl. 6.00 - 23.00

Bestilling af Flextur 
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 2)
Alle dage kl. 7.00 – 20.00

Bestilling af Flexbus
Tlf. 87 40 83 00 (TAST 3)
Alle dage kl. 7.00 – 20.00

headline here
Sådan bestiller du via app

Hent “Flextrafik - FlexDanmark” i App Store eller Google Play 

Ved bestilling via app skal du logge på med dit kundenummer. Du finder dit kundenummer og pinkode i velkomstbrevet. Du kan kun bestille kørsel inden for Region Midtjylland.

Du kan bestille din rejse via app hele døgnet indtil to timer før, du ønsker at blive hentet. Du kan bruge handicapkørsel alle ugens dage kl. 6.00 - 24.00.

Se en detaljeret vejledning til app'en (pdf)

Hjælp til oprettelse som bruger
Har du brug for hjælp til at blive oprettet som bruger til app'en og online bestilling, kan du se vores instruktionsvideo eller ringe på hverdage mellem kl. 9.00 - 12.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 6).

Hjælp til bestilling via app
Har du brug for hjælp til at bestille ture på app'en, kan du se vores instruktionsvideo eller ringe på hverdage mellem kl. 9.00 - 12.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 6).

Husk at du skal vælge handicapkørsel.

Betaling
Du kan betale med betalingskort, når du bestiller via app. Her kan du tilknytte Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard og JCB kort.

Faste ture
Hvis du ønsker en aftalte om faste ture, skal du bestille via telefon

Sms-påmindelse om din tur
Ønsker du at modtage en sms-påmindelse om din tur, kan du tilmelde dig her

Se hvordan du kan modtage en sms-påmindelse her:

headline here
Sådan bestiller du online

Bestil rejser under 100 km - online på Midttrafik.flextrafik.dk

Ved onlinebestilling skal du logge på med dit kundenummer. Du finder dit kundenummer og pinkode i velkomstbrevet. Du kan kun bestille kørsel inden for Region Midtjylland.

Du kan bestille din rejse online hele døgnet indtil to timer før, du ønsker at blive hentet. Du kan bruge handicapkørsel alle ugens dage kl. 6.00 - 24.00.

Hjælp til oprettelse som bruger
Har du brug for hjælp til at blive oprettet som bruger til online bestilling og app'en, kan du se vores instruktionsvideo eller ringe på hverdage mellem kl. 9.00 - 12.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 6).

Hjælp til online bestilling
Har du brug for hjælp til at bestille ture online, kan du se vores instruktionsvideo eller ringe på hverdage mellem kl. 9.00 - 12.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 6).

Husk at du skal vælge handicapkørsel.

Betaling
Du kan betale med betalingskort, når du bestiller kørsel online. Her kan du tilknytte Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard og JCB kort.

Faste ture
Hvis du ønsker en aftalte om faste ture, skal du bestille via telefon

SMS-påmindelse om din tur
Ønsker du at modtage en sms-påmindelse om din tur, kan du tilmelde dig her

Se hvordan du kan modtage en sms-påmindelse her:

 

headline here
Sådan bestiller du via telefon

Ring på tlf. 87 40 83 00 (tast 1) alle dage mellem kl. 7.00 – 20.00. Dog særlige åbningstider 24. og 31. december.

Du skal bestille rejsen mindst to timer før afrejse (undtagen rejser 24. og 31. december, og rejser over 100 km, hvor der er særlige bestillingsfrister). 

Når du bestiller via telefon, kan du kun betale med kontanter (i lige penge) til chaufføren.

Ved bestilling skal du huske at have følgende oplysninger klar:

  • CPR-nummer
  • Nøjagtig start- og slutadresse, samt kommune og postnummer
  • Telefonnummer så vi kan ringe til dig inden afhentning
  • Tidspunkt for kørsel: Skal du være fremme til et bestemt tidspunkt, er det vigtigt, at du oplyser os om det
  • Øvrige oplysninger: Antal passagerer og eventuelle hjælpemidler

Du vil blive tilbudt et afhentningstidspunkt -15/+45 minutter i forhold til det ønskede afrejsetidspunkt.

Faste ture
Ønsker du en aftale om faste ture (fx en fast ugedag og klokkeslet med samme start- og slutadresse), kan de bestilles på hverdage kl. 8.00 - 16.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). Du kan bestille faste ture året ud.

Når du afgiver dine oplysninger, accepterer du samtidig Midttrafiks privatlivspolitik

headline here
Hvad koster handicapkørsel?

Du betaler minimum 30 kr. og kan for dette beløb køre op til 10 km. Herefter koster turen yderligere 3 kr. pr. km. op til 100 km. Prisen for rejser over 101 km er 9 kr. pr. km, hvis turen udføres af en Flextrafik-bil.

Når du bestiller en tur, får du oplyst, hvad egenbetalingen er.

Gæster
Dine gæster betaler 50% af din egenbetaling på den del af rejsen, som foregår i en Flextrafik-vogn. Børn under 15 år rejser gratis. Læs mere om "antal gæster"

Ved bestilling via telefon
Du skal have lige penge med til chaufføren, som du betaler kontant ved turens start. Hvis du ikke har penge med til betaling, vil turen ikke blive kørt. Har du brug for en kvittering, kan du bede chaufføren om det.

Ved bestilling online eller via app
Her kan du tilknytte Dankort, Visa Dankort, Visa Electron, Vpay, MasterCard, MaestroCard og JCB kort.

headline here
Forsinkelse

Du bliver hentet mellem 5 minutter før og 20 minutter efter det aftalte tidspunkt.

Hvis bilen ikke kommer, så kontakt os på tlf. 87 40 83 00 (tast 0). 

Husk at have CPR-nummer klar, når du ringer.

Ved forsinkelser på over 20 minutter er handicapkørsel omfattet af rejsegaranti 

Hvis du udebliver fra din bestilte tur, og vi har kørt forgæves,  bliver de øvrige ture på den pågældende dag slettet.

headline here
Afbestilling

Du skal afbestille din tur senest en time før det aftalte afhentningstidspunkt. Kontakt os alle dage kl. 6.00 - 1.00 på tlf. 87 40 83 00 (tast 4). Husk at have CPR-nummer klar, når du ringer.

Hvis du udebliver fra din bestilte tur, og vi har kørt forgæves,  bliver de øvrige ture på den pågældende dag slettet.

Hvis du har bestilt din rejse på app'en eller online, kan du også afbestille rejsen der:

Afbestil på app'en:

Afbestil online:

headline here
Rejseregler

Bagage
Det er gratis at medbringe bagage, men vejer bagagen over 11 kg, skal du selv kunne løfte bagagen ind/ud af bilen. Husk at oplyse dette ved bestillingen. Ønsker du at medbringe mere end 1 stk. bagage, skal du oplyse det ved bestillingen. Der betales samme pris for ekstra bagage, som der betales for en medrejsende gæst.

Barnevogn og autostole
Du skal selv medbringe en autostol eller selepude til dit barn (under 135 cm), så barnet kan spændes forsvarligt fast under kørslen. Hvis du medbringer barnevogn eller klapvogn, skal dette oplyses ved bestilling. Barnevogn og klapvogn skal kunne klappes sammen. 

Dyr
Små dyr i tasker/transportkasser må medbringes, hvis de ikke optager en plads i bilen. Service- og førerhunde medtages.

Flere personer i samme vogn
Handicapkørsel er en samkørselsordning. Det betyder, at der kan være flere med i vognen, og at turen kan være længere end den direkte vej fra A til B. Du betaler altid kun for den direkte vej.

Færgeoverfart
Kørsel på øer med kollektiv trafik:

  • Samsø: Kunden forlader bilen og overfart sker for kundens egen regning og egen hjælp.
  • Fanø: Kunden bliver siddende i bilen og kommunen betaler for overfarten.
  • Fur/Venø: Kunden bliver siddende i bilen og kommunen betaler for overfarten.

Øer uden kollektiv trafik: 

  • Kunden køres til færgen og skal selv sørge for videre transport. F.eks.: Tunø, Endelave, Anholt og Hjarnø.

Gæster
Mod betaling kan du tage venner og familie med. Du kan maksimum medtage to betalende gæster + et barn under 15 år eller din visiterede ledsager. I alt maksimum fire personer inkl. dig selv. Der kan maks. medtages to crossere fra samme adresse. Læs om priser for gæster

Hjælpemidler
Vi kan af sikkerhedsmæssige grunde ikke medtage benzindrevne crossere. 

Kørsel med liftbiler
Det er chaufførens opgave at betjene liften på vognen. Medbringer du elektrisk kørestol eller el crosser, skal du selv manøvrere ind og ud af vognen, samt til og fra. Er du ikke i stand til dette, skal du medbringe en ledsager, som kan hjælpe. I de tilfælde hvor hjælpemidlet nemt kan betjenes bag på stolen med et skubbehåndtag, kan chaufføren hjælpe ind og ud af vognen, samt til og fra. Chaufføren har ansvaret for, at elektroniske kørestole, el crossere, kørestole og kørestolsbrugere er spændt fast.

Trappemaskine*
Du kan tilkøbe løft med trappemaskine mod en egenbetaling på 250 kr. pr. løft. Herudover betaler du almindelig egenbetaling for turen. Læs mere om befordring med trappemaskine

headline here
Om handicapkørsel

Der skelnes mellem flere typer rejser:

Hvem kan bruge handicapkørsel?
Handicapkørsel visiteres af din kommune. Når du er visiteret, har du ret til 104 enkeltture pr. kalenderår (borgere i Aarhus kommune har yderligere 21 ture til brug internt i kommunen). Ubrugte ture kan ikke overføres til nyt år. Pr. 1. januar får du på ny 104 ture, og i Aarhus 104 + 21 ture.

Hvis du har behov for fx gratis ledsager, hjælpemidler eller lav vogn, kan du ansøge din kommune om det. I nogle kommuner kan der også visiteres til trappemaskine.

Hvis du som kunde ikke har brugt din handicapkørsel inden for de sidste 3 år, skal du forny din kørselstilladelse hos visitationen i din kommune. 

Velkomstbrev
Når du er blevet visiteret til Handicapkørsel af din bopælskommune, vil du modtage et velkomstbrev med de vigtigste informationer. Velkomstbrevet udsendes af Midttrafik og leveres i e-Boks. Er du fritaget for Digital Post, kommer brevet automatisk pr. post.

Hvis du som kunde ikke har brugt din handicapkørsel inden for de sidste 3 år, skal du forny din kørselstilladelse hos visitationen i din kommune.

Se folder om handicapkørsel (pdf)

headline here
Handicapkørsel på Samsø

Intern handicapkørsel på Samsø
Er du borger på Samsø og visiteret til handicapkørsel, skal du bestille din handicapkørsel på Samsø hos Samsø Bus på tlf. 72 10 80 10.

Åbningstid er alle ugens dage kl. 8.00 - 18.00.

Handicapkørsel på fastlandet
Er du borger på Samsø og ønsker at bestille kørsel på fastlandet, skal du bestille hos Midttrafik. Du kan bestille alle ugens dage på tlf. 87 40 83 00 (tast 1). 

Vær opmærksom på, at der er særlige bestillingsfrister for lange rejser over 100 km, interne rejser i 2. region samt rejser 24. og 31. december. 

Læs mere om, hvordan du bestiller handicapkørsel på fastlandet (kørt af Midttrafik) under punktet 'Sådan bestiller du'.

headline here
Bestilling af handicapkørsel Midttrafik jul og nytår

Hvis du vil bruge handicapkørsel til julearrangementer, familiebesøg, jule- og nytårsaften, skal du være opmærksom på, at der er særlige bestillingsfrister hos Midttrafik.

Bestillingsperioden for julen 2019 er perioden 14. november - 16. december 2019. Der kommer mere information oktober 2019.